• Culete

Brödbak för nybörjare. Ge mej recept!

Jag har nu börjat baka lite mer här hemma. Och på tisdagar bakar vi bröd.
    Jag vill gärna ha alla tänkbara tips på gott bröd som passar så väl som smörgåsbröd och som doppbröd till tex soppa.
    Gärna bröd med billiga ingredienser och som inte är för svåra att göra.
    Det gör inget om det är lång jästid, men det måste vara på färsk jäst (ej torr).
    Jag äger inte mycket redskap så gärna recept som är vänliga att göra 'manuellt'. =)

Tack!

Ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma.
  • Svar på tråden Brödbak för nybörjare. Ge mej recept!
  • sim2fil

Något jag ofta bakar och som alltid går hem är vanliga brödkakor eller siktkakor som de också kallas. Receptet finns i regel på rågsiktspåsen men jag har modifierat det en aning...

Till 4 brödkakor:
    50 gram jäst
    50 gram margarin
    5 dl mjölk
    ½ dl sirap
    2 tsk salt
    ½ påse brödkryddor (ca 2 msk)
    1 dl linfrön
    10 dl rågsikt
    ca 4 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke. Smält margarin, tilsätt mjölken. Häll degvätskan över jästen och rör tills den löst upp sig. Tillsätt övriga ingredienser. Låt jäsa i ca 40 minuter. Knåda degen och dela den i 4 delar som du formar till runda brödkakor och naggar med en gaffel. Jäs ca 40 minuter. Grädda i 10 minuter i 200-225 grader.

• phillipha

tänk så här: till
    1 pkt jäst
    behövs
    5 dl vätska
    2 msk olja(eller en klik smör)
    1 tsk salt,
    lite sirap socker eller honung(så jäser degen bättre)
    tilsätt sedan ca 1½ liter mjöl efter tycke och smak, LITE I TAGET tills du har en deg som är fast men ändå mjuk och absolut inte hård.
    Låt den sen jäsa i minst 30x2 minuter (dvs 30 minuter, baka ut och låt jäst 30 minuter till)

nu kan du variera hur om helst.

ex: att använda kall degvätska och låta brödet jästa ca 2 timmar ger ett mycket gott bröd. Ju längre degen jäster desto godare bröd.

fråga gärna om du undrar något (jag är bagare)

/Jenny

• Culete

Tack!
    Jag hade ett recept som jag inte var så nöjd med och då gjorde jag lite som du, Jenny, skrev. Utgick ifrån en grund och gick på känn och fick faktiskt till ett bättre bröd.
    Nu har jag fått en liten mall att gå efter så det skall jag utnyttja framöver! Tack!

En fråga dock. Hur skall man tänka om man vill välja mellan att få hårdare yta vs mjukare yta på brödet? Har det med ingredienser, jäsning eller bakningen i ugnen att göra?

Ett huvud utan bekymmer finns bara på en fågelskrämma.
  • liten på väg 09

Tekakor

1 l ljummet vatten
    2 pkt jäst
    2 msk socker
    2 tsk salt
    1 dl olja
    3 l vetemjöl

Lös ut jästen i vattnet, tillsätt olja, salt, socker och vetemjöl. Kör i assistenten ett par minuter. Låt jäsa 30 minuter.
    Bak ut ca 28-30 tekakor. Låt jäsa på plåt 30 min.
    Grädda i 10 min i 225 grader

• Maggan81

Här kommer ett recept på jättegott bröd, Selma Lagerlöfs SPA bröd. Enkelt att göra, ingen jäsning eller knådning

5 dl vetemjöl
    3 dl rågsikt
    2 dl grahamsmjöl
    4 dl blandade frön (jag tar 1,5 dl solrosfrön, 1,5 dl linfrön och 1 dl Saltåns 4-kornskross )
    1 tsk salt
    4 tsk bikarbonat

1 liter lättfil
    0,5 dl rapsolja
    2 dl mörk sirap

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner fil, olja och sirap. Blanda väl. Häll smeten i två 1,5 liters formar. Grädda i 175 grader i 1,5 timme. Låt svalna på galler med en bakduk över.

Den enda gången som jag har misslyckats med detta var när jag hade samma grader i vår nya varmluftsugn (det blev bränt). Numera ställer jag in ugnen på "vanligt" läge.

Lycka till!

• Maggan81

glömde skriva, formarna skall vara smorda!!

• Honey Bee

Jag brukar baka ungefär det bröd som philippa skriver om, jättegott!! Jag använder 1 dl grovt rågmjöl och 1 dl fibrex sedan resten vetemjöl. Fibrex gör att det blir luftigare. Jag använder inte smör hellre olja. Och helst lite sirap.

• Jujja

Nåt som är jättegott i bröd är morötter...jag finriver 2-3 st o lägger i degspadet...Brödet blir jättesaftigt o gott!

• Ann Lee

Bröd med kvarg, rivna morötter och brödkryddor

50 gram jäst

5 dl mjölk

1 msk stötta brödkryddor (anis, fänkål och kummin)

3 msk ljus sirap

1 ½ tsk salt

3 rivna morötter

1 burk (250 gram) kesella

3 ½ dl grahamsmjöl

9 dl vetemjöl

1 ägg till pensling

vallmofrön

Värm mjölken till fingervarmt (37 grader). Rör ut jästen med lite av mjölken. Tillsätt resten av degspadet, kryddorna och rör i kesellan, sirapen, saltet, morötterna, mjölet och arbeta degen smidig. Jag använder mig av en hushållsassistent men det går bra att knåda degen för hand också. Låt jäsa under bakduk 30 minuter.

Ta upp degen på bakbordet och knåda den lite. Dela degen i 24 lika bitar, forma till bollar och lägg tätt på en ugnsplåt klädd med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk 30 minuter.

Pensla brödet med ägg och strö över vallmofrön.

Grädda i 200°C i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Du kan också sticka in en stektermometer. Brödet är klart när dess innertemperatur är 90 grader.

Låt brödet svalna på ett galler under bakduk. Bryt isär bullarna. Det går bra att frysa in brödet ifall det nu skulle bli något över!

• phillipha

Hallonmask skrev 2009-02-03 13:04:25 följande:

En fråga dock. Hur skall man tänka om man vill välja mellan att få hårdare yta vs mjukare yta på brödet? Har det med ingredienser, jäsning eller bakningen i ugnen att göra?
    Om du vill ha hård skorpa på brödet så spraya bröden med vatten (använd en blomspruta) när du sätter in dom. Öppna efter 5 minuter och släpp ut ångan. Ta ut bröden när de är klara och låt dom svalna utan något över.

Vill du ha mjuk skorpa så ställ bröden lite längre ner i ugnen så dom inte blir så mörka och lägg en handduk över bröden när de svalnar. Då blir skorpan mjuk.

Du kan tillsätta rivna morötter, rivet äpple, päron, hackade örter, nötter, frö, gryn, majsmjöl efter tycke och smak. Börja med typ 2 dl eller 2-3 morötter/äpple.
Svar på tråden Brödbak för nybörjare. Ge mej recept!