• Hemlighet

Katt- bruten svans

Vad gör man åt en katt svans som är bruten?
    Min katts svans hänger rakt ner, jag har försökt känna om den är bruten eller om det finns ett bit märke.Men det är inte det lättaste
    Skall ring vet i morgon men vill veta på ett ungefär vad som görs om den är bruten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-03 22:58
    Ingen som vet?

• Svar på tråden Katt- bruten svans
  • Barbabok

Vet inte vad som görs, men du kan ju inte vänta till imorgon om den är av, katten lider ju enormt då. Du får väl åka akut!

Jag är med parvel
  • Tjimtjom

Vet inte riktigt för din katt är ju vuxen, men min systers ena kattunge bröt svansen på minst 2 ställen när han föddes o dom lät det bara vara så han hade som en knorr. Med syrrans katt kännde man att den var bruten, det var som en liten knöl i varje böj.

• Ruggugglan

Vi har en katt som hade bruten svans vid födseln. Den hade dock läkt för den var fastvuxen så att tippen pekade rakt fram.
    Sedan hade vi en katt som också hade bruten svans vid födseln som också läkt. Den var som en båge och stod aldrig rakt upp.

Lider katten? Har den ont? Åk då in redan nu.

• Lallan

Har för mig att dom kapar av svansen där den är bruten men det beror kanske lite på hur brottet ser ut också.  Viktigaste är i alla fall att katten kommer till veterinär.

• Silverpiraten

Det hände en av mina katter för något år sedan, jag vet inte vad som hänt henne men vi tog henne till vet som amputerade svansen så det bara blev en liten stump kvar.
    Hon fick också antibiotika i samband med ingreppet men jag kan inte komma ihåg om det var i förebyggande syfte eller om hon fick det efteråt.
    Jag minns att jag trodde att han skulle bli deprimerad pga stumpen men den enda reaktionen vi fick var att hon var väldigt gosig och att hon såg på oss på ett annat sätt, hon visade att hon var tacksam för att hon blivit hjälpt.
    Lycka till med lilla katten!

• Lallan
    SparklingSnow skrev 2009-02-03 23:18:05 följande:
    Vi har en katt som hade bruten svans vid födseln. Den hade dock läkt för den var fastvuxen så att tippen pekade rakt fram.Sedan hade vi en katt som också hade bruten svans vid födseln som också läkt. Den var som en båge och stod aldrig rakt upp.Lider katten? Har den ont? Åk då in redan nu.
    Låter snarare som en liten missbildning som många katter har. Finns ett speciellt ord för det men kommer inte på vad det heter just nu.
  • Lallan

Knick var det man kallade det http://www.katt.nu/eija19.htm men skillnaden är framförallt att katten då inte har ont och svansen hänger inte pga det.

Ts: Svansen behöver ju inte vara bruten heller även om det låter som det men kolla upp det så fort som möjligt ändå för kattens skull. Håller tummarna för att h*n blir bra.

• Cuthalion

När vår katt bröt svansen som vuxen så spjälade veterinären den med en stålgalge. Den blev som ny och hon använde den ca 10 år till utan att någon kunde ana att den blivit bruten.

• Hemlighet

Har varit i kontakt med vet nu och skall dit ikväll för en undersökning.
    Jag hoppas verkligen inte att svansen är bruten för det skulle kunna kosta runt 3000:- att röntga och amputera den.En massa pengar för en som är arbetslös och väntar barn.
    Jag har ingen försäkring på honom dum som man är och nu är han 7 år och därmed för gammal för att försäkras

Jag uppdaterar hur det går med Trazzan

Svar på tråden Katt- bruten svans