• MariaN

Hur flyttar man med katter?

Hur gör man om man ska flytta med en katt som hatar att åka bil?
    Flyttvägen är 5-6 h och jag är säker på att hon kommer få panik och skrika hela vägen..
    Kan man söva katten eller ge den lugnande som håller i så många timmar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-04 09:48
    nån med erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Hur flyttar man med katter?
  • Cornbread

låt henne skrika istället...

• MariaN

Cornbread skrev 2009-02-04 09:48:05 följande:

låt henne skrika istället...
    menar du allvar?
    det är ju varken kul för oss eller för en panikslagen katt att åka bil i 6 timmar..
  • juluu

Jag säger som Beckiz86, tala med en veterinär. Det finns lugnande medicin.

• Cornbread
    Svar på #3
    MariaN skrev 2009-02-04 09:49:09 följande:
    Cornbread skrev 2009-02-04 09:48:05 följande:
    menar du allvar? det är ju varken kul för oss eller för en panikslagen katt att åka bil i 6 timmar..
    Nej jag skojar inte, min katt låter också när vi åker bil,
    men ibland måste man tyvärr förflytta dem hur jobbigt det än är.

De kanske inte kommer skrika i 5 timmar,
    efter ett tag kanske hon vänjer sig..

Jag brukar ha dem i en kattbur och ha dörrn öppen och ha handen i buren och klappa och kela med dem.. ge dem något att leka med.
    Eller godis.
    Stanna ibland på vägen så de kan få kissa och röra på sig lite.

Man söver ju inte ner en katt endast för att den ska åka bil.
  • MariaN

Cornbread skrev 2009-02-04 09:52:56 följande:

Svar på #3MariaN skrev 2009-02-04 09:49:09 följande: Nej jag skojar inte, min katt låter också när vi åker bil, men ibland måste man tyvärr förflytta dem hur jobbigt det än är. De kanske inte kommer skrika i 5 timmar, efter ett tag kanske hon vänjer sig.. Jag brukar ha dem i en kattbur och ha dörrn öppen och ha handen i buren och klappa och kela med dem.. ge dem något att leka med. Eller godis. Stanna ibland på vägen så de kan få kissa och röra på sig lite. Man söver ju inte ner en katt endast för att den ska åka bil.
    kanske inte kommer skrika i 5h..när vi köpte våran katt hade vi en bilresa hem på 2 h och hon skrek hela vägen. när vi åker till vet. skriker hon också och vill ut.
    jag kan ju bara tala för min katt men att inte ge henne lugnande lr liknande före lång biltur är djurplågeri..
  • Cornbread
    Svar på #6
    MariaN skrev 2009-02-04 09:58:37 följande:
    Cornbread skrev 2009-02-04 09:52:56 följande:
    kanske inte kommer skrika i 5h..när vi köpte våran katt hade vi en bilresa hem på 2 h och hon skrek hela vägen. när vi åker till vet. skriker hon också och vill ut. jag kan ju bara tala för min katt men att inte ge henne lugnande lr liknande före lång biltur är djurplågeri..
    Okej, men varför frågar du då om du kan ge henne lugnande?
    Är det djurplågeri att INTE ge henne lugnande så får du la ge henne det då
  • MariaN

Cornbread skrev 2009-02-04 10:00:04 följande:

Svar på #6MariaN skrev 2009-02-04 09:58:37 följande: Okej, men varför frågar du då om du kan ge henne lugnande? Är det djurplågeri att INTE ge henne lugnande så får du la ge henne det då
    därför jag undrar ju om man kan ge lugnande eller vad det finns för alternativ.. pust..
  • NorrVimpel

Det finns Feliway som man kan spruta i bilen och reseburen innan man åker. Det är lugnande hormoner. Men om du tänker prova det så testa hur det fungerar på din katt innan. Dvs. gör en kortare provtur. Fungerar det inte så tror jag lugnande medel är bäst, jag har ingen aning om hur länge effekten av dem sitter i. Kanske du får ge katten en gång till under resans gång.

• Agamemnon

Nu har jag ingen erfarenhet av att åka långa sträckor med en bil men när vi flyttade till Sverige fick katterna flyga och hela resan tog kanske 10 timmar. Vi fick lugnande tabletter och de funkade finfint. Hör med din vet.

Feliway har jag fått för mig funkar inte på stört utan måste användas en lång tid innan det visar effekt.

♥ Olivia 080308 ♥
  • aspie

Jag fick atarax till min katt när vi skulle flyga. Lugnande men inte sövande. Ges mot ångest och oro också hos människor.

• MariaN

tack för de bra tipsen! ska prata med veterinären :)

Svar på tråden Hur flyttar man med katter?