• HelenS

Bygga hus på denna tomt, hjälp och tips tack!

www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/331004

Har precis börjat fundera på det här med att bygga nytt. Det är verkligen mycket att tänka på. Ni som har lite erfarenhet, vad skall man tänka på? Denna tomt är inte så stor, antar att det begränsar möjligheterna.

Tar gärna emot alla tips och ideèr!

• Svar på tråden Bygga hus på denna tomt, hjälp och tips tack!
  • Diwa

rent spontant kändes den väldigt smal och inklämd?
    och dyr tomt per kvm, extremt populärt område?

ska ni ha nyckelklart, bygga själva?

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • HelenS

Har inte sett den i verkligheten. Men det är ett populärt område.

Har precis börjat tänka i dessa banor, har finkammat hemnet under många månader och hittar inte det jag vill ha. Så denna nya tanke väcker många funderingar. Vad tillkommer när man ser priserna hos husleverantörer mm
    Jag fastnade för detta: www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Opalen/

• HelenS

Ja då blir det kanske tight. Jag bryr mig inte så jättemycket om en stor tomt, vi bor i ett radhus idag ihar ca 150kvm

Fint hus! Får man fråga vad det kostade?

• Diwa

kommer sluta runt 3,5 ex tomt

blir billigare att värma och bygga om man bygger på höjden

är lägenhets barn så egentligen gör det inget att det är tight, förrän man inser att man kanske måste kunna ta sig förbi huset med nåt bredare
    (om man måste göra nåt på taket, gräva)

vår tomt har blivit sönderkörd 5-6 ggr så nu har vi gett upp...
    kommer grävare så ska vi scapa om hela tomten innan vi ens tänker tanken gräsmatta
    liiite drygt med fyra barn och ingenstans de kan leka men men om några år ska det väl va klart

• HelenS

Spännande det låter!

Hur tar man reda på vilket hus man ev kan bygga på just denna tomten?

Vi planerar att flytta från Sthlm till Skåne, så vi har ett stort äventyr framför oss!

• Diwa
    HelenS skrev 2009-02-03 19:58:56 följande:
    Ja då blir det kanske tight. Jag bryr mig inte så jättemycket om en stor tomt, vi bor i ett radhus idag ihar ca 150kvm Fint hus! Får man fråga vad det kostade?
    ska tillägga att trivselhus pris på huset (om man jämför med att fiskarheden hade pris ute)

1,3 skulle huset kosta enligt trivselhus
    så räkna med att huset kommer kosta minst 500 mer än deras budget och om nåt går snett...ett par hundra till
    och om ni vill inreda lite "extra" så säger det swisch

standardhuset vi valde har bara drit som ingår...
    allt "fint" är såkalrt tillval

och vi hade extrem otur när vi byggde så om det inte gått snett hade det landat runt 2,4-2,6
  • HelenS

Så om detta hus skulle kosta 850 000:-, tillkommer arbete? Allt runt om tomten, VA osv. Plus 500 mera, är det det du menar?

• Diwa

jepp

priset är byggsatsen
    räkna med att arbetet kostar minst lika mkt troligen mer
    inredning i form av tapeter, färg osv
    tillval om du vill ha kakel i badrum så är det oftast inte standard

tyckte itne vi valde till nån lyx men kan säga att det sa swisch ändå

vår kalkyl landade på 2,4 enligt trivselhus

de har en förmåga att räkna "snällt"

• Åsa Lund

Tyckte Fiskarhedens planlösning var konstig. Tänk att ni har gäster och de behöver gå på toa?

• HelenS

Där är ju ett WC till höger, dit skall väl gäster kunna gå?!

Nu var detta bara en liten tanke, som vi inte kommer ha råd med.
    Åsa Lund skrev 2009-02-04 21:59:42 följande:

Tyckte Fiskarhedens planlösning var konstig. Tänk att ni har gäster och de behöver gå på toa?
  • Diwa

om ni bygger en normal villa dvs 4 rok med oinredd övervåning som exempel
    så blir det massor billigare

vi var 6 redan och stora barn så vi hade inget val kände vi
    men hade vi byggt när vi var fyra hade vi nog byggt med oinredd övervåning
    tar inte lång stund ordna sånt i efterhand (vartefter kassan tillåter)

• Åsa Lund

Fiskarhedens har ritat en skjutdörr från köket in mot sovavdelningen med tre sovrum som nog kommer att kännas lite mer privat? Andra toan ligger "inne i" föräldrasovrummet. Jag hade inte valt det huset iaf.
    Glumslöv är säkert ett bra val, bra kommunikationer med tåg till Malmö, Lund och HBG.

• Diwa

angående toa

en bör vara i anslutning nära ytterdörr
    för jösses vilket spring in i huset det blir annars

• Goliz

En liten inflikning ang. fiskarhedenvillan.
    Det tillkommer pris för grunden. När vi kollade upp fiskarhedenvillan 2003, så skulle dom ha 260000kr för att göra grunden till huset "Lommen". Nu kostar det säkerligen mycket mer än så.
    De tar också betalt för de olika monteringsåtagandena. Stom-montering, åtagande 2, 3, 4 och 5.
    Även om du går så långt som nr5, så är det ändå inte nyckelfärdigt, eftersom badrum inte ingår.
    Tomt, schaktning av tomt, el, vvs, mm tillkommer.
    Sen får man inte glömma alla papper med kommunen mm....det kostar en massa pengar.
    Vi kollade väldigt mycket på fiskarhedenvillan först, men efter att ha fått offert på olika hus så märkte vi att vi inte hade råd att bygga fiskarhedenvillan pga att vi inte hade möjlighet att bygga så mycket själva, och därför behövde alla monteringsåtaganderna, då blev det riktigt dyrt, eftersom de bygger med lösvirke på plats...

En sak till! Kolla inte enbart upp husföretaget som ska bygga, utan kolla även upp säljaren, och ta referenser på denna. Vad den har byggt för hus förut, hur det har gått osv.
    Detta säger jag just för att vi just nu själva står och har ett "villevillekullahus" pga dålig säljare som tagit in okompetenta "snickare", som byggt hela vårt hus fel. Vi skulle ha fått flyttat in i november, men det är ännu inte klart och har tagit hjälp av en advokat.
    Säger inte detta för att skrämma upp dig att bygga hus...vi hade en VÄLDIG otur, utan säger det för att det kan vara bra...OM det händer något tråkigt.
    Lycka till så mycket.

• Diwa

välj absolut fetbort  bort delad entreprenad
    välj bort tillverkarens rekommenderade företag

ring runt till byggföretag och begär offert
    när ni är nöjd kräver ni generalentreprenad där ETT företag inom byggbranschen blir byggherrar och du bara köpare (så slipper du bli expert på lagar, paragrafer, byggsäkerhet samt byggprocessen)

som sagt går nåt snett blir det dyrt...och delad entreprenad = tio personer som skyller på varandra så det inte går hitta vem som egentligen bar ansvaret= du som byggherre som är ansvarig

• Jaime

bara en inflikning,

mäklare som skriver att en tomt är "unik" borde tvingas till kvarsittning.

sen skulle de sitta en hel eftermiddag och skriva för hand 1000 gånger;

-jag ska sluta använda löjliga superlativer.

Men som någon sa i tråden, hör er för. De flesta prefabbyggare är precis lika dåliga/bra och har samma kostnadsläge så kolla runt och hitta några ni trivs med.

• HelenS

Verkligen tack för alla råd!

Nu kommer det nog (tyvärr) inte bli ett nytt hus för oss. Det sticker iväg alldeles för mycket i pengar.

• Diwa

det är dyrt att bygga nytt
    och det är en jobbig process
    huset är ju ett så stort dyrt projekt att man egentligen behöver vara med på plats under byggtiden

vi fick lov pussla så att vi mer eller mindre bodde på bygget de sista tre månaderna

vi valde tapetsera och måla invändigt och utvändigt själva jösses säger jag bara
    låter mycket lättare än vad det är när man jobbar heltid båda två och man har barn
    utvändigt blir vi förhoppningsvis klara i år
    listerna och det som är missat invändigt hmm well en dag imorrn å

snöräckena hoppas jag vi hittar till våren för svågern släppte ett helt jordlass över dem*asg*

prio ett i år är att gräva om hela tomten, röja strand och badplats/båtbrygga samt skapa nåt som liknar normal tomt runt huset (leråker och 4 barn är ingen höjdare)
    men å andra sidan har vi kunnat sitta på vår veranda med utsikt över vår leråker i somras med gott samvete när grannen kämpat med ogräs gräsklippning å lövkratttning
    vi körde av det värsta med lie en vända bara

MEN är såklart inte bara negativt att bygga eget...
    VI har ritat om huset så det ska vara "vårt" vi har donat massor vid val av tapeter, färg osv och barnen har haft fria händer (tills sonen ville ha grönt/lilarandigt rum)
    eget badrum (flyttade dörren så vi har prvat badrum/bastu/bubbel till oss vuxna)
    alla barnen har egna välplanerade rum
    förhöjt tak i matrum/kök/vardagsrum ger luft och känns som huset är mkt större än det är

och när bara tomten är klar så barnen kan åka pulka i egna backen, bada vid egna stranden och meta från brygga iställt för att slåss med vassen så kommer allt bli bra

men jag kommer aldrig mer bygga hus
    fast gubben hävdar att nu vet vi hur man gör så nästa gång borde allt bli fulländat och mkt billigare...och det har han nog rätt i men vårt läge hittar vi inte nånannanstans så här blir det

• Lillnäsa

vi bygger just nu ett 1½ planshus, 140kvm. Våran tomt är 825kvm och den tycker vi är stor. Jag tycker inte det låter som en dyr tomt om det är i ett populärt område. Vi valde Vårgårda Hus och de har varit kanonbra. Snart är huset klart och allt har flytit på väldigt bra. Vi gjorde om ett av deras hus så det skulle se mer modernt ut då det är våran stil.
    Tänk på att det är många kostnader som tillkommer efter att ni fått ett grundpris. Tillval, arbetstid, platta, markarbete (ev. sprängning), vatten, telefon, bygglov, kvalitetsansvarig, räntor under byggtiden, byggström, konteiner, lagfart, pantbrev osv.

Fråga gärna!

Svar på tråden Bygga hus på denna tomt, hjälp och tips tack!