• annadud

Pulmicort, Bricanyl och Nasonex?

Tar alla tre mediciner sen i början på april. Jag är nu i v. 15. Frågade min BM om jag kunde fortsätta använda de som vanligt och hon sa att det inte är någon fara (trots att hon inte ens visste vad Nasonex var). Var sedan på läkarbesök i mitten på juli och läkaren sa ungefär samma sak. Att det inte är någon som helst fara när jag ändå bara tar små doser.
    Någon som har varit med om motsatsen? Är det riskabelt att ta Pulmicort, Bricanyl och Nasonex under graviditeten?

• Svar på tråden Pulmicort, Bricanyl och Nasonex?
  • Linda

www.fass.se
    Där kan du kolla upp alla mediciner. Dock ska man inte alltid gå stenhårt på vad som står, när det gäller många mediciner (inte minst mot astma) så är det viktigt att mamman mår bra under graviditeten. En sjuk mamma kan vara skadligare för barnet än ev biverkningar av medicinerna.

• annadud

På fass står det såhär:

Pulmicort: Graviditet
    Erfarenhet av användning under graviditet visar inte på någon ökad risk för missbildningar. Tala ändå med läkare före användning av Pulmicort under graviditet, eftersom astmans svårighetsgrad kan förändras och behandlingen kan behöva justeras.
    Amning
    Man vet inte om budesonid passerar över i modersmjölk. Tala därför med läkare före användning av Pulmicort under amning.

Bricanyl: Graviditet
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.
    Amning
    Bricanyl går över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Bricanyl under amning.

Nasonex: Graviditet och amning
    Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare vid mer än tillfällig användning under graviditet.

Okänt om mometasonfuroat går över i modersmjölk. Rådgör därför med läkare före regelbunden användning under amning.

Är lite orolig för Nasonexen... kommer ju använda den hela graviditeten. Vad gör man?

• Smurf05

Jag har rådfrågat 2 olika läkare angående Bricanyl och Pulmicort eftersom jag tar det regelbundet och är gravid i v.14....ingen fara alls sa båda två. Bättre att man tar sin medicin än att barnet får syrebrist. Dom tyckte def. jag skulle fortsätta med dom och det måste jag också för att överleva typ..kan ju knappt andas om jag slutar med Pulmicort.!

• Linda

Jag tycker att du ska diskutera igenom det med din läkare riktigt ordentligt om du är orolig för Nasonex. Till syvende och sist kommer det dock ändå att vara du som måste besluta om du hurvida du tycker att de besvär du får om du inte använder den är något du kan stå ut med samt att dessa inte påverkar ditt barn. Eftersom besvären finns så kommer det alltid att bli en fråga om att överväga ev. risker tyvär. Men som sagt diskutera det med din läkare, han/hon kanske har information som inte står i Fass.

Svar på tråden Pulmicort, Bricanyl och Nasonex?