• mammaknasen

Vad kostar det egentligen att bygga hus??

Nån som har erfarenhet av att bygga nytt? Det är ju himla kul att kika i huskataloger men några priser finns ju inte... Förstår att det varierar mkt beroende på tomtkostnader, markberedning mm, men vad kostar själva huset? Har kikat lite på Hjältevadshus och Modulenthus.

• Svar på tråden Vad kostar det egentligen att bygga hus??
  • LuMa

Mer än man tror från början.

Tittar man på ett vanligt elementhus så hette det förr (för nåt år sen) att man ska ta priset x3 så är man rätt nära sanningen vad det kommer att sluta på.

• Tjocksmock

Vi har kollat på Vårgårdahus. En 1,5 plansvilla (kommer inte ihåg vad den heter just nu, men det var ett ganska stort hus). Vi skulle landa på 2.2 mkr + tomt, avstyckningsavgift, brunn (huset ska ligga på landet), el + tele som ska dras fram till huset osv. Så det rinner snabbt iväg.....

• Sol

Vi ska bygga ett vårgårdahus. 1,5 plans med grovisolerad övervåning. Tror vi hamnar på ca 2,5 milj inkl tomt á 500.000 kr. Detta med en del eget arbete.

Mamma till Leo född januari 06 och Sam född april 08.
  • Susanne905

Ett husbygge kostar idag låt säga allt från 2 miljoner och uppåt beroende på tillverkare, storlek, tillval och annat. Det är enormt svårt att säga exakt vad ett husbygge kostar då det har mycket att göra med vilka förutsättningar som tomten har, vad man väljer för tillval och inte minst hus mycket man är villig/kan göra själv.

• kerstin71

Vi har själva bott i vårgårda och var supernöjda - hade villa ekängen, köpte deras visningshus så visst man hade kanske velat ha lita andra tillval men ändå.

Nu var vi tvungna att flytta eftersom vi fick ett handikappat barn och hade sovrummen däruppe (har tre små barn) sen ville vi flytta till min hemkommun där mina föräldrar bor bara 5 mil bort där priserna är såååå mycket billigare...

Ska troligtvis bygga villa Lövås nu eftersom vi var så nöjda med vårgårda, får dubbelt så stor tomt denna gång (hade bara 450 kvm sist....till 1 1/2-planshus...) verkar perfekt med enplans nu när man vet hur allt är med barnen och så, sen vill vi handikappsanpassa från början också.

Vad har ni andra för erfarenheter av vårgårda?

//Anna

stolt mamma till Linus 03, Markus 06 & Fredrik maj 07
  • 1 och 1 är 3

125 kvm nyckefärdigt ÅSBOhus, strax över 2 milj.

Sen till kommer ju garage om man vill ha de.

Å alla avgifter, tomt, lagfart, pantbrev, alla inkopplingar, bygglov, KA, listan kan göras låååång....

080826 - Puma Teolin
  • Bonanza

Vi kommer att hamna på ca 1.6 miljoner. Men det förutsätter ju såklart att alla beräkningar håller, och det gör de sällan. Men det är inkl. allt utom anläggning av trädgården.

Nej men? En bra blogg: blandkatterochkorvar.blogg.se
  • 1 och 1 är 3
    Bonanza skrev 2009-03-14 12:41:12 följande:
    Vi kommer att hamna på ca 1.6 miljoner. Men det förutsätter ju såklart att alla beräkningar håller, och det gör de sällan. Men det är inkl. allt utom anläggning av trädgården.
    Allt!? Tomt, inkopplingar, rubbet!?!? får man fråga vad ni bygger för hus för i mina ögon låter de grymt billigt!
    080826 - Puma Teolin
  • Bonanza
    1 och 1 är 3 skrev 2009-03-14 12:56:41 följande:
    Allt!? Tomt, inkopplingar, rubbet!?!? får man fråga vad ni bygger för hus för i mina ögon låter de grymt billigt!
    Ja, jag var otydlig. Vår tomt är i princip gratis (under 50 000 kronor). I övrigt ska vi bygga med björklidenhus.
    Nej men? En bra blogg: blandkatterochkorvar.blogg.se
  • 1 och 1 är 3
    Bonanza skrev 2009-03-14 13:08:54 följande:
    Ja, jag var otydlig. Vår tomt är i princip gratis (under 50 000 kronor). I övrigt ska vi bygga med björklidenhus.
    En liten stuga eller!? För 1,6 e ju grymt bra pris för huset oxå.

Fast det kanske inte är inkl grund... nyckelfärdigt!?
    080826 - Puma Teolin
Svar på tråden Vad kostar det egentligen att bygga hus??