• MissSummer

    Vad är "ludd" på bebisar?

    Hade aldrig hört talas om innan men efter att ha kikat runt på lite trådar här så såg jag att det finns bebisar som har fötts med "ludd" på sig, vaddå för ludd? Och varför?

    //Nyfiken

  • Svar på tråden Vad är "ludd" på bebisar?
  • DaisyBloom

    Förmodligen är det håret som växer som ´päls´ på deras kropp, inne i magen, som faller bort innan dom föds egentligen, men som finns kvar på vissa när de föds

  • cloudberry79

    Det heter lanugohår och täcker fostrets kropp. Normalt faller det av i magen, barnet sväljer det och det är en del av barnbecket. En del barn har kvar delar av lanugohåret, barn som föds för tidigt är ofta håriga, ju tidigare, ju mer kroppsbehåring. Det mesta håret faller av kring 7-8 månaden, men en del har som sagt kvar rester. Det faller av förr eller senare, även om det finns kvar vid födseln.


    Skillz that Killz 10k+
  • En bebis i magen

    Vår dotter var lite lite luden om axlarna och så hade hon små tunna mörka hårstrån på öronsnibbarna. Hon bar jättesöt. Född BF+10. Det föll av ganska snabbt, efter en månad eller två.

  • Jesster

    Dottern hade lurviga öron när hon föddes och ett par månader efteråt. Jättegulligt


    Den som söker han finner - www.google.se
  • cloudberry79

    Kan ju tillägga att min egen son är född 12 veckor för tidigt och var verkligen luden när han föddes. Vill inte lägga in bilden direkt här, då den kan vara stötande eller upprörande för en del, men den är på sista sidan i mitt galleri, under Vidar. Heter "Lika hårig som pappa..".


    Skillz that Killz 10k+
  • Jesster
    Svar på #5
    Ja, där snackar vi lurvig! Intressant att se för jag har faktiskt aldrig sett det eller ens hört talas om det förrän jag såg dotterns öron
    Den som söker han finner - www.google.se
Svar på tråden Vad är "ludd" på bebisar?