• Annaïck

Hur mycket laktulos ger ni er bebis?

Hej

min son har problem med förstoppning och vi ska ge 5 ml laktulos per dag men det verkar inte hjälpa. vi måste ge microlax ändå. Hur mycket kan man ge? Hur mycket ger ni? Min son är 11 månader

• Svar på tråden Hur mycket laktulos ger ni er bebis?
  • Lyckliga3BarnsMor

Höj lite då. Det är ju inget mirakelmedel utan smörjer ju bara tarmarna så avföringen lättare går igenom.

• Linam370

Gabriel fick i perioder 10 ml 3 ggr per dag enl. läkarord. Det enda som händer är ju att de blir lösa i magen istället och då är det ju bara att dra ner på det. Laktulos är inte farligt.

• Prinsessan Ippas mamma

Min lilla tjej är 4,5 mån, hon har fått 10 ml Laktulos sedan hon va åtmindstonde 3 mån, om inte yngre.... Ibland bajsar hon varje dag ibland inte. När jag pratade med en läkare sist så funderade hon tom.på om vi skulle ge mer....
    (Hon föreslog även katrinplommonpuré och päronjuice. Men det kanske du redan provar eftersom din son är äldre...?)

• Lyckliga3BarnsMor

lautolos är inget laxerande som jag redan skrivit. Har man mkt problem m magen brukar man komplettera med ngt.

• Prinsessan Ippas mamma

När det väl kommer bajs, är det väldigt hårt då?? För min lilla tjej får väldigt löst bajs (laktulosen ska väl "lösa upp klumpar" som jag förstått det) men det verkar som att hon har svårt att "trycka" ut det... Blir din kille lös men har svårt att få ut det kanske? (bara en tanke) Man kan nämligen göra en koll på trycket i tarmarna för att se att det trycker på som det ska oxå.... Ska göra det idag på prinsessan... Ja... det var bara en tanke...

• Prinsessan Ippas mamma

Ok... då är det kankse "bara" förstoppat då ....
    Dom för upp en ballong i ändtarmen och fyller den med lyft, sen kollar dom trycket när man försöker "bajsa" ut den antar jag...
    Får se idag...:)

• Prinsessan Ippas mamma

det är...luft dom fyller ballongen med ;)

• Annaïck

men om tarmarna arbetar dåligt vad gör de då? Laktulos för resten av livet??

Svar på tråden Hur mycket laktulos ger ni er bebis?