• Anonym (adhd??)

Har jag adhd????snälla hjälp mig jag blir galen snart

nu måste jag nog snart söka upp en läkare som skall hjälpa mig. jag är 28 år o i hela mitt liv har jag haft svårt att avsluta saker. jag planerar in i minsta detalj, blir hur glad som hällst av allt planerande o sedan så skiter jag i det o planerar nogot nytt... detta händer alltså med allt i mitt liv. jag började läsa olika utbildningar, var duktig början, men jag kunde alldrig nöja mig med att bara plugga det jag skulle utan jag överdrev alltid o till slut så tröttnade jag. exempel -jag började läsa på komvux ekonomi. jag var duktig dom första veckortna...läraren ville att vi skulle börja bokföra på dator istället för på pepper... Lilla jag tenkte vara smart o köpte ett dataprogram för flera tysen , men jag tappade all interesse snabt o hoppade av... jag har oppat av flera utbildningar... alltså alla utbildningar... jag vet att jag kan läsa, men tröttnar så snabbt!varför??? sedan har vi städningen ... alla mina förhållanden tar slut pg av att jag inte kan holla ordning...jag vill jag planerar , jag påbörjar men tröttnar o avslutar inte... jag har gjort skema för hur jag skall äta, träna men det holler i 2 dagar...MEN JAG ÄR ALLTID SÅ GLAD NÄR JAG PLANERAR. alla jobb jag har haft har jag tappat intresset för snabbt...
    vissa saker kommer jag ihog bra i minsta detalj, typ vad jag hadde för kläder på mig då för 10 år sen när jag pratade med en vis person, jag kommer ihog i detalj vad personer sa för 5 år sedan, menb jag glömmer allt jag läser snabbt... alltså jag har förkökt att lära mig namn på lite idrotare, politiker lite almän fakta men glömmer det efter en vecka...
    en annan sak som jag lider av att jag har svårt att ta kontakt med folk.. jag är snygg (har jag hösrt ), trevlig o välldigt pratglad när jag väl lär känna folk, men har svårt att ta kontakt.
    ALLTSÅ NÄR JAG PÅBÖRJAR NONTING SÅ AVLUTAR JAG DET SÄLLAN FÖR ATT JAG TRÖTTNANR... IBLAND SÅ PLANERAR JAG ATT NU SKALL JAG GÖRA RENT DÄR OSV MEN TRÖTTNAR INNAN JAG ENS HAR BÖRJAT, SEDAN HAR JAG ONGEST FÖR ATT JAG ÄR SOM JAG ÄR...
    VAD TROR NI ATT DET ÄR FEL PÅ MIG???
    jag har en dotter på två år o jag orkar ibland inte ens aktivera henne... snälla hjälp mig

• Svar på tråden Har jag adhd????snälla hjälp mig jag blir galen snart
  • Minifer

men Gud. Är du helt säker på att det inte är jag som skrivit ditt inlägg? Du beskrev mig just ordagrant förutom dottern.

• Anonym (adhd??)

haha... ja det verkar som om jag är inte ensam... just nu satt jag o läste att vuxna som har adhd o som röker har svårare att sluta röka en andra på grund av att nikotinet som lurar hjärnan eller not sont... ja jag har ju glömt vad det stog o jag har förkökt att sluta röka men faller tillbaka hela tiden... varje kväll så bestemmer jag mig för att sluta o varie morgon så segger jag att det är min sista paket.-) o jag vil sluta... su sägger jag inte att alla som röker har adhd , men det kan vara en orsak till att jag har så jävla svårt att sluta...

• Minifer

Anonym (adhd??) skrev 2009-02-02 21:14:38 följande:

haha... ja det verkar som om jag är inte ensam... just nu satt jag o läste att vuxna som har adhd o som röker har svårare att sluta röka en andra på grund av att nikotinet som lurar hjärnan eller not sont... ja jag har ju glömt vad det stog o jag har förkökt att sluta röka men faller tillbaka hela tiden... varje kväll så bestemmer jag mig för att sluta o varie morgon så segger jag att det är min sista paket.-) o jag vil sluta... su sägger jag inte att alla som röker har adhd , men det kan vara en orsak till att jag har så jävla svårt att sluta...
    hahah ja det gjorde jag innan också, jämt!!!! Men nu när jag blivit gravid så tvärslutade jag, och har inga problem alls faktiskt.Känns väldigt snopet, för när jag försökte sluta några veckor tidigare hade jag ett sånt helvete att killen tvingade mig att börja igen för att han inte stod ut.

Men vadå, det här med att aldrig kunna avsluta grejer (har försökt avsluta min gymnasieutbildning i 10 år nu) är det ett tecken på adhd? jag är precis som du beskriver, men varför tror du adhd??
  • Anonym (adhd??)

jag slutade inte att röka under min graviditet... jo jag slutade i ett par veckor sedan så rökte en cigarett om dagen sedan slutade jag igen i 1 månad.. det var lättare när man gravid..
    jag tror på adhd för att jag har lysnat på radion idag när jag jobbade o där handlade det om varför man skolkade i skolan osv... nästan alla nu vuxna som har ringt in sa att dom fick diagnosen adhd senare i livet, o skolket i skolan berodde på att dom inte viste varför dom inte kunde sitta o koncentrera sig i skolan, dom ville men kunde inte osv... när jag hörde detta så kände jag igen mig...jag har länge funderat på om jag har nogon sjukdom eller liknande för att jag alldrig kan avsluta saker...jag har nu gjort en självtest på internät o det verkar som om jag behöver söka för detta!!! men först skall jag äta massor av fiskolja!!! det skall ju vara bra för mycket men speciellt för koncentrationen... jag skall äta 5-6 kapsal om dagen i 1 månad... märker jag ingen skilnad söker jag vård direkt

• Minifer

hmm ok. Jag har alltid tänkt att det beror på min urusla karaktär och att jag helt enkelt är kass. Överdosera inte fickoljan bara! Jag tar en kapsel om dagen och det står att man inte skall överdosera.

• Anonym (adhd??)

den fiskoljan jag har hemma kan man ta 3 1000 mg kapslar... o vissa andra kan man ta flera av... men tack för tipset..skall börja med 3 st så får vi hoppas att jag märker skilnad... men jag skall nog köpa eye-q som är just framtaget för dessa problem...
    det är alldrig kul att höra att andra också har problem, men samtidigt är man glad att man är inte ensam...jag har också länge trott att jag bara är slarvig o kass, men jag skall ta reda på det!!! Alla ´´kassa´´människor har inte adhd , men et är ju skilnad på dom som vill men vet inte varför dom inte kan, o på dom som helt enkelt inte bryr sig o inte vill ändra på sig

• Anonym (adhd??)

jag menar aå klart att man kan ta 3 st kapslar på 1000 mg!!!!!!!

• Anonym (samma)

Jag säger som Minifer, det hade kunnat vara jag som skrev ts (förutom några små detaljer som dottern och så). Jag är också väldigt glad när jag planerar, men har sällan gjort så som jag planerat. När jag ska iväg på en resa packar jag långt i förväg och planerar massor av saker som jag ska hitta på under resan, sedan ligger jag och stirrar och orkar ingenting när jag väl är där. Jag har också hoppat av flera utbildningar och har svårt att komma ihåg saker. Kan komma ihåg oviktiga saker, som vad någon hadepå sig en kväll för 10 år sedan. Men betala räkningar får sambon påminna mig om Det är väldigt många saker från min barndom som är helt som svarta hål, men som alla mina kompisar kommer ihåg klart och tydligt. Jag har kännt några år att jag inte är som "alla andra" i min omgivning, men vet inte vad de tär med mig som är annorlunda. Funderat på adhd ett tag, men inte kollat upp vad det egentligen innebär att ha adhd.

• Minifer

Hahaha, ja jösses... gjorde ett test nu som jag hittade genom adhdkvinnor.se

Typ full pott! :D Vad knäppt! Skall ändå till en hjärndoktor för att kolla upp min eventuella DSPS (sömnstörnings-syndrom) så ska banne mig passa på att fråga för skojs skull. Men det känns mest som att det bara skulle vara en ursäkt för att jag är en sån total katastrof på att sköta saker

• chrilleman

Hej hej!

När jag läser igenom vad du har skrivit så tycker jag mig se drag av neuropsykiatrisk problematik. Det behöver inte vara just ADHD (vilket också faller under ramarna av neuropsykiatrin) utan kan lika gärna vara Asperger eller ADD.
    Det lättaste sättet att få klarhet i det är att söka hjälp till diagnos via psyk på det närmaste sjukhus.

Jobbar själv med specifikt ungdommar med ADHD, ADD, Asperger och lätt utvecklingsstörning så det du beskriver är vad jag möts av dagligen.

Får du bara hjälp med rätt strategier och hjälpmedel ska du nog se att du klarar både ekonomikurser, barn och vad du än vill!

• Anonym

chrilleman skrev 2009-02-03 03:28:28 följande:

Hej hej!När jag läser igenom vad du har skrivit så tycker jag mig se drag av neuropsykiatrisk problematik. Det behöver inte vara just ADHD (vilket också faller under ramarna av neuropsykiatrin) utan kan lika gärna vara Asperger eller ADD.Det lättaste sättet att få klarhet i det är att söka hjälp till diagnos via psyk på det närmaste sjukhus.Jobbar själv med specifikt ungdommar med ADHD, ADD, Asperger och lätt utvecklingsstörning så det du beskriver är vad jag möts av dagligen.Får du bara hjälp med rätt strategier och hjälpmedel ska du nog se att du klarar både ekonomikurser, barn och vad du än vill!
    Är det inte jävligt oproffsigt av Dig som "expert" inom neuropsykiatriska diagnoser, att dra "likheter" på diagnoskriterier här på FL för en person som faktiskt är orolig (trots att det verkar uppenbart att TS er en vanlig slarver som de flesta andra)?
  • Eisa

Jag har också svårt att avsluta saker men lätt att påbörja. Man måste ju få ha lite särdrag utan att bli stämplad med en diagnos.
    Men det är klart, är du extrem så.

• chrilleman

Anonym skrev 2009-02-03 22:01:20 följande:

chrilleman skrev 2009-02-03 03:28:28 följande:
    Är det inte jävligt oproffsigt av Dig som "expert" inom neuropsykiatriska diagnoser, att dra "likheter" på diagnoskriterier här på FL för en person som faktiskt är orolig (trots att det verkar uppenbart att TS er en vanlig slarver som de flesta andra)?
    Vad är det för oprofessionellt med att hjälpa någon till vart den ska vända sig om den behöver veta om den har en diagnos?
  • Anonym (add)
    chrilleman skrev 2009-02-03 03:28:28 följande: Är det inte jävligt oproffsigt av Dig som "expert" inom neuropsykiatriska diagnoser, att dra "likheter" på diagnoskriterier här på FL för en person som faktiskt är orolig (trots att det verkar uppenbart att TS er en vanlig slarver som de flesta andra)?
    Är det en expertdiagnos av dig att Ts är en slarver som de flesta andra? Har själv en NPD och som Ts beskriver det låter det som t ex add, men för Ts bästa borde h*n utredas av de som kan, och h*n har fått tipset att vända sig till psyk eller få en remiss till neuropsykiatriska som kan detta.
  • Anonym

chrilleman skrev 2009-02-03 23:50:43 följande:

Vad är det för oprofessionellt med att hjälpa någon till vart den ska vända sig om den behöver veta om den har en diagnos?
    Det var inte det jag syftade på, jag menade att du drog likheter mellan diagnoskriterier och en person här på FL som du antagligen aldrig träffat. Jag anser det oproffsigt då det kan skapa ångest och rädsla. Vad jag menar är att du som arbetar med människor med beteendeproblematik bör vara väl medveten om etik.

Liknande är alla dessa "självtest" man kan göra på dagstidningarnas hemsidor, var och varannan människa skulle ju då klassas som deprimerad, vara personlighetsstörd etc.

TS. ville inte vara OT. Om du har beteenden som ger dig problem kan du givetsvis söka hjälp - utan att för den skulle ha en diagnos.
  • Anonym

Anonym (add) skrev 2009-02-03 23:56:18 följande:

Är det en expertdiagnos av dig att Ts är en slarver som de flesta andra? Har själv en NPD och som Ts beskriver det låter det som t ex add, men för Ts bästa borde h*n utredas av de som kan, och h*n har fått tipset att vända sig till psyk eller få en remiss till neuropsykiatriska som kan detta.
    Nej, det är ingen expertdiagnos av mig, TS nämnde själv "slarver" varför jag skrev det.

Jag anser inte att man ska ställa eventuella diagnoser på ett sånt här sätt eftersom oro oftast föder oro. Om någon t ex är orolig för en hjärntumör pga av återkommande huvudvärk, är det i mina ögon inte schysst eller korrekt att kontra med "jag arbetar med cancersjuka människor och dina symptom påminner om mina patienters symptom. Uppsök närmsta läkare". Kanske en hård jämförelse, men jag ville bara visa vad jag menar
  • Anonym (add)
    Anonym skrev 2009-02-04 00:41:06 följande:
    Anonym (add) skrev 2009-02-03 23:56:18 följande: Nej, det är ingen expertdiagnos av mig, TS nämnde själv "slarver" varför jag skrev det.Jag anser inte att man ska ställa eventuella diagnoser på ett sånt här sätt eftersom oro oftast föder oro. Om någon t ex är orolig för en hjärntumör pga av återkommande huvudvärk, är det i mina ögon inte schysst eller korrekt att kontra med "jag arbetar med cancersjuka människor och dina symptom påminner om mina patienters symptom. Uppsök närmsta läkare". Kanske en hård jämförelse, men jag ville bara visa vad jag menar
    jag ser det hellre som en spark i röva mot rätt riktning, än att nån skriver äh det är inget, alla har det så... o så e personen riktigt sjuk eller deppis eller vad det kan handla om
  • Anonym

Anonym (add) skrev 2009-02-04 00:50:02 följande:

jag ser det hellre som en spark i röva mot rätt riktning, än att nån skriver äh det är inget, alla har det så... o så e personen riktigt sjuk eller deppis eller vad det kan handla om
    Jo, det förstår jag
    Men här på FL så tenderas det ju att "alla" känner igen sig i "allas" problematik.
    Är man orolig och har suttit på FL en kväll så KAN man ha cancer, depression, vara biopolär, ha adhd, ha borderline etc

Men visst ska man söka hjälp om man tycker att ens problem hindrar en i vardagen.
Svar på tråden Har jag adhd????snälla hjälp mig jag blir galen snart