Forswall skrev 2009-02-03 22:46:45 följande:
Vi planerar att renovera kök, kommer då att sätta in ett från IKEA. Vi vill ha en bänkskiva i massiv ek till. Har läst att folk valt andra fabrikat för bänkskivor av olika anledningar. Vad har ni för bänkskiva? Nöjda, inte nöjda? För- och nackdelar?
Vi har bänkskivor av ek, från Ikea och jag förstår inte vad folk klagar på (läst många inlägg om detta och i synnerhet om ekskivorna från Ikea) om jag ska vara ärlig.
Jättefina bänkskivor, tåliga och ja självfallet måste dom behandlas men det är ju snabbt gjort. Såhär i början när dom är alldeles nya behandlar jag skivorna med olja en gång i månaden, efter sommaren räcker det nog med en gång var tredje månad. Det tar 10 minuter att olja in och sedan står dom och drar in över natten.
I förra köket hade vi björkskivor, och det tyckte jag var lite mer opraktiskt eftersom de bänkskivorna var svårare att skydda pga sin ljusa färg, men dessa som vi har nu är toppen.
Dock så ska vi bygga en köksö med topp i rostfritt eftersom jag tycker att det är kul att baka och då vill slippa bakbord, som jag såklart måste ha på träbänksskivorna.