• liten på väg 09

Hund som har svamp mellan tårna, hur botar man!?

Är det någon som prövat att använda typ lamisil för att få bort svamp mellan tårna på en hund.. Jag har hört att man kan använda det.
    Andra förslag mottages också hur jag ska få bort svampen på lillkillen min...!!

• Svar på tråden Hund som har svamp mellan tårna, hur botar man!?
  • ninanen

Finns massa huskurer som folk säger funkar.

Atamon å vattenbad...

Göra rent med jodopax å sen smörja på zinkpasta...

Endel baddar med äppelcidervinäger och endel använder svampmedel för människor som finns på apoteket...

Vanliga åkommor har många kurförslag...

• cecot

Jag tvättade varje kväll med klorhexidin och var mycket noga med att torka torrt efter varje promenad. Men svampen försvann inte helt förrän det blev torrare utomhus...

• liten på väg 09
    Svar på #3
    Ska pröva att tvätta med det, måste bättre mej med att torka han torr om tassarna.. Håller även håret under tassarna kort klippt.
  • JBC

Har man en svampinfektion finns det en mycket enkel lösning: Åk till veterinär och få medicin av dom! Svamp kan bara mycket svårt att bli av med och läks bäst med riktig medicin (surolan tex.). Det kan vara en indikation på allergi och då är det bra att från början ha kontakt med en vet. för att denne ska kunna ha koll på vad som händer med hunden. Får hunden svamp upprepade gånger bör man fundera på vad hunden har vart i kontakt med innan den fått det.

• blodpudding

Jag köpte vanlig Pevaryl på Apoteket när min tibbe fick tassvamp. Smörjde in morgon & kväll i 14 dagar och sedan var det bra.

• winterangel85

Är det första gången hunden uppvisar dessa symptom tycker jag att du ska åka till veterinären. Hellre en gång för mycket än för lite..

• tant pedant

Jag har på veterinärens inrådan schamponerat med fungoral (receptfritt på apoteket), torkat torrt och sen smörjt med pevaryl (receptfritt på apoteket). Detta i några dagar, samt varit noga med att alltid torka torrt mellan trampdynorna efter varje blöt promenad.

• oxytocin

Du skulle kunna testa Cortimyk som finns på Apoteket. Men ring vetten om det inte blir bättre snabbt.

• Splach

Canesten mot fotsvamp för människor..

Svar på tråden Hund som har svamp mellan tårna, hur botar man!?