Ni som slutat med mjölk i er kost för bebis magknip.
Har det hjälpt? Hur fort märkte ni resultat?
Har ni slutat äta allt med mjölkprodukter i eller bara att dricka mjölk?
Har det hjälpt? Hur fort märkte ni resultat?
Har ni slutat äta allt med mjölkprodukter i eller bara att dricka mjölk?
Jag slutade med ALL mjölk, även små spårämnen i mat och märkte skillnad efter några dygn och en stor skillnad efter en vecka.
Att det skall hjälpa måste man utesluta ALL mjölk. Dvs även kasein, vasslepulver etc som alla innehåller mjölkprotein. Och så klart ost, gräddfil, smör etc. På BVC har de jättebra lista på allt som innehåller mjölkprotein. För man är ute efter komjölksproteinallergi bara sluta dricka mjölk hjälper ingenting då. Och om det hjälper då har inte barnet allergi! Vi märkte förbättring på några dagar och det blev bara bättre när tiden gick.
Uteslöt allt, men märkte ingen skillnad på de 3 veckor jag höll på. Så då var han inte allergisk, skönt.
Jag fick ingen lista alls på BVC så det är itne säkert, fick komentaren "Nämen kan de ha det när de är så små! Har du hört?" (sa det sista till en annan BVC-sköterksa). Finns (inte helt fullständiga men nästan) små listor på ICA på en hylla med alleriginformation (där man kan slå upp alla E-nummer tex)
Dock har dom vart bra på annat så så dåliga är dom inte
Jag bytte ut mjölk, filmjölk, creme fraice och gräddprodukter mot låglaktosalternativ. I samband så började jag även ge min dotter Semper Magdroppar. Jag märkte skillnad på någon vecka. Nu är hon ett halvår och vi har slutat med magdroppar sedan någon månad tillbaka och jag har också börjat äta vanliga mjölkprodukter igen. Har också hört att det är mycket ovanligt att barn är laktosintolleranta, och likaså vuxna. Det är mer vanligt att man är lite känslig för laktos.
Vi har en 5-veckors son som är jätte grinig och kinkig och allmänt missnöjd på eftermiddagarna och kvällarna och gråter ganska mycket och då tipsade BVC mig om att börja med att jag under en hel vecka helt skulle utesluta alla mjölkprodukter då det troligen är att han inte tål mjölkproteinet.
Jag fick välja mellan att jag helt skulle sluta med mjölk under en vecka eller köpa och ge honom Sempers droppar som finns att köpa. Jag kände att det var bättre att jag offrade mig under en vecka än att stoppa i honom ngt som kanske inte ens hjälper.
På en vecka så har det faktiskt blivit bättre men jag vet inte om det har att göra med att jag inte ätit mjölk, om bröstmjölken runnit till lite mer eller om han bara växt ur den fas han var i. Ngn liten grej med mjölk har slunkit ner varje dag, typ bulle eller ngn sås till maten eller ngt liknande, men inte mycket.
Mitt stora problem just nu är att vara lite kreativ vad gäller min egna matlagning. Plötsligt när jag inte får ha ngt med mjölk i maten så kommer jag inte på något annat. Jag fick en broschyr från www.meadjohnson.nu och där står det att tom får- och getmjölk liknar komjölksproteinet så den gick inte heller. Köpte oaluties (eller hur det nu stavas) pannkakssmet i helgen och det funkade jätte bra och var gott, men jag kan ju inte äta pannkakor hela livet :) Köpte salami men på den stod det "kan innehålla spår av mjölkprotein". Köpte Lantchips men de hade ju en massa olika mjölkprodukter på och i sig. Så alla tips är varmt välkomna!!!!!
Är det ngn som vet om det finns ngr andra mjölkliknande produkter i affären som jag kan använda som substitut för mjölkprodukterna tex creme fraiche?
Min Clara är nu 2 mån. När hon var 1 mån fick hon plötsligt kolik och röda utslag då hon fått ett hel mål NAN (har tidigare fått hälften bröstmjölk, hälften tillägg). Då sa de att hon kanske fått allergi och vi gick över till nåt som heter Nutramigen (min mjölk räcker inte till) som inte har komjölksprotein. Det blev bättre... men en dietist sa att jag skulle börja så, jag själv skulle inte sluta med mjölkprodukter (jag ammade till hälften igen) eftersom det är bra för barnet att få bli utsatt för liten dos av komjölksproteinet. Nu har jag gått tillbaka på NAN sakta eftersom Nutramigen är "hemskt", det smakar och luktar illa och barn kräks ofta av det... (även så min Clara). Hon klarar det jättebra, inget magknip och ingenting. Min kusin som är barnläkare i Finland sa också att de "provocerar" barnet med komjölk så att de inte blir allergiska..
Min slutsats är alltså att (om man kan) att inte helt sluta, för det blir ju bara onödigt jobbigt i längden att undvika mjölkprodukter..
Fö pricktesta era barn, då vet ni från början om de är allergiska.