• Tuttan74

Månadspeng till 13 åring

Hej!!!
    Vad är rimligt att ge i månadspeng till en 13 åring?

• Svar på tråden Månadspeng till 13 åring
  • cherrydarling

300-400 MAX.

Eller ja svårt att säga men som 13 ser jag inget behov av några stora summor. Liksom vad gör en 13 åring om dagarna...sitter hemma eller hos kompisar..Handla smink osånt tycker jag är för tidigt för den åldern..Gå på bio en till två gånger i månaden kostar 200..
    bowla kanske eller köpa nått spel..300-400 borde räcka gott o väl

• Bubblan2

Vår son, 14 år på torsdag, har haft 500:- i månadspeng de senaste 2 åren.

För månadspengen ska ha betala sin mobilräkning, köpa godis, köpa de spel han vill ha, ev bio eller andra nöjen.

Kläder och förbrukningsartiklar köper vi.

Swedbank har erbjudanden till ungdommar från den dag de fyller 13. Det innebär eget konto, UngVisa-kort med betalfunktion, ID-kort, telefonbank och enklare form av internetbank. Det fixade vi när han fyllde 13 och det funkar toppen. Hans månadspeng förs över till hans konto och jag tycker nog att han blivit lite mer sparsam nu...

Det här med hur mycket de ska ha är en fråga som är jobbig för de flesta. Det är alltid svårt att säga vilken summa som är "bäst" eftersom det beror ju på familjens ekonomi, inställning, åsikter och ja...allt! Grupptrycket kan ju också vara ganska jobbigt för barnet men jag inbillar mig att det där är känsligare för tjejer, i den här åldern.

• Babyface

När jag va yngre så hade vi veckopeng, då lade mina föräldrar på en nolla efter åldern, alltså när jag va 12 fick jag 120kr veckan, 13 130kr osv osv.

• nadyn

Min son som är 13 år har nu 500 kr/mån. Han har oxå fått ett VISA-ungdomskort från swedbank där jag för över hans månadspeng varje månad.

Svar på tråden Månadspeng till 13 åring