Är det fel att ha innekatt?
Jag undrar vad ni tycker. Jag tänker mest på om man har en lägenhet.
Min sambo tycker att man inte ska ha katt om den inte får gå ut...
Jag undrar vad ni tycker. Jag tänker mest på om man har en lägenhet.
Min sambo tycker att man inte ska ha katt om den inte får gå ut...
Jag tycker inte att det är fel att ha innekatt, jag föredrar nästan det. Så slipper man oroa sej om att katten kommer bort/blir påkörd...
Tycker inte det om katten har varit inne senden var bebis. Men att stänga in en katt somhar fått vara ute innan, tycker jag är fruktansvärt!
har haft inne katt och det funkade jätte bra, men har man möjlighet att låta de vara ute så tycker jag nog att dom ska få vara det.
men om man tex: bor i stan i en lägenhet så passar det bättre med inne katt pga all trafik.
dom mår ju inte dåligt av att vara inne katter, om dom inte vart ute katt innan då förstås..
jag har alltid längtat efter katt men inte skaffat förrän vi flyttade till hus eftersom jag tycker de ska få vara ute. Vår kisse har en kattlucka så hon kan gå ut och in som hon vill. Men många anser att det är säkrare att ha katten inomhus och så länge kissekatten inte vet något annat så är den säkert lycklig som innekatt också. Om jag skulle ha innekatt skulle jag nog skaffa nån slags raskisse som är lite lugnare i temeramentet, inte vanlig bondkisse som vill gå i ladorna och jaga rådisar.
Jag hade en katt - Nils - i 16 år... Han var utekatt ca 7 år, när vi bodde utanför stan, men efter lite justeringar i familjen så flyttade vi in till stan och han fick bli innekatt. Vi var oroliga över att han inte skulle trivas som innekatt - men ack så fel vi hade! Han bara mös! Han var visserligen en rätt så lat misse redan från början, men ändå! Tror att det kan ha med att han var kastrered att göra till stor del...
Jag har alltså full förståelse för de som har innekatter, mest pga trafik och så, men även till stor del för att man hör att så himla många ungar springer omkring och är elaka med dem....
Nej, det är inte fel att ha en innekatt så länge den verkar trivas och må bra av att vara det. Vi hade en katt i 14 år och han hade levt som utekatt sitt första år då han bodde på landet men då han flyttade med oss till stan så fick han bli innekatt. Han vande sig snabbt och hade inga som helst problem med att vara inne. Vi gick ut med honom i sele, något han inte hade något emot.
Jag tycker inte att man ska ha innekatt, men andra sidan har jag aldrig haft en heller, och vet inte hur de kan trivas.
Men jag tänker mig att kattens instinkter är så starka, och det är synd att inte låta dem få utlopp. Våra katter får vara ute så mycket de vill, och de tillbringar ju 80%av tiden utomhus.
nej, det är det inte. med tanke på hur många faror en utekatt lever med och hur korta liv de flesta får, är det inte alls fel att välja inneboende, så länge man ser till att stimulera katten.
ute finns trafik, rovdjur, djurplågare och kanske massor av andra katter de måste revirslåss med. eller elaka grannar som inte tycker att katten ska gå på deras gård och kastar sten på den (joodå, jag har t o m träffat folk som skjuter med luftgevär!!!) jag förstår inte de som absolut tycker att en katt ska få vara utomhus, om det inte är rätt miljö för det.
varför kommer det förresten aldrig upp såna här trådar om huruvida det är fel att tvinga hundar att bo inomhus och bara få gå ut i koppel? tycker man att innekatt är djurplågeri borde man ju rimligtvis också tycka att ha hund i lägenhet är djurplågeri. de har ju instinkter de med!
(japp detta är ett litet flamebait för jag är trött på den eviga diskussionen mellan ute- och innekattförespråkare)
jag tycker det är ok om man har haft den inne sen den var kattbebis =) Men ja tycker inte om dom som har bott på landet och sen flyttar till lägenhet i stan och låter katten bli innekatt.. Men det är väll en sakt som alla gör som dom vill med =)