• Karlsson

Färsk fläsklägg, måste den rimmas?

Jag har köpt färsk fläsklägg och hittat olika recept. Har aldrig tillagat detta men har för mig att det är gott. Blir det lika gott om man kokar den med rätt mycket salt eller ska jag ge mig på att rimma den själv?

Och hur gör jag det lättast?

• Svar på tråden Färsk fläsklägg, måste den rimmas?
  • Queequeg

Det beror väl lite på vad receptet kräver, om den ska vara rimmad eller inte.

• Karlsson

Det finns en massa recept både med och utan rimning, men när jag tänker fläsklägg tänker jag den rimmad för det är så jag ätit den. Frågan är alltså blir det lika gott fast den inte rimmas?

Har någon här ätit fläsklägg då den inte varit rimmad? Och vad tyckte ni om det i jämförelese mot rimmad?

• Queequeg

Jag har ätit båda sorterna och tycker det är lika gott. Fast det beror lite på vad man gör med läggen

• Karlsson

Ok. jag tänkte koka den länge med salt, lagerblad, peppar osv. Blir det bra med färsk då?

Eller har du något favorit recept att dela med dig av?

• gullet79

jag brukar koka färsk =) tar bara peppar,salt,lagerblad,låter en morot å en gul lök koka med,jätte gott...

• Karlsson

Vad bra då gör jag så. jag var rädd att den skulle kännas osalt utan rimningen

gullet79 skrev 2009-02-03 11:05:01 följande:
    jag brukar koka färsk =) tar bara peppar,salt,lagerblad,låter en morot å en gul lök koka med,jätte gott...
  • gullet79

nej det gör inte min,de blir så bra så =) jag brukar strö lite salt på den så den får dra i sig ett tag innan jag kokar den...

• Queequeg

Den här varianten på fläsklägg brukar jag göra och är verkligen supergod. Min mamma gjorde det ofta
    Rosted belly of pork1.3kg belly of pork 2 heads of garlic, halved horizontally sea salt and freshly ground black pepper handful of thyme sprigs olive oil, to drizzle generous splash of white wine 450ml brown chicken stock Preheat the oven to 170˚C/Gas 3.  Untie the belly of pork if it is rolled and lay it flat on a chopping board. Score the skin evenly in a criss-cross pattern with a sharp knife. Turn the belly skin side down and cut a slit through the thick end of the pork to open it out like a butterfly so that the meat is evenly thick throughout. Rub all over with salt and pepper and a drizzle of olive oil. Place the garlic, halved side up, on a lightly oiled roasting tray and scatter over the thyme sprigs. Lay the pork belly on top, fat side up. Trickle with a little more olive oil and sprinkle with a little more sea salt. Add a splash of white wine around the pork, cover the meat with a piece of foil and bake for 1½ hours. Remove the foil, baste the pork with the juices and return to the oven, uncovered, for another ½-1 hour until the meat is tender. Continue to baste the pork occasionally with the pan juices. Take out of the oven when the skin is golden brown and crisp.Make a gravy  Pour off any excess oil from the roasting tray and place the tray over high heat. Deglaze the tray with a generous splash of white wine, scraping the bottom and crushing the heads of garlic with a wooden spoon to release the sediment. Boil the liquid until reduced by half, then add the chicken stock and bring back to the boil until reduced and thickened. Strain the stock through a fine sieve, pressing down on the garlic pulp with the back of a ladle. Adjust the seasoning with salt and pepper.   

• Karlsson

Den görs alltså i ugnen? Tror inte jag ätit ugnsstekt fläsklägg någongång. Hmmm, ska nog köpa mig ännu en fläsklägg och prova mig fram, dom säljs här nu för 14,50kr/kg!

Svar på tråden Färsk fläsklägg, måste den rimmas?