Tips om god fyllning i smörgåstårta.
Är det någon som har ett gott recept på innehållet i tårtan,jag vill inte att den skall bli så torr så att lagren åker av*L*
2 lager skall det väl vara.
Är det någon som har ett gott recept på innehållet i tårtan,jag vill inte att den skall bli så torr så att lagren åker av*L*
2 lager skall det väl vara.
Hej, här är lite förslag på olika lager som man kan ha mellan smörgåstårtor... jag har tyvärr inga exakta recept, jag brukar köra på känsla...
krossade ägg, lite majonäs, mycket räkost, salt och peppar och eventuellt lite creme fraiche eller matlagningsgrädde för att få bra konsistens på den... jättegott.
creme fraiche, rökt skinka eller bacon, röd lök, salt och peppar mixat till en god smet.
eller leverpastej uppblandat med vispat grädde för att få den lite fluffigare.
mögelost utblandat med grädde är också jättegott...
nu finns ju massa mjukostar med olika smak att köpa... de kan man ju använda som bas och så bara stoppa i vad man tycker verkar vara gott och passa ihop.
tonfisk med creme fraiche eller grädde funkar också så klart...
Hur som helst
LYCKA TILL!
Mimosa-sallad är gott att ha i smörgåstårta
KaKje, brukar du blanda olika röror i samma tårta?
Tack,det lät gott.
Det skall bli kul att göra hemmagjord tårta.
Så här brukar jag göra och den brukar uppskattas, men jag tycker inte att två lager räcker, det är gott att blanda flera olika smaker.
bottenlager: leverpastej (tycker inte om att blanda upp den med något)
mellanlager: mimosasallad
mellanlager 2: skinkost eller annan smaksatt mjukost (räk- eller kräftost är också väldigt gott)
överst eller som mellanlager 3 om jag gör en "hög" tårta, t ex till fest när det ska vara lite lyxigare: skagenröra, kräftstjärtssallad eller liknande. Om detta blir ett lager har jag sedan lite majonnäs på det översta lagret innan jag garnerar med ostrullar, skinkrullar, ibland vindruvor, apelsin- eller citronskivor, svart caviar, räkor, kokt ägg och ibland även rökt lax.
du skall alltid lägga tårtan dagen innan den skall serveras och så garnerar du den samma dag..ett tips!
sen kan du göra med tonfiskröra, lättare skagenröra med räkor ch crabfish och ishavsrom och creamfreach och citron, och en färskoströra med fphiladefiaost creamfrech salt peppar och fryst dill.
garnera med grönsaker , rökt lax och ägg
super gott!
Jag brukar göra en bas på hälften kesella och hälften lätt creme fraiche som jag sen smaksätter.
* rökt skinka, äpple och lite senap.
* hackade räkor, lök och hackad dill.
* rökt lax och peparrot.
* tonfisk och purjolök.
* bara leverpastej och bostongurka är gott också.
Sen kan jag varmt rekommendera baconost (mjukost) Härligt salt och lite rökig smak!
Jag använder även "basen" att klä tårtan med. Men då brukar jag smaksätta den med lite salt och peppar samt lite vitlök eller senap.
GUUUD så hungrig jag blir!
Varje brödlager penslas med juice - bara så att brödet blir fuktigt. Det är A o O för en saftig smörgåstårta.
Tips på röra att ha emellan: Hacka ananas och äpple, skiva purjolök. Blanda ner majonäs (vanlig, lätt eller fettfri) och smaka av med salt & svartpeppar.
Glömde säga att runt hela tårtan stryker jag ett tunnt lager vispad grädde utblandad med vanlig kaviar.
Åh,vad kul med så många goda tips
Luna: det är olika... ibland blandar jag, men då tar jag två som passar ihop... tex räkost/äggröra med mögeloströra... ibland kör jag samma i flera lager... ibland gör jag tårtor av hönökaka och då tar jag bara ett tjockt lager...
låter som att jag inte gör annat än att göra smörgåstårtor, men så är det inte... det händer nån gång emellanåt bara...
Nu är vi igång med tårtan