• Cosmoskatten

ont vid nysning

Känns som jag skriver in tusen inlägg...men det är så skönt för man brukar få svar direkt på sina frågor.

Hur som helst...här är en till: När jag nyser och nyser ut ordentligt (alltså inte håller munnen stängt) så får jag en sån jättesmärta i livmodertrakten/äggstockarna eller vad det nu kan vara någonstans. Det går över på några sekunder men det gör så ont att jag måste stå dubbelvikt och kvider. Är i vecka 16.

Vad beror det på? Borde jag oroa mig?

• Svar på tråden ont vid nysning
  • AnnaGBG

Vet inte vad det är men så får jag oxå. Och jag har inte oroat mig Det beror nog bara på den häftiga rörelsen eller nåt...?

• Cosmoskatten

Ok...då ska jag inte heller oroa mig! :)

• abovo

Det är ligamenten till livmodern som är sträckta redan i tidig graviditet och som sträcks ut ännu mer när man nyser, och då gör det ont. Så hade jag det också och det hjälpte att krypa ihop om jag skulle nysa.
    Det försvann för mig när magen blev större.
    Så oroa er inte

• Betan

så känner jag också ofta när jag nyser och jag är inte och har aldrig varit gravid. Har aldrig reflekterat över att det skall vara konstigt, det är ju en häftig rörelse och då kanske det kan krampa till litegrann!

• Idapida

Jag har också så, inte bara när jag nyser, utan när jag sträcker mig på ett visst sätt och när jag spänner musklerna på ett visst sätt. Trodde nästan att jg hade fått ljumskbråck ett tag...men det verkar ju vara normalt!

• Teskedsmamman

Ligamenten, när jag nyser, hostar, sträcker på mig eller vrider mig utan att tänka så bryter jag ihop i en liten hög... jag har ont i säkert 5 min när det väl hugger så där....

• Smindy

Jag blir så glad när jag får veta att jag inte är ensam om olika saker!! Jag har precis likadant!!! Min barnmorska har förklarat för mig att det är ligamenten som är spända (som någon annan skrev) Det här började på mig redan innan min mens var försenad så jag fick ju ett slags symptom på graviditet redan väldigt tidigt! Eftersom jag kände igen den här smärtan när jag hostar, nyser eller sträcker på mig sen dom förra graviditeterna så misstänkte jag att en liten plutt hade flyttat in i min livmoder... Jag gör exakt som någon annan skrev: Kryper ihop innan jag ska nysa!! Funkar ganska bra, kanske 9/10 gånger...

• Gran Canaria

Jag känner likadant, och som sagt kryp ihop sá ska du se att det gör mindre ont

• Cosmoskatten

Åhhh...va skönt att få svar! Tack! Jag kommer krypa ihop som en liten boll nästa gång och hoppas på att det inte gör så ont!

Kramar till alla! :D

• snuttan2

Hihihi!! då vet jag hur jag ska nysa nästa gång oxå för attans va ont det gör i magen är v29+6 o sambon tittar konstigt på mig när jag nyser o sedan skriker aJ!!!!

Svar på tråden ont vid nysning