Billig nyttig mat?
Tips på billig och rätt nyttig mat? Lägg gärna in recept
Tips på billig och rätt nyttig mat? Lägg gärna in recept
Passa på o frys in när det är läge (hoppas du har frys). Mängder med köttbullar fanns svinbilligt att köpa här där jag bor efter jul t.ex. och skinka för nästan ingenting (salt dock vilket inte är bra).
Rotfrukter att "rosta" i långpanna är billigt. Då kan man slänga med den sista moroten och någon halvmjuk potatis med. Plocka bara de rotfrukter som är billiga just då. Salta och krydda samt örter, ny favvo i familjen är vitlökspeppar.
Skaffa om möjligt en tryckkokare, då kär man en väldigt billig fläsklägg eller högrev till mört fint kött på en halvtimma.
Köp pasta i storpack typ flera kilo, men kolla kilopriset! Ibland är det billigare per kilo att köpa tio mindre förpackningar än en stor med samma vikt.
Lättöl till maten är bättre och sockersnålare än läsk eller saft. Kostar inte många kronor per flaska som man sedan pantar ju.
Ägg är bra mellanmål, köp storpack.
Andra tips är att helt enkelt se till att äta upp det man lagar och laga det man köpt, släng inte pengarna.
Fett vet vi ju nu är inte något ont, det behöver vi och det mättar. Köttfärs med högre fetthalt är billigare och bättre exempelvis.
Köp knäckebröd i storpack så har du alltid bröd hemma och det blir inte dåligt.
Det man kan kosta på är fisk som man ju behöver men fryst är oftast billigare. Vissa för oss märkliga fiskar har dykt upp men det gör inget, de smakar oftast inte så mycket så köp en fiskkrydda du gillar och dra på så smakar fisken som du vill. Det är mest dyr fisk som typ marulk som smakar mycket och behöver annan behandling. Gillar du fisksmaken så lägg i foliepacket i ugnen med kryddor så smakar fisken mer.
Pannkakor och plättar är billig mat, ta gärna lite grövre mjöl dock.
Till sist för nyttan: Salta mycket försiktigt, köp inte söta saker eller sockra mycket genom sylt o grejer (då blir man bara hungrig igen straxt).
Popcorn försiktigt saltade får bli godis och lättölen standard. Till helgen kan man kosta på sig folköl men köp 2.8 istället för 3.5, kolla pris så förstår du.
Marockansk soppa (vegan), 6 portioner
Tillagningstid ca 45 min
1 paket saffran
1 stor gul lök i klyftor
1 msk tomatpuré
Lite olja
1,4 l vatten
1,5 dl gröna linser
1,5 dl arborioris
En burk hela tomater
Två stjälkar selleri i 1 cm bitar
Kikärter, ca 400g blötlagda, avsköljda och avrunna
Salt och peppar
Persilja och citron till servering
1. Dela löken i tunna klyftor och fräs ihop med saffran och tomatpuré i lite olja.
2. Tillsätt vattnet och koka upp.
3. Lägg i gröna linser.
4. Koka 5 minuter.
5. Lägg i arborioris.
6. Låt koka 15 minuter.
7. Häll i tomater och selleri
8. Koka 5 minuter.
9. Häll i kikärterna och salta och peppra.
10. Lägg på lite persilja och droppa lite citron på tallriken vid servering.
Blir soppan för tjock kan man hälla på mer vatten efter tycke och smak. Själv hoppar jag över sellerin och persiljan, för det hatar jag. Smakar utmärkt även dagen efter.
Morotssoppa med ingefärsgrädde:
www.ragazze.se/2006/01/02/morotssoppa-med-citron-och-ingefara/
Omelett med vad du har hemma - broccoli, korv, lök, bacon, chilisås, fetaost, tomat, svamp, kokt potatis eller you name it. Vispa ett par ägg och lite mjölk. Salta och peppra efter tycke och smak. Fräs det du vill ha i omeletten i en stekpanna i lite olja eller smör. Häll över ägg/mjölken och låt värmas på svag värme tills smeten stannat. Skär omeletten i fjärdedelar och vänd dem med stekspade och bryn lite på andra sidan. Är man skicklig kan man kasta upp hela tjofräset i luften och vända som ett proffs, men jag håller mig till fjärdedelarna. Gott med lite salladskrydda, skivad tomat eller ost uppepå. Perfekt när man har lite rester i kylen som man inte vet vad man ska göra med.
Allmänna tips: Köp grönsaker, frukt och rotfrukter efter säsong. Gå igenom de reklamblad du får från livsmedelsbutiker och handla där det är billigt. Baka eget bröd. Välj billigt pålägg, exempelvis falukorv istället för dyr skinka. Jämför ALLTID kilopris och pris mellan olika affärer.