• Brunnsbo

är det mjölbaggar? hur få bort dom?

har fått flygande svarta skalbaggar hemma.
    dock inga i mjölet vad jag kan se. men hittade några i pastan. är det mjölbaggar?
    det är ej bananflugor.

har städat ur hela skafferiet men antar att man ska sanera på något sätt. finns det ngt i vanliga affärer?

• Svar på tråden är det mjölbaggar? hur få bort dom?
  • Lithe

Jag hade sånna en gång och hade svårt för att få bort dem, till slut blev jag så trött på dem att jag tog MrMuscle ugnsrengöring och sprutade på dem som bodde i skåpet.
    (Jag kan tillägga att vi skulle ändå köpa ett nytt kök)

• wema81

kolla på anticimex hemsida där kan du titta på "vad har jag hittat för djur?" då ser du nog vad det är och hur du ska gå till väga med dessa... hoppas att du fixar ut dessa djur på egen hand.

• lovemyboys

Jag troor åxå att jag har haft mjölbaggar en gång...fick totalpanik, och slängde alla torrvaror...för det sprider sej som en löpeld...iiiich,äckelpäckligt!!!

Men efter att allt vart slängt,så har jag aaldrig sett röken av dom igen.....

Tror att enda sättet är att göra en storrensning!!

Familjen KALOW....min alles egen..
  • Drömmerdrömmar

Aldrig hört talas om mjölbaggar! usch vad äckligt!!!! :P hatar sånt där äckel!! upptäckte många silverfiskar häromdagen i våra bestick osv... och jag fick panik o trodde att jag hade dem över hela mig och stod o rysta av mig och hoppade som en stucken gris :P rev ut allt i lådorna och diskade helt hysteriskt

• solsken

Jag hade något konstigt hemma engång som kom från nudlar som gubben köpt.
    Jag kastade ALLT som fanns hemma och de försvann.
    Numera har jag allt i tätförslutande burkar.

• Thursday

Vi hade mjölbaggar för ett par år sen. Vi upptäckte dem rätt snabbt och gjorde helt enkelt så att vi noggrant gick igenom allting i skafferiet och kastade allt de var i. Det som var i täta burkar fick stå kvar och allt som i och för sig inte var några baggar i, men som hade varit i påsar med mera lade vi i en sopsäck som vi knöt till. Sen torkade vi ur skåpet noga med vatten och diskmedel, och lät sopsäcken stå en vecka eller så. Gick igenom allting igen när vi packade upp den och som tur var fanns det inga baggar i där heller.

• Ingle

Om det är mjölbaggar så kasta allt med synliga baggar, frys in allt annat i tre-fyra veckor, då dör ev larver, töm skåpet och rengör, rengör, rengör. Vi fick hålla på i ett par, tre veckor innan alla baggar var borta. Bor du i lägenhet, oavsett om du hyr eller äger så är du skyldig att låta Anticimex sanera för att det inte ska sprida sig till grannarna. Värden vet vilken försäkring som täcker och vilken firma som ska anlitas.

• Brunnsbo
    Svar på #2
    Tack för alla tips.
    Gick in på anticimex och hittade att det är något som heter bröd- och tobaksbagge - det måste vara dom som jag fått i skåpet. Finns i hårda varor som pasta och kryddor. Ja det är bara att rensa och lägga i tätförslutande burkar. Trodde inte att det fanns några djur som gillade kryddor....
Svar på tråden är det mjölbaggar? hur få bort dom?