• Psychadelia

Hjälp med linserna

Hej allihop.

Jag har precis börjat med linser och har lite frågor om detta. Hoppas allvetande FL-surfare kan hjälpa mig

Kan man sätta i linserna ut-och-in?

Hur ser man vad som är rättvänt och vad som är felvänt?

Har ni någon text i era linser och hur ser ni den texten när ni sätter i linserna, kan man läsa den från ert håll eller ska den kunna läsas utifrån?

Som ni ser handlar det mest om att linserna ska sättas åt rätt håll

Just det, en fråga till. Jag tycker att jag ser lite suddigare nu, varför? Kan det vara så i början eller kan jag ha fått fel styrka? Tror inte jag har satt dem i "fel ögon".

Tacksam för hjälp. /S

• Svar på tråden Hjälp med linserna
  • Hannah76

Har du olika styrkor på ögonen? Vad är det för linser du har (dags/månads/års)?

• marjalena

Visst kan man sätta dem åt fel håll, men det brukar skava som 17! Om du tittar på kanten på linsen så ser du om den är åt rätt håll. Kanten ska ska liksom vara skålad inåt om du förstår hur jag menar.

Text i linserna?! Vad menar du då?

• Duckan74

Linserna är mer "rundade" (heter det konkava? när de är åt rätt håll. Du kan stoppa in dem ut och in och men det känns lite konstigt då och så ser du inte som du ska. Det skaver lite.
    Mina har ingen text eller dyl.
    Om du har olika styrka på dina linser och de hamnar i fel öga så ser du inte heller som du ska.

• Psychadelia

Hannah76 skrev 2009-02-03 16:18:06 följande:

Har du olika styrkor på ögonen? Vad är det för linser du har (dags/månads/års)?
    Ja jag har olika styrkor. Månadslinser är det.
  • Psychadelia

marjalena skrev 2009-02-03 16:19:33 följande:

Visst kan man sätta dem åt fel håll, men det brukar skava som 17! Om du tittar på kanten på linsen så ser du om den är åt rätt håll. Kanten ska ska liksom vara skålad inåt om du förstår hur jag menar.Text i linserna?! Vad menar du då?
    Testade att vända linsen och då skavde det fruktansvärt så det borde väl vara rätt när jag inte känner dem... Det står lite bokstäver och siffror, typ B&L, 3, 2 och F är det jag har sett.. I kanten på linsen dvs
  • Psychadelia

Duckan74 skrev 2009-02-03 16:19:38 följande:

Linserna är mer "rundade" (heter det konkava? när de är åt rätt håll. Du kan stoppa in dem ut och in och men det känns lite konstigt då och så ser du inte som du ska. Det skaver lite.Mina har ingen text eller dyl.Om du har olika styrka på dina linser och de hamnar i fel öga så ser du inte heller som du ska.
    Jag försöker se att de är mer rundade åt ena hållet men tycker det är jättesvårt... Jag satte ju in dem första gången hos optikern och då tyckte jag också att jag såg suddigare den dagen.. Blev lite fundersam igår om jag hade blandat ihop dem men är nästan säker på att jag inte gjort det.. Har sett suddigt sedan jag skaffade dem helt enkelt..
  • Hannah76

Skriv ett H och ett V på kartorna/förpackningen. Det är lätt att blanda ihop i början.
    På vissa linser jag har haft har jag sett på dem (när jag haft dem på fingret) om de varit åt rätt håll eller inte, men inte på alla sorter.

• Psychadelia

Hannah76 skrev 2009-02-03 16:26:09 följande:

Skriv ett H och ett V på kartorna/förpackningen. Det är lätt att blanda ihop i början.På vissa linser jag har haft har jag sett på dem (när jag haft dem på fingret) om de varit åt rätt håll eller inte, men inte på alla sorter.
    Det står på linsburken jag fick med mig R coh L, helt toppen
  • Psychadelia

Japp det menar jag.. Har inga förpackningar ännu eftersom jag fick sätta i linserna hos optikern och sen bara fick med mig burken hem. Ska tillbaka på återbesök och får väl då köpa med mig fler linser hem..

• Pojkmamma

Bästa sättet att kolla om linser är åt rätt håll är att känna när dom sitter i. Vill man titta skall en rättvänd lins se ut som en skål, att kanterna liksom slutar rakt upp. Är dom felvända ser det mer ut som en djup tallrik, där kanterna går rakt ut lista biten. Svårt att förklara men hoppas att du förstår. Det kan kännas suddigt några minuter innan dom satt sig på plats. Byt öga om du är osäker.

Lycka till.

• Psychadelia

Pojkmamma skrev 2009-02-03 16:36:09 följande:

Bästa sättet att kolla om linser är åt rätt håll är att känna när dom sitter i. Vill man titta skall en rättvänd lins se ut som en skål, att kanterna liksom slutar rakt upp. Är dom felvända ser det mer ut som en djup tallrik, där kanterna går rakt ut lista biten. Svårt att förklara men hoppas att du förstår. Det kan kännas suddigt några minuter innan dom satt sig på plats. Byt öga om du är osäker.Lycka till.
    Tack tack.. ska testa att byta öga och se om det hjälper mot suddigheten...
Svar på tråden Hjälp med linserna