• Molly67

Ipren under tidig graviditet

Hej!
    Kanske någon kan svara på min fundering... Jag är i vecka 6 och hade inte en tanke på att jag kunde vara gravid innan jag förra veckan testade positiv. Jag väntade min mens som vanligt och hade mensvärk och ont i brösten som vanligt. För mensvärken äte jag Ipren så jag tog det som vanligt...dagen efter hade jag mensvärk men ingen mens så jag tog en Ipren till..... och en till. Efter jag fick veta att jag var gravid har jag nu hört att Ipren ska man inte ta och jag känner mig jätteorolig nu. Tre Ipren i vecka 5 när det händer ganska mycket...kan det ha påverkat . Är det någon som gjort samma sak och hört om det kan ha konsekvenser....
    Orolig

• Svar på tråden Ipren under tidig graviditet
  • Netcha

Hej!
    Jag förstår din oro. Jag vet inte hur det ligger till men ring MVC som du tillhör och fråga en branmorska.

Lycka Till!!!

• Ipomea

Jag tror inte att det är någon fara. Det är så pass tidigt i graviditeten.
    Jag har för mig att fostret ännu inte delar ditt blodomlopp..
    Har läst om många som druckit alkohol i v 6 innan dom vetat om att dom varit gravida och dom har fått svar att det inte är någon fara. Men ring MVC om du är orolig.

• wellah

Ipomea: dock tror jag Ipren avråds just för att det kan framkalla missfall eller att ägget inte fäster osv. man ska ju undvika ipren vid ägglossning tex.

• Ipomea

wellah: Det har du rätt i.. Kom på det precis då jag klickade iväg.. sorry!

• Knoddas

Molly67, var inte orolig. Många har gjort "misstag" när de inte vetat om att de är gravida. Och visst varnar man för Ipren, men det har säkert gått bra. Nu när du vet att du är gravid så kan du ju ta alvedon istället (det är helt ok). Ring din bm om du är orolig. Men som sagt, de flesta av oss har av misstag gjort något man inte "får" under graviditeten, men det går i 99,99 % av fallen bra ändå. Så om det går, koppla av och njut av att du är gravid"! Kram!

• Molly67

Tack före era svar, jag ska ringa till MVC.
    Är lite förvånad över att ingen har upplyst mig om risken med Ipren...
    Vi har under en längre tid försökt bli med barn och i kontakt med läkare har ingen sagt att jag ska undvika Ipren....vi har pratat om det pga att jag har riklig mens och mensvärk och då har de frågat vad jag äter för värktabletter....

• 1982

Har länge sagts att man ska undvika Ibuprofen de sista tre månaderna men det är ganska nytt att man inte ska äta det alls under hela graviditeten. Tror det är därför många inte känner till det.

• listo

Rekommendationen om att ibuprofen-läkemedel ska undvikas under HELA graviditeten och även av kvinnor som vill BLI gravida, är relativt ny, typ 1½ år eller något sådant.
    Det är orsaken till att det inte är så väldigt känt ännu...

Och orsaken till rekommendationen är att det finns brittiska studier som tyder på
    att långvarigt och regelbundet bruk av sådana läkemedel dels kan störa ägglossningen
    så att man får svårare att bli gravid, och dels kan det öka missfallsrisken och även
    öka risken för vissa sorters missbildningar.

Studierna visar alltså på detta, men när det gällre långvarigt och regelbundet bruk!
    Det är viktigt att veta...
    Hur som helst så har Läkemedelsverket valt att ge den nya rekommendationen i väntan
    på fler studier som kan bekräfta (eller inte bekräfta) det britterna har sett.

Jag vågar lova att 3 Ipren i vecka 5 varken gör till eller från!

• Nattisen87

Du får inte äta ipren men treo och alvedon går bra sa min BM till mig..

• Nattisen87

LYcka till me värken

• listo

Man bör även undvika Treo under hela graviditeten, även det enligt Läkemedelsverkets rekommendation...

Ett bra tips är att alltid kolla upp läkemedel i www.fass.se, där står den mest aktuella informationen.

• IochF

Jag har haft 2 mf och har ätit Ipren ganska mycket(dvs. minst 4-6 om dan ) i ungefär 1 vecka då jag har trott att det varit mensvärk. Lite skillnad ifrån i ditt fall!!

Under denna graviditet har jag undvikt Ipren då jag precis som du inte vait upplyst tidigare.

Håller tummarna för oss alla!!

Svar på tråden Ipren under tidig graviditet