• Anonym (Luktar ill)

Luktar svett

Dagen efter att jag rakat mig under armarna så luktar det alltid svett om mig - just under armarna!
    När jag rakar mig så använder jag alltid en ny rakhyvel och raklödder. Har inte på deo direkt efter.
    Jag använder endast Bats som deo som finns att köpa på bland annat apoteket. Det ska ju vara bra mot svett.

Två dagar efter att jag rakat mig så luktar det endast bara lite. Och dagen efter det så luktar det inget alls. Det spelar ingen roll om jag anstänger mig eller inte, börjar lukta ändå. Måste byta tröja några gånger om dagen.

Någon som har liknande problem eller som kan säga vad jag gör för fel eller vad detta kan bero på?? Snälla hjälp!

• Svar på tråden Luktar svett
  • Anonym

Alla svettas mer eller mindre, men ta kontakt med en läkare om du tycker det är jobbigt..

• Anonym

Du skriver inte att du tvättar dej under armarna och tar på ny deo dagligen?
    För det är såklart att om du tvättade dej igår och tog på deo men inte gjort det idag, såklart det luktar! Eller har jag missförstått dej?
    Prova vanlig deo från mataffären då om den från apoteket inte är bra.

• Anonym (Luktar ill)

Jag duschar och tvättar mig noggrannt under armarna varje kväll. Ibland tar jag inte deo på kvällen utan tar det på morgonen. Men är alltid nogrann med att ta deo! Går inte hemifrån utan det!

Provade Doves deo förut, men det hjälpte inte. Kanske ska prova fler.
    Men tycker det är konstigt att det luktar just efter att jag rakat mig, men inte de andra dagarna.

• Anonym

Personligen tycker jag att man ska ta på deo när man är nytvättad under armarna, deo gör väl (tror jag) att svetten inte kommer fram på samma sätt, det luktar ju iallafall inte lika mycket då, att ta på sej deo flera timmar efter tvätt som tex morgonen efter är ju lite som raggartvätt, även om det händer hos mej också..
    Tycker absolut du ska pröva flera sorter, köpte senast palmolives, den luktar jätegott men tyckte nog att efter ett tag luktade det mer svett iallafall, jag använder oftast Nivea, den funkar riktigt bra, luktar jättegott, håller den goda lukten och släpper inte fram svettlukten.
    Prova du fler sorter, många är inte så bra även om dom luktar gott när man luktar på dom..
    Att det luktar mer ibland vet jag inte vad det beror på men jag kör alltid på deo när jag duschat o tvättat mej och använder alltid sorter utan alkohol..

• Anonym (Luktar ill)

Tack för ett bra svar! Ska helt klart prova allt!

• Anonym

Det finns en typ av deo på apoteket som heter "absolut torr" man ska smörja på den på kvällen o sova i den o sen tvätta bort på morgonen, den har funkat super bra iaf för mej. Man upprepar detta ett par ggr i veckan eller vid behov. Jag använder vanlig deo övriga dagar.

• Anonym

Jag tycker ofta att det är kläderna som luktar svett om det blir så, alltså att de inte blir riktigt rena under armarna längre... så även om de luktar rent när man tar på dem så kryper lukten fram så fort man blir det minsta varm. Då åker de ut!

• Anonym (Luktar ill)

Ska nog till apoteket och köpa det där "absolut torr" i morgon och testa det! Tack för tipset. Ska man använda deo efter man tvättat bort det där? Alltså samma dag?

Men kan det blir så att kläderna inte blir helt rena i tvätten? Tvättar kläderna i 40 grader. De måste ju bli rena kan jag tycka.

• Anonym

Jag har en bra deo men märkte att jag luktade svett idag när jag skulle duscha. Det är sällan jag märker det själv. Det var visserligen 24 timmar sen jag duschade då och jag hade städat lite och tränat lite, båda väldigt lite så jag borde inte ha luktat tycker jag. Är det normalt eller är jag gravid?

• Anonym

Nej, kläderna blir inte alltid helt rena, efter ett tag får jag inte ens bomullströjor rena i 60 grader... då luktar det kattpiss. Skitäckligt.

• annki72
    Anonym (Luktar ill) skrev 2009-02-05 19:39:23 följande:
    Ska nog till apoteket och köpa det där "absolut torr" i morgon och testa det! Tack för tipset. Ska man använda deo efter man tvättat bort det där? Alltså samma dag?Men kan det blir så att kläderna inte blir helt rena i tvätten? Tvättar kläderna i 40 grader. De måste ju bli rena kan jag tycka.
    Ett råd ang "absolut torr" raka dej dagen innan du tar det annars gör det sklit ont.
    Se till att du är snus torr annars gör det skit ont!

Jag tvättar armhålan torkar med handduk och sen blåser jag riktigt torrt med hårtork, annars får jag skit ont.

För övrigt tycker jag absolut torr funkar kanon bra!
    Mamma till 4 söner och en dotter
  • Anonym (Ättika)

Lägg kläderna i några matskedar ättika en kvart innan du ska tvätta dem. Det tar bort svettlukt som satt sig. Det kan vara däri problemet ligger. Tighta tröjor i syntet är också ett problem. Deo direkt efter duch är bäst annars kan det komma in svett i deon och den börjar lukta.

• Anonym (undrar)

Anonym skrev 2009-02-05 21:02:34 följande:

Är det normalt eller är jag gravid?
    Och sedan när är svettlukt ett graviditetstecken
  • Anonym

Hihi...då skulle min sambo vara riktigt gravid!!!

• Anonym (Luktar ill)

Nej, jag märker inte heller att jag själv luktar svett. Eller tills nu förståss. Nu märker jag det. Men annars tror jag att det är ovanligt att man känner själv att man luktar. Det är min åsikt, inget konstaterat.

Ska prova att lägga kläderna i ättika innan jag tvättar de. Är villig att prova det mesta!

Verkar det där absolut torr direkt när man haft på det eller måste man hålla på med det ett tag?

• Anonym

Det här med att man inte känner att man luktar, det tror jag har med att göra hur noggrann man själv är,
    jag själv tvättar mej minst 1 ggn per dag och tar på deo, duschar ganska ofta osv, byter kläder osv, är noga med det mesta.
    Min stora skräck är ju att man ska gå runt och lukta..

Min sambo däremot, han är inte nåt noga, är enligt mej en lortgris, byter inte kläder tillräckligt ofta, duschar inte alltid fast det behövs och kör med att duscha räcker varannan dag, fast man har varit riktigt svettig kanske, tvättar sej inte ens under armarna, tar på deo mot protest osv...*suck*
    Han bryr sej inte att han luktar, fast jag säger det...så han känner det förmodligen inte sjäv..
    Jag själv känner oftast ganska snabbt om jag luktar, aldrig varit med om att någon sagt att jag luktar om jag frågar...Och då har jag frågat sånna som jag vet skulle vara ärliga tex mamma, syrran..

Så jag har fått för mej att man märker det snabbt om man har intresset liksom, är man inte så noga av sej så tänker man kanske inte på det..
    Vill poängtera att jag är en person som inte är överdrivet hygienisk heller..Jag menar jag duschar ofta men inte varje dag slaviskt...

• Anonym

Måste bara tillägga att jag har aldrig varit med om att kläderna luktar efter tvätt, då måste det väl bitit in rejält om det ska lukta efter tvätt?
    Minsta lilla kläderna luktar svett eller annat åker dom i tvätten här...

• Anonym (Luktar ill)

Samma här, kläderna åker i tvätten direkt om de luktar svett. Dessutom använder jag aldrig en tröja mer än en dag. Kan hända att jag använder samma tjocka tröja två dagar, men endast om jag använt den lite under första dagen.

Jag duschar minst en gång varje dag, kan hända att det blir två om jag duschat på morgonen och sen varit i stallet eller tränat på kvällen. Är noga med deo varje dag. Tvättar mig gärna under armarna om jag svettas och inte har tillgång till dusch. Min sambo säger att han aldrig känner att jag luktar, fast jag märker det så väl själv. Så det kanske är så att har mna intresset och är noga med hygienen så märker man det ganska snabbt.

Svar på tråden Luktar svett