• k girl

Sprucken mungipa?

När vi hade minus trettio i ungefär en vecka sprack mina ena mungipa och blev torr och irriterad. Det hade äntligen läkt, men nu har det blivit superkallt igen och irriterat och småsårigt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra? Har ni något bra tips? Det vill inte riktigt hjälpa med cerat, och jag upplever nästan att det vätskar sig lite.

• Svar på tråden Sprucken mungipa?
  • Spegellandet

Nueva är det bästa ceratet jag vet. Ha det i byxfickan så blir det lent och snällt mot läpparna att ta på, och så riskerar du inte att riva upp läpparna ifall det är för hårt. (Glöm inte plocka ur det innan du slänger byxorna i tvätten bara...)

• kixan

jag tycker munsårsplåstrena från compeed är grymma, även på sår som inte är orsakade av herpes. Det känns nästan på en gång att plåstret börjar verka och såret försvinner jättefort, senast hade jag ett litet men nog så irriterande, jag hade ett plåster på över natten och på morgonen var det nästan helt borta. Dom är dyra, men väl värda priset, dom är nästan osynliga också.

• Johanninen

Carmex, Carmex, Carmex och mer Carmex. Det är det enda som biter på mina vråltorra läppar. Blir så torr att läpparna flagar, och jag pillar, kan inte låta bli. Till slut får jag sår och röda svullnader på läpparna, ser förjäkligt ut. Hittade Carmex i livsmedelsbutiken och tänkte att varför inte prova? Efter tre dagars intensivt smörjande var mina läppar mjukare än de någonsin varit, och såren och svullnaderna var borta, till och med färgen på läpparna var enhetlig igen. Nu smörjer jag bara nån gång ibland, och oftast innan jag går och lägger mig, och vaknar med bebislena läppar varje dag!

• k girl

Jag har faktiskt testat munsårsplåstren med resultat över förväntan! Det har hållit såren mjuka så att jag inte har fått sår att pilla i. Men Carmex låter väldigt intressant, salicylsyran måste ju hålla läpparna väldigt mjuka.

• Johanninen

Carmex är - ursäkta språket - da shit!

Har nog en fem-sex tuber ligger utspridda i huset, och alltid en i väskan. Smaken/lukten är stark till en början, men man vänjer sig ganska snabbt. Och sen pirrar det skönt också, måste vara myntan som gör det!

• kixan
    Johanninen skrev 2009-02-06 22:25:53 följande:
    Carmex är - ursäkta språket - da shit! Har nog en fem-sex tuber ligger utspridda i huset, och alltid en i väskan. Smaken/lukten är stark till en början, men man vänjer sig ganska snabbt. Och sen pirrar det skönt också, måste vara myntan som gör det!
    låter rätt spännande, men är det mineraloljor i? Vill inte bli beroende av läppsmörja igen... var svårt beroende av lypsyl en gång i tiden..
  • saran

"salva mot munsår" naturmedel (echinacea) finns på apoteket

• zweedsmeisje

jag får ofta spruckna mungipor och jag kör alltid tjockt lager med inotyol.. funkar super! Kanske inte ser så fint ut iof, men är man bara hemma en dag så går det ju :)

• Johanninen

Carmex innehåller mineraloljor ja, men jag upplever inte att jag blivit beroende. Använde som kur, och sen nån gång ibland, och det känns inte alls som med annat "onaturligt" läppgunk, att det blir torrt och flagigt så fort det försvinner från läpparna. Men är du känslig för sånt, prova BiOliv, finns på hälsokosten och är också jättebra!

• Pysselgalningen

Jag överlever inte utan min Tender Care... använder den till alltifrån små musår (inte de som orsakas av herpes!) till nariga armbågar och små såriga bebisrumpor

• kixan
    Johanninen skrev 2009-02-07 21:30:12 följande:
    Carmex innehåller mineraloljor ja, men jag upplever inte att jag blivit beroende. Använde som kur, och sen nån gång ibland, och det känns inte alls som med annat "onaturligt" läppgunk, att det blir torrt och flagigt så fort det försvinner från läpparna. Men är du känslig för sånt, prova BiOliv, finns på hälsokosten och är också jättebra!
    tack! ska kolla!
Svar på tråden Sprucken mungipa?