• persson82

Köldallergi?

Hej!!
    Min Emilia på snart 20mån har blivit allergisk mott köld/kyla. Nån mer som känner till de?? Jag fick inte så mycket hjälp av bvc=( Hon tycket bara att Emilia inte behövde nån medicin för utslagen klia inte..
    Nån som kan komma med några tips om hur man på bästa sätt hjälper henne..
    MVH: Linda

• Svar på tråden Köldallergi?
  • fiaonoah

Hmm...jag tror att min dotter har det. Hon blir knallröd och jätte varm om kinderna när vi varit ute. Och lite fnasig om dem.

Hur reagerar din dotter?

Har inte direkt något bra tips, mer än att jag brukar smörja dotterns kinder på kvällarna.

• molly27

Hej! Min brors flicka har med det. Va värre när hon va mindre,är 8 nu. Men som du skriver,vc gjorde inget! Sa-Va inte ute när det är kallt.

• persson82

Hon får fula utslag på händer o fötter, svullnar även upp om händer, fötter o lite i ansiktet.. Bli helt iskall på dom ställerna oxå..

• molly27

Ja,och blir rätt mycket på kinderna va? hon har det ivf. Kan inte va kul.. Räckte hon va ute en liten stund,så blossa det upp.

• persson82

De är inte så jätte mycket än på kinderna, händerna är värst, så jag har börjar med två par vantar o se om de hjälper nåt.. Hoppas de växer bort...

• Moyo

Det blir att välja mellan att klä henne mer eller stanna inne. Det är inte kul med köldallergi, även om man som barn tar det mesta med en klackspark. Jag hade inga egentliga problem av min köldallergi som liten, jag visste ju liksom inget annat.
    Var noggrann med att få tätt mellan plaggen (vantar/ärmar o sockar/byxor) så att kylan inte kryper in. Sover hon ute i vagnen, lägg en filt över suffletten så hålls temeraturen lite högre kring ansiktet.

• hally

Jag själv hade köldexem i tonåren. Det blev stora knallröda svullna märken med vita "blåsor" i och de var alldeles kok-heta. Kliade lite ibland men annars var det mest att det stramade i huden. Kunde även blossa upp om jag sköljde något i rinnande kallvatten, tex när jag lagade mat.
    Det enda som fanns att göra var att försöka skydda huden med kläder, halsduk och sånt. För mej var det som värst när det blåste ute.

Hoppas det ska gå över snart!

• FrökenBokmal

Dte finns en artikel i astma- och allergiförbundets medlemstidning som kom härom veckan. De har säkert mer info om det!

Lycka till!

• m1nn13

köld-urticaria! Googla på det!

min bror (vuxen) har det. Hans läkare ha rått honom att vara försiktig med att t ex bada i kallt havsvatten (halsen kan svullna upp) samt att alltid ha vantar när det är kallt (fingrarna svullnar upp som korvar)

• Mamma och Mor

Vår dotter har fått köldallergi och det är inte kul. Hon får stora, upphöjda och knallröda utslag i ansiktet och på händerna. De verkar klia, åtminstone de hon har i ansiktet.
    Vi har fått Aerius utskrivet på recept att ge varje morgon samt att vi använder Mildison för att lindra utslagen.

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • persson82

Tack för alla svaren.. De är skönt o veta att den är många som värkar har de.. Jag hade aldrig hört att förut att man kunde vara allergis mott kylan förut..

• Vildkorn

Jag har köldutricaria och haft i 17 år. Finns medicin som lindrar besvären men ingenting som botar. Men det bästa är att klä på ordentligt som du fått tips om här i tråden.
    Utslagen kliar, svider, bränner och är jättejobbiga precis som alla nässelutslag.

♥ Älskade Skruttan ♥
  • m1nn13

Hur har det gått TS?
    Skönt att vi går mot varmare tider?!!

Svar på tråden Köldallergi?