• v35

Röker under fläkten...Jag vill inte att min dotter ska vistas där...

Mitt ex och hans nya flickvän röker båda två under fläkten i hans lägenhet. Jag känner att det inte är någon bra miljö för min dotter. Han tjatar på mig att jag ska lämna upp henne hos dem men jag känner att det inte är ok att ha en ettåring i den miljön. Är det jag som överreagerar eller? Visst är det så att nästan allt det giftiga går ut i rummet ändå? Tar gärna tips på hur jag ska säga det här till honom... Han tycker att jag är hönsig...

• Svar på tråden Röker under fläkten...Jag vill inte att min dotter ska vistas där...
  • lovemyboys

Jag har en kompis som är rökare, och nu under vintertid ,av ren bekvämlighet, röker hon under fläkten...annars brukar hon gå ut.
    MEN, det luktar inte ens liiite rök inne hos henne....så där sipprar det inte ut någonting verkar det som....hon har väl bra suug i fläkten hon....

Familjen KALOW....min alles egen..
  • LillaZ

Med risk för att bli påhoppad :)

Nej, jag tycker inte att du är hönsig, det är ingen bra miljö för barnet. men samtidigt är det inte bara du som har rätt till er dotter. Vill han inte ändra på sig så ja, då får du nog låta henne vara i den miljön, om det "BARA" är röken som är problemet. Men du kan ju försöka diskutera med honom typ att dom kan väl låta bli att röka inne när hon är där eller så. Kanske inte det optimala, men iaf bättre än inget. Detta är vad jag anser, men jag förstår att du har ett dilemma. Ingen vill väl utsätta sitt barn för något man vet är skadligt.

• msmalin

men ofta så kan det som sugs in i fläkten i kökjet komma ut i tex sovrum.. eller det e bara hos oss, förr så under vintertid fick vi för oss att röka i fläkten o när vi sen kom upp i sovrummet stank det rök som om vi suttit där.
    men e det inte bara till o snacka med pappan att du inte vill utsätta henne för rök så kan de gå ut under den tiden hon e där inte så svårt ju.

• MalinEddie

Min svärmor röker inne och vi har sagt att hon får gå ut om hon vill att vi ska besöka henne. Tänker inte utsätta mina barn för pasiv rökning. Är det viktigt att träffa barnen kan man gå ut!

• buffybus

nej jag skulle aldrig lämna barnet där om dem röker inne.. lata jävlar får fan gå ut o röka.. ahhh äckligt!! dessutom blåser fläkten bara runt det.. urk...
    finns ingen mening o röka under fläkt..

säg du till honom att passiv rökning e farligt.. det e väl farligare än o röka själv har jag för mig. du vill helt enkelt inte ditt barn ska stinka rök om kläderna o utsättas för det o tvingas andas in röken!! säg det bara.. när dem röker ute kan du lämna barnet där ju.. men diskutera i snäll ton hehe.. så det inte blir bråk!!

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • ludenben

Att röka under fläkten ser många som en ursäkt till att slippa gå ut. Men det är inte alls bra att röka där under för all rök sugs inte upp. Det som hamnar utanför går ut i lägenheten och det andas ditt barn i. Tycker inte alls att du är mesig som inte vill ha din dotter där. De kan gå ut och röka när din dotter kommer. Då hon inte är där får de väl göra vad de vill men de kan vädra innan hon kommer och endast röka ute när hon är där.

BF 23/4- 09
  • Charlie85

Är rökare själv men skulle ALDRIG utsätta mitt barn för cigarettrök. I dagens läge vet väl ALLA hur skadligt de är?

• Jontes pappa

Charlie85:

Det trodde jag med!! Levde ihop med mamman till min son i 3,5 år, vi rökte båda två första 2 åren tillsammans, men aldrig inne.. Efter det har jag slutat ett par ggr, hållt uppe 3 v, 3 mån och senast 6 mån innan man börjat med skiten igen.. Men men, det hör inte hit.. Det jag ville få sagt var att samma dag som hon förklarade för mig att det var slut började hon röka inne.. Hon kunde tydligen hålla sig av respekt för mig i 3,5 år, men inte för sin egen sons hälsa längre..

Men samtidigt, vad kan jag göra åt det? Jag har påpekat för henne hur fel jag tycker det är, men jag har ju ingen möjlighet att styra hennes liv känner jag och vill trots allt inte gapa och skrika alltför högt åt henne, då vi nu börjat få en hyfsad relation igen och kan prata och komma överens för vår sons skull...

• Charlie85

Jontes pappa skrev 2009-02-08 21:56:56 följande:

Charlie85:Det trodde jag med!! Levde ihop med mamman till min son i 3,5 år, vi rökte båda två första 2 åren tillsammans, men aldrig inne.. Efter det har jag slutat ett par ggr, hållt uppe 3 v, 3 mån och senast 6 mån innan man börjat med skiten igen.. Men men, det hör inte hit.. Det jag ville få sagt var att samma dag som hon förklarade för mig att det var slut började hon röka inne.. Hon kunde tydligen hålla sig av respekt för mig i 3,5 år, men inte för sin egen sons hälsa längre..Men samtidigt, vad kan jag göra åt det? Jag har påpekat för henne hur fel jag tycker det är, men jag har ju ingen möjlighet att styra hennes liv känner jag och vill trots allt inte gapa och skrika alltför högt åt henne, då vi nu börjat få en hyfsad relation igen och kan prata och komma överens för vår sons skull...
    Prata lugnt med henne, skrika hjälper aldrig.
    Annars prova prata med dem på bvc, om de har nå tips på hur du kan göra eller hör med hennes hyresvärd om de är okej att röka inne :) ett barn SKA inte behöva bli utsatt för nå sådant. Man skulle väl inte åka bil med ett barn utan säkerhetsbälte? Okej, kanske dålig jämförelse då de är olagligt, men ändå..
  • Stargirl

Han är ju barnets pappa. Du kan inte hindra honom att träffa sitt barn bara för att han röker under fläkten.

Jag håller med. Barn ska inte utsättas för passivräkning men heller inte en anledning för dig att inte låta ditt barn träffa sin pappa. Om han får för sin hyresvärd att röka inne får han göra det utan att du har ngt att säga till om det. Då räkning ej är olagligt i privata bostäder så kan du inget göra annat än önska att han inte röker inne då er dotter är där.

Jag önskar innerligt att min mamma inte matar mina barn med mat med massa tillsatser (pulversoppa, pulversås osv) då jag anser att det är fel och onyttigt men det är hennes livstil och jag måste acceptera det.

*~Två blåbär och ett lingon~*
Svar på tråden Röker under fläkten...Jag vill inte att min dotter ska vistas där...