• Anonym (vad göra?)

min hund gjorde utfall mot min bebis

Som rubriken lyder,helt oprovocerat markerade hon mot vår dotter genom att hugga mot ansiktet, helt utan förvarning, inte ens ragg. Situationen var att hon satt i hoppgungan och hunden satt i min mans knä mittemot lillan. Självklart blev vi jätteupprörda, ledsna och arga. Vi har alltid sagt att en enda gång så...Ja ni förstår...Men nu ringde vi en god vän till oss som kan mycket om hundar och hon säger att det är vårt fel, att vi inte hjälpt vårt barn att visa hundarna att hon är deras ledare och att allt var ett fall av svartsjuka från hundens sida, att vi inte får bli arga på hunden för det är så de fungerar... Ville mest skriva av mig, någon som har något klokt råd som varit i liknande situation?

• Svar på tråden min hund gjorde utfall mot min bebis
  • MaddeMamman

Be om hjälp från riktgt proffs innan det händer en otäck olycka.

• MaPaFrid

Jag har ingen aning om det är Ert fel eller hundens fel. Men huh, vad otäckt! Jag hade nog inte vågat ha hunden kvar för vem vet vad som händer när barnet börjar bli mer mobilt och tar sig fram till hunden eller hunden följer efter in i ett annat rum.

Lycka till!

• Anonym

Men hur hade eran kompis tänkt att ni skulle lära erat barn som är litet nog att sitta i hoppgungan att visa att det är den som är ledaren? Omöjligt ju!

• Rosenöga

Har ni ingen släkting som kan ta hunden tills vidare? Annars kommer ni nog att känna er otrygga med hunden och dottern.

• Anonym (undrar)

jag undrar oxå.. min svärmor tar nämligen upp sin hund ifamnen varje gång den skäller på min son?
    är det rätt att göra så?
    en gång har hunden rivit min son. dock inte så farligt.
    min son tycker hunden är rolig o "jagar" den han e ett år.
    min svärmor säger inte mkt till hunden mer nej.. så får man inte göra och sedan fortsätter klappa hunden?

• Anonym (vad göra?)

usch, ja jag vet inte. Detta blev onekligen en väldigt jobbig kväll...

• Anonym (?)

Ja jag har ingen aning om vad din kompis har tänkt, men det som hon föreslog så funkar kanske om barnet är lite större..typ 5-6år?! Men med en baby..nej jag skulle inte riskera nåt. Kan ni inte avliva hunden så ge bort den. Men berätta då också ärligt om orsaken till att ni ger bort den. Ett djur som "försvarar" sej utan orsak är inte pålitligt. Hunden är rädd, känner sej hotad. Men hunden kan inte fatta att det blir bättre när barnet blir större för en hund kan inte tänka så. Så hunden kommer att fortsätta försvara sej, och ja det kan gå bra..men det kan också gå så att barnet får ärr för livet.

• BeccaStina

Anonym (undrar) skrev 2009-02-02 22:00:38 följande:

jag undrar oxå.. min svärmor tar nämligen upp sin hund ifamnen varje gång den skäller på min son? är det rätt att göra så? en gång har hunden rivit min son. dock inte så farligt. min son tycker hunden är rolig o "jagar" den han e ett år. min svärmor säger inte mkt till hunden mer nej.. så får man inte göra och sedan fortsätter klappa hunden?
    det är ABSOLUT inte rätt att göra så då visar hon att hunden BORDE vara rädd för det farliga barnet. och du borde lära din son att inte jaga hunden!
  • Anonym (hundar)

Oj, det är svårt att säga, men förstår att det är en jättejobbig sitts. Jag tror att hunden ville visa sin rang och den tycker att den ska vara högre än barnet. Men hunden SKA vara lägre, de måste man visa den, men med respekt mot hunden. En av våra hundar morrade åt vår dotter, för hon kom och nästan satt sig på deras tassar m.m. Dottern våran var mellan ett och två år. Jag sa åt dottern att hon fick inte vara där när de vilar. Och sa åt hunden på skarpen att sluta. Nu går det hur bra som helst, men hon ska fortfarande inte vara där när de vilar. Ibland går hon dit och bara ger de en kram och säger att de är fina. Och det är helt accepterat av hundarna. Men hon morrade "bara". Skulle hon huggit mot ansiktet skulle jag nog blivit väldigt orolig. Tog det på dottern? Kramar till er, det är svårt att råda i denna situation!

• BeccaStina

Anonym (vad göra?) skrev 2009-02-02 21:54:04 följande:

Som rubriken lyder,helt oprovocerat markerade hon mot vår dotter genom att hugga mot ansiktet, helt utan förvarning, inte ens ragg. Situationen var att hon satt i hoppgungan och hunden satt i min mans knä mittemot lillan. Självklart blev vi jätteupprörda, ledsna och arga. Vi har alltid sagt att en enda gång så...Ja ni förstår...Men nu ringde vi en god vän till oss som kan mycket om hundar och hon säger att det är vårt fel, att vi inte hjälpt vårt barn att visa hundarna att hon är deras ledare och att allt var ett fall av svartsjuka från hundens sida, att vi inte får bli arga på hunden för det är så de fungerar... Ville mest skriva av mig, någon som har något klokt råd som varit i liknande situation?
    Utifrån va du skriver så tror jag att eran hund vaktar er från den konstiga saken som studsar runt i hoppgungan, det är där ni måste visa att ni har kontroll och inte behöver hunden som ledare för hunden skyddar nu er då ni inte klarar av det arbetet.
Svar på tråden min hund gjorde utfall mot min bebis