• Slipnot1

Missfärgade tänder... . : (

Min ettåring har lite missfärgade framtänder. Känns lite jobbigt. Vi har varit noga med att borsta både morgon o även på kvällen det sista vi gör , det är ju lite svårt att komma åt för han vill ju helst pyssla med annat.. men vi gör så gott det går.. Han har aldrig smakat på godis eller saft eller andra sötsaker. Han har inte slagit i dom vad vi har märkt. Tandläkaren sa bara att det kan bli så när tänderna bildas. Det kan ha blivit redan när han låg i magen. Och att vi inte kan göra nåt åt det eller göra något annoröunda än det vi gör.. Ok men det känns ju så där... Vill inte att han ska ha missfärgade tänder tills mjölktänderna ryker! Nån annan som har varit med om samma sak?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-03 17:11
    Just det vi gjorde ett vatten test också ifall vattnet innehåller för mkt fluor. Men inte fått svar på det. Men jag tror inte att det är så..

• Svar på tråden Missfärgade tänder... . : (
  • Tuxania

Vår dotter har haft precis så ända sedan dom växte ut.. Det är den ena framtanden som är lite missfägad. Men de känns som om att de inte gör så jätte mycket då hon ändå kommer att tappa tänder sen. Jag hoppas bara att de tänderna som kommer efter inte kommer vara missfärgade, de skulle ja nog vara mer bekymrad över då hon alltid kommer att ha dom.

• Ankissen

Jag har två fläckar på mina permanenta framtänder och Elliot har fläckar på mjölktänderna längst bak. Enligt min tandläkare beror det på att barnet blivit utsatt för en förkylning eller nåt när det låg i mammans mage. I våra fall rör det sig om emaljförlust. Hoppas att E slipper detta när de permanenta tänderna kommer.

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090421
  • Slipnot1

Ja precis det är ju det man är lite orolig för... Men tandläkaren verkade ju inte så bekymrad så det är säkert ingen fara. Man själv som grubblar lite när det är nåt! Tack för era svar.. : )

Svar på tråden Missfärgade tänder... . : (