• Skutt10

Hur länge ligger era 4 månaders själva?

Jag hinner inte ens äta frukost innan det blir gnäll

Min bebis vill oftast bli buren, sitta i knät osv. Hur har ni det? Hur länge ligger era bebisar själva utan att bli ledsna?

• Svar på tråden Hur länge ligger era 4 månaders själva?
  • Hanna2004

Oj, det är inte länge! : )
    Vi har fått Teletubbisar, så jag gör iordning frukost med honom på armen och sen blir det 15 minuters Teletubbisar. Han ÄLSKAR teletubbisar, till sina föräldrars stora sorg, för GUD så trist program!'

Resten av dagen sitter han på min arm eller hos pappa. Ligga ner går bra kanske 10 minuter OM han ser mig ellre pappa

• Princessa05

Min dotter 4 och en halv månad kan ligga runt en timme själv. Hon har sina leksaker och babygym Jag tror det är lite hur du har har vant bebisen från början. Först var det bara en 15 min och sedan har det ökat mer och mer.

• Liten blir stor

Ja, här e det samma. Han ligger ner själv högst 10 min förutom när han sover. Å gudskelov att han sover några ggr på dagen så man hinner laga mat å äta..Vill inte stå å steka med en baby i famnen.
    Ibland går det att sätta han i babysittern i köket å stå och vagga babysittern med ena foten. Då kan han ibland sitta ett tag iaf.

• Skutt10

Princessa05 : Så skönt att ha det så. Hur menar du att man vänjer dem från början? Från början kunde hon inte ligga själv alls, nu kanske det är 10 minuter. Ska man _vänja_ dem genom att låta dem ligga själva trots att de är ledsna, eller hur menar du?

• Norahs mamma

På morgonen när hon vaknar kan hon ligga 20-30 minuter innan hon vill upp...

På dagen när man lägger ner henne för att få annat gjort så varierar det... ibland 1 timme, ibland 5 minuter...
    Villh hon inte ligga å jag måste göra nåt så funkar matstolen!

• Princessa05

Om hon börjar bli ledsen, så försöker jag underhålla henne på golvet, till exempel håller lite leksaker framför henne som hon kan ta i, pratar med henne, jag tar inte upp henne först. Då brukar hon lugna sig, men om hon skriker tar jag självklart upp henne, då vill hon inte längre. När jag kunde börja använda babygymet så hjälpte det också, först till exempel lekte hon själv, sen kunde jag till exempel ge henne ett tygstycke som hon älskade/älskar att hålla på att vrida och känna på, när hon tröttnade på det kunde jag sätta babygymet över henne, det är hon också helnöjd med. Jag försöker också vända henne en gång om dagen till magen, det tycker hon däremot mindre om. Jag tror helt enkelt på att inte ta upp dem på en gång, utan att göra dem glada igen genom att aktivera dem på ett annat sätt.

• Atena

Skutt10: jag tror inte alls att det är hur man vänjer dem! Vissa barn är otroligt lugna och "lätta", och deras föräldrar har ofta ingen förståelse för att det finns andra sorters barn!

Min son kunde inte ligga själv en sekund när han var liten och han sov aldrig på dagarna annat än i bärselen hos mig eller hans pappa! Jag brukade laga mat med honom i bärselen och antingen äta när han var i selen (sov han kunde man sitta ner, annars fick jag stå upp och gunga under måltiden), eller amma samtidigt! Jag hade heller ingen lust att låta honom ligga ensam och gråta, så jag kånkade snällt och försökte hitta en fungerande vardag ändå! Det gick ganska bra, men visst var det jobbigt!

Nu är min son 11 månader och fortfarande bestämd av sig, men nu leker han själv och utforskar lägenheten. Det är ändå en ganska kort tid de vill sitta klistrade på kroppen. För oss vände det kring 3-4 månader så att sonen kunde ligga själv en liten stund eller sitta i sin babysitter. Vid ca 5 månader kunde han sitta i en hög matstol och då gick det mycket bättre att hinna äta mm medan han satt brevid. Snart ville han sitta själv på golvet och leka och nu får man jaga honom för att ha honom i närheten!

Jag tycker du ska se framåt och tänka på att det snart är helt annorlunda! Du har inte skämt bort henne genom att bära henne!

• Skutt10

Jag försöker i största möjliga mån underhålla lillan genom leksaker, skoja osv, utan att genast ta upp henne. Först brukar hon ligga på golvet, sen får hon komma närmare i babysittern på bordet och sista "station" är min famn. Allt bärande tar knäcken på min rygg som redan innan var dålig. Nu har min sambo dessutom varit bortrest en vecka så varit extra jobbigt.

Atena: Javisst hör man andra med "lätta" barn som undrar om jag skämmer bort dottern osv. Det är skönt höra att det finns fler som har barn med stort behov av närhet. Känner igen allt det där du skriver, och visst, lillan kan ju vara mer själv nu än för några månader sedan.

• Liten blir stor

princessa05: De e inte alla barn som tycker om ett babugym eller att ligga på golvet eller överhuvudtaget vara ifrån sina föräldrar. De har inget med å göra hur man "vant" dom att göra. Jag lägger min kille ner varje dag trots att han hatar att ligga på golvet oavsett om man underhåller han eller inte. Han stänger ögonen å gallskriker så fort man bara lägger ner han. Å de e inte så att jag tar upp honom direkt när han skriker..nä, jag brukar låta han få ligga en stund ändå fast han gallskriker. Men tycker inte de e så himla kul å höra mitt barn skrika hela tiden.
    Han e helt enkelt en som vill bli buren hela dagarna.

• TweetyUllis

Min dotter är i o f s bara tre månader, men på morgonen när hon vaknat vill hon inte vara själv alls. Däremot kan hon "leka" själv naken eller i babygymmet i uppåt en timme på dagtid. Resten av tiden, när hon inte sover, "underhåller" jag henne med leksaker, prat o s v eller så sitter hon bredvid mig i sin babysitter. Det är jobbigt att bära för mycket tycker jag, men det hon visar att hon mår bäst av är det jag gör!

• Tjohalia

Min tjej är 4 månader och kan ibaland ligga och roa sej själv under babygymet eller framför tv:n i en kvart själv men ofta går det bara bra om vi sitter med henne. När vi äter sitter hon i fastpallad i barnstolen med oss vid bordet och har nån leksak framför sej, då tror hon sej jättebra. Hon kan tro sej jättebra i stolen om hon får titta på när man diskar och stökar i köket med.

• Skutt10

Tiden hon kan ligga själv är direkt kopplad till hur mycket hon sovit. Min bebis sover dåligt också, vissa dygn sover hon inte mer än 10 timmar!

Fler som vill dela med sig?

• Sarita

Min flicka har just legat ensam på luftning en halvtimme. å har jag varit och klappat lite på henne två gånger, men det har gått bra...tills nu, hör jag....

• MysMalin

Vår lilla kille kan vara själv rätt länge fast han gillar att byta ställning, från gåstolen till babysittern till golvet. Det bästa han vet just nu är att ligga på golvet och det beror nog på att han rullar runt runt och kan komma sig lite överallt, han är så himla snabb och duktig.

Svar på tråden Hur länge ligger era 4 månaders själva?