• Forswall

Bänkskiva till kök

Vi planerar att renovera kök, kommer då att sätta in ett från IKEA. Vi vill ha en bänkskiva i massiv ek till. Har läst att folk valt andra fabrikat för bänkskivor av olika anledningar.

Vad har ni för bänkskiva? Nöjda, inte nöjda? För- och nackdelar?

• Svar på tråden Bänkskiva till kök
  • k girl

Vi kommer att sätta in en bänkskiva av björk av den enkla anledningen att ek är så oerhört uttjatat.

• Mealla

Jag har granit i mitt kok och det ar jattesmidigt eftersom man kan stalla allting overallt utan underlagg. Nu hyr vi dock, om jag skulle aga mitt hus och gora om mitt kok sa skulle jag ha gjuten betong eller soap stone som bankskivor.

• Miffomorsan

Vi var helt inne på att ha bänkskiva av ek först. Ek är ju det tåligaste träslaget. Men, efter att ha läst på om olika bänkskivor och insett att bänkskivor av trä kräver regelbundet underhåll med t ex oljning för att inte missfärgas så ändrade vi oss i sista sekund till bänkskivor i laminat och det är jag jätteglad över idag. Det är så smidigt när man vet att det inte blir missfärgat av vatten eller värme, bara att torka av.

• yttik

Fördelen med en massiv skiva är att blir det en repa så kan du slipa bort den. Ytliga skador i lamniatskivor kan inte lagas. Och tänk på att anv grytunderlägg även på laminatskivor, annars kan limningen i laminaten släppa vilket orsakar ringmärke efter kastrullen.

Men precis som någon ovan skrev-en massiv skiva kräver underhåll.

Jag hade personligen satsat på en granitskiva. Kostar mer men är nog värt pengarna.

• Marie IE B

Laminat eller sten/betong.
    Skulle aldrig sätta in en träskiva med tanke på hur den måste skötas och underhållas.
    Vi har laminat, den klassiska VirrVarr och är jättenöjda.

• Flippen
    Marie IE B skrev 2009-02-04 08:16:07 följande:
    Laminat eller sten/betong.Skulle aldrig sätta in en träskiva med tanke på hur den måste skötas och underhållas.Vi har laminat, den klassiska VirrVarr och är jättenöjda.
    VirrVarr har vi också! Har den i sommarhuset och är också supernöjda, och den är ju väldigt praktisk.

Nu ska vi byta kök här hemma också och då blir det kompaktlaminat. Mycket hårdare än vanlig laminatskiva ( = inte så lätt repig). Vi valde mellan den och massiv valnöt men tyckte att denna var mycket snyggare. Den är ca 1 cm tjock, men kostar ungefär som en massiv valnötsbänkskiva.
    Nytt år - Nya möjligheter!
  • AnneSophie
    Forswall skrev 2009-02-03 22:46:45 följande:
    Vi planerar att renovera kök, kommer då att sätta in ett från IKEA. Vi vill ha en bänkskiva i massiv ek till. Har läst att folk valt andra fabrikat för bänkskivor av olika anledningar. Vad har ni för bänkskiva? Nöjda, inte nöjda? För- och nackdelar?
    Vi har bänkskivor av ek, från Ikea och jag förstår inte vad folk klagar på (läst många inlägg om detta och i synnerhet om ekskivorna från Ikea) om jag ska vara ärlig.
    Jättefina bänkskivor, tåliga och ja självfallet måste dom behandlas men det är ju snabbt gjort. Såhär i början när dom är alldeles nya behandlar jag skivorna med olja en gång i månaden, efter sommaren räcker det nog med en gång var tredje månad. Det tar 10 minuter att olja in och sedan står dom och drar in över natten.
    I förra köket hade vi björkskivor, och det tyckte jag var lite mer opraktiskt eftersom de bänkskivorna var svårare att skydda pga sin ljusa färg, men dessa som vi har nu är toppen.

Dock så ska vi bygga en köksö med topp i rostfritt eftersom jag tycker att det är kul att baka och då vill slippa bakbord, som jag såklart måste ha på träbänksskivorna.
    « People will judge you on what you can build, not what you destroy. »
  • Joonas

Vi har granit och jag har inte hittat några nackdelar med det, ännu... Går dessutom utmärkt att baka direkt på.

• kikkan79

Vi kommer köpa stenbänkskiva, men inte bestämt om det blir på ikea eller annanstans.

Vill absolut inte ha trä, tycker det e tråkigt o osmidigt

• Forswall

Tack för alla svar! Vi kommer troligtvis ändå att välja massiv ek, men är tacksam för synpunkter!

AnneSophie skrev 2009-02-04 13:17:14 följande:
    Vi har bänkskivor av ek, från Ikea och jag förstår inte vad folk klagar på (läst många inlägg om detta och i synnerhet om ekskivorna från Ikea) om jag ska vara ärlig.Jättefina bänkskivor, tåliga och ja självfallet måste dom behandlas men det är ju snabbt gjort. Såhär i början när dom är alldeles nya behandlar jag skivorna med olja en gång i månaden, efter sommaren räcker det nog med en gång var tredje månad. Det tar 10 minuter att olja in och sedan står dom och drar in över natten.I förra köket hade vi björkskivor, och det tyckte jag var lite mer opraktiskt eftersom de bänkskivorna var svårare att skydda pga sin ljusa färg, men dessa som vi har nu är toppen.Dock så ska vi bygga en köksö med topp i rostfritt eftersom jag tycker att det är kul att baka och då vill slippa bakbord, som jag såklart måste ha på träbänksskivorna.
    Det där med oljandet är ju förstås något man slipper om man har annan bänkskiva, men som du säger så tar det inte så lång tid, och det får vara värt det! Kan man måttbeställa skivorna från IKEA eller finns de bara i de mått som man anger på hemsidan?
  • kikkan79

Forswall skrev 2009-02-04 20:15:08 följande:

Tack för alla svar! Vi kommer troligtvis ändå att välja massiv ek, men är tacksam för synpunkter!
    Det där med oljandet är ju förstås något man slipper om man har annan bänkskiva, men som du säger så tar det inte så lång tid, och det får vara värt det! Kan man måttbeställa skivorna från IKEA eller finns de bara i de mått som man anger på hemsidan?
    jag tog en lapp därifrån sist. Du kan beställa dom precis hur du vill men dom tar olika extra summor för olika sorters kapningar
  • Vipera

Måste fråga här då jag har en marmorskiva stående. Tänkte lägga in den som kökskiva men drar mig då jag hört att ljus marmor tar upp rödvin som blir fläckar? Någon som har erfarenhet av ljus marmor och sådana problem?

• k girl

Marmor är ett poröst material och tar lätt åt sig fläckar. Bland annat citron och rödvin är sådant som fläckar marmor.

• Vipera
    Svar på #13
    Tackar för detta. Har förstått att man kan behandla (eller skall behandla) stenytor med olja så att de tar upp mindre fläckar så att säga. Skulle ju inte vara kul om det blir en skiva med röda ringar för att man råkar ställa ett glas där. Skrika åt gäster liksom "NEJ, inte på marmorn!"...
Svar på tråden Bänkskiva till kök