• Räddharen

Någon som tagit ut strödagar föräldrapenning INNAN barnet fötts?

Hej
    Har någon tagit ut föräldrapenning då och då (alltså inte deltid/heltid) innan barnet fötts? Pga krämpor alltså, inte utbildningar odyl.

Var det ok för era arbetsgivare? Vad sa ni till dem? Hur nära inpå behövde ni ge besked?

Jag ska bli helt ledig i mitten av feb men känner att jag skulle behöva vila ibland pga sömnbrist (pga grav) och jätteont i ryggen. Men bara ibland och då känna efter från dag till dag.

Berätta om era erfarenheter!

• Svar på tråden Någon som tagit ut strödagar föräldrapenning INNAN barnet fötts?
  • mummelman

Går inte på mitt företag då jag måste lämna in ansökan 3 månader i förväg ang föräldraledighet. Plus att vi bara har 3 perioder per år att vara f-lediga på, och då vill man ju inte slösda det på strödagar.

• Nyfiken gul

jag hade HP beviljat men jag hade den möjligheten att ta ut dagar då och då med föräldrapenning pga krämpor och vila.

Jag är hästskötare på en stor ridskola och alla är beroende av varandra så om man ska vara borta strödagar hade jag inte kunnat arbeta kvar där särskilt länge.. jag var tvungen att tala om minst 1-2 veckor i förväg att den och den dagen ska jag vara hemma pga att jag måste vila..

Så dom semesterdagar jag tog ut var inte många innan jag gick på HP...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • lottaloppan

Jag sjukskriver mig om jag har någon dag jag t.ex. inte kommer upp ur sängen pga foglossningen eller har sovit för dåligt för att orka jobba.

• Räddharen
    Svar på #3
    Sjukskriver? Du tar inte föräldrapenning? För om man sjukskriver sig har man ju en dags karens vilket man inte har vid fp!
  • lottaloppan

Jag har hittills inte varit tillräckligt långt gången för att få ta ut fp (vecka 32 nu) så jag har inte ens tänkt på det - men det kan ju vara en idé från när man kan! Så förlorar man inte så mycket pengar.

• MammaMia87

Men vill ni inte ha dom dagarna så att ni kan stanna hemma med barnen längre tid?
    Jag tänker så att jag inte vill lämna mitt barn på en gång på dagis utan stanna hemma så länge som möjligt.

• Billabong

Man kan ju även vara föräldraledig UTAN att ta ut föräldrapenning... bara en lite upplysning. För många har ju råd att vara lediga utan ersättning en vecka eller två - eller fler.

• Fiajia

Sara 75:
    Jo iofs. men det funkar ju bara om man antingen har jobbat heltid i minst 6 månader så att SGIn är skyddad (räcker inte med att ha jobbat deltid och täckt upp till 100%!) eller om man inte meddelar FK/alt. att de inte ringer och kollar. I värsta fall (och de är ju ganska tråkiga att ha att göra med tycker jag tyvärr) så sänker de SGIn till NOLL och det vore ju verkligen verkligen inte bra! Bara tips från mig...

• Billabong

Fiajia: Ja, det gäller så klart att ha en skyddad SGI först. Bra att du infogar det!
    Har man det kan man alltså gå ner i tid fr o m 6 månader före bf och ändå ha sin SGI kvar på heltid, utan att behöva kompensera det med att ta ut fp (till skillnad från reglerna som gäller fr o m barnets 1-årsdag). Och föräldraledig kan man vara fr o m 60 dagar före bf, samma tidsgräns som man kan ta ut fp.

Svar på tråden Någon som tagit ut strödagar föräldrapenning INNAN barnet fötts?