Vem kan vara referens??
Ska på anställningsintervju nästa vecka. Har inte jobbat så mycket innan, är studerande på högskolenivå.
Vem kan man ange som referens och vad är det egentligen arbetsgivaren vill veta av referensen?
Ska på anställningsintervju nästa vecka. Har inte jobbat så mycket innan, är studerande på högskolenivå.
Vem kan man ange som referens och vad är det egentligen arbetsgivaren vill veta av referensen?
En lärare du har haft god relation till kanske?
Har du inte haft så mycket anställningar tidigare så förväntar man sig nog inte så många referenser.
Referenser är väl till för om arbetsgivaren vill kolla upp så att det du skriver stämmer hyfsat med verkligheten. Det är nog relativt ovanligt att de används i praktiken.
De brukar fråga hur man är som person, hur man är att arbeta med och liknande som spelar en roll när man anställer en person, saker som den personen oftast inte själv kan svara på. Så därför är det bra om man som referens använder någon som känner till en och hur man fungerar i arbetslivet, tex en gammal chef eller kollega från något gammalt jobb. Det kan även gå bra med någon lärare från skolan om du inte har andra som du kan använda som referenser. Om du har varit engagerad i någon förening eller klubb så kan någon därifrån kanske ställa upp annars? Om du har flera att välja på efter dessa exempel, välj då ut den/de som bäst kan veta varför just du är lämpligast av de sökande till tjänsten!
Lycka till! Jag håller tummarna!
Kanonbra svar. Nu har jag lösningen. Tusen tack!!!!
Pappa G skrev 2009-02-03 18:12:37 följande:
Bebbe2006 skrev 2009-02-03 19:51:24 följande:
Där var jag lite snabb..
Det skulle stå "Jag har, med ett undantag, ALDRIG själv fått referenser kollade."
Pappa G skrev 2009-02-03 20:40:43 följande:
Bebbe2006 skrev 2009-02-03 20:44:47 följande:
Pappa G skrev 2009-02-03 20:59:31 följande:
Bebbe2006 skrev 2009-02-03 21:19:57 följande:
Jag tar alltid referenser när jag överväger att anställa någon. Det är ofta ett bra sätt att få fram några ytterligare sanningar om rekrytens personlighet från någon som känner vederbörande bättre. Jag har både valt in och valt bort personer efter att ha tagit referenser. Om man sköter denna "intervju" på ett bra sätt och vinner referentens förtroende så kan det framkomma en del intressant ny information som är svår att få fram vid en rekryteringsintervju. Om du skall söka ett jobb så fundera igenom ordentligt vem du skall välja som referens och fråga gärna hur de skulle besvara en del av de frågor som kan komma att ställas så att det inte blir några obehagliga överraskningar. Jag har ibland fått svar från referenter som rekryten antagligen inte räknat med.
Mvh
Tack för era svar. Detta är ett extrajobb, men dock så viktigt att man passar för det eftersom det handlar om människor. Det är alltså inte ett heltidsjobb inom min blivande yrkeskategori. Jag är helt säker på att de kollar upp referenserna eftersom en av mina vänner nyligen anställdes.
Bra tips det där att man ska "provfråga" sina referenser först. Hoppas att inga lik från garderoben tittar fram ;)
Ja, jag har också varit med om att referenserna givit helt andra svar än vad den arbetssökande säkert önskat, så det är bra om man kollar.
Jag kollar alltid referenser, tillsammans med intervju, betyg och annan dokumentation ger det ju en helhetsbild. I min värld vill man ha exempel på referenser som är f.d. chefer men också f.d. kollegor eftersom kollegor bättre kan redogöra för vad som personen har gjort mer specifikt. Dessutom kan referenserna bidra till att min egen bias i anställningsprocessen kan borträknas något.
I ditt fall TS rekommenderar jag t ex om du haft nån handledare på uppsats eller så, så är det en bra referens.
Pappa G skrev 2009-02-03 21:30:19 följande: