• Sweetie82

Är ett inrökt rum skadligt för fostret?? SNABBA SVAR ÖNSKAS

Har precis gått tillbaka till mitt jobb efter mammaledigheten med dottern och är gravid igen i v 9. Jag jobbar inom äldrevården och en av de boende röker inne i sin lgh, hon är storrökare å det verkligen stinker i hennes lgh. Nu till frågan.. är det skadligt för fostret att vistas i ett inrökt rum trots att ingen röker just när man är inne i rummet?

Vill helst undvika att gå in i hennes lgh, men eftersom jag förut hjälpt henne (innan min mammaledighet. pluggade när jag va gravid sist, va alltså inte gravid när jag sist jobbade där) å inte vill avslöja min graviditet på jobbet än vet jag inte riktigt hur jag ska förklara att jag inte vill hjälpa henne när hon vistas i sin egen lgh.

Hur skulle ni gjort???

Tacksam för snabba svar då jag ska jobba ikväll..

• Svar på tråden Är ett inrökt rum skadligt för fostret?? SNABBA SVAR ÖNSKAS
  • Pyris

JAg har svårt att tro att det skulle skada ditt foster mer än mijön du lever o andas i hela tiden annars. Så länge hon inte sitter där o röker när du är där inne så skulle jag inte tro det är någon skada. Kan du inte vädra eller något under tiden du är där inne?

• Sweetie82
    Pyris skrev 2009-02-04 12:51:22 följande:
    JAg har svårt att tro att det skulle skada ditt foster mer än mijön du lever o andas i hela tiden annars. Så länge hon inte sitter där o röker när du är där inne så skulle jag inte tro det är någon skada. Kan du inte vädra eller något under tiden du är där inne?
    att vädra när man är där är ju ett alternativ. tack för ditt snabba svar. får bara försöka att undvika vara där inne när hon röker.
  • Mamma till Nicole och Alayha

Jag hade undvikit att vara där inne.
    Fostret måste ju påverkas. Man ska försöka undvika att vara passiv rökare när man är gravid med. Giftet sitter i luften som du andas in och dela med dej av till bebisen.
    Det sätter sej även i dina kläder och följer med dej när du går därifrån, om hon nu är storrökare då.
    Även fast hon inte röker när du är där så betyder det inte att det är gift-fritt när du kommer.
    Vi var och tittade på en tom lägenhet när vi letade nytt. Barnen som vi hade med oss blev genast trånga i luftrören när vi var där. De har astma så de är ett bra redskap att ha med när man leta boende
    Där var inrökt men även utvädrat ett tag eftersom dom hunnit tömma tället. Tänk då om vi kommit när det var en aktiv rökar-lya. Usch... Hemska tanke.
    Antingen tycker jag du ska berätta för din chef så att du kan omplacerat. Eller oxå får du väl skylla på att du känner dej tung i andningen när du kommer dit. Jag hade inte vågat riskera nått i alla fall. Är du fortfarande orsäker så ring till din bm och hör. Hon måste ju i alla fall veta hur det ligger till.

• Sue 84

Tobaksrök är aldrig bra. Men jag tvivlar på att det skulle vara akut livsfarligt om inte bebben har känsliga luftrör förstås.

• Sue 84

Eller just det- fostret ligger nog bra skyddad i din mage, så jag tror inte att du behöver vara orolig.

• RERR

Tror nog inte det är skadligt, skillnad är väl om du skulle bo ihop med en storrökare. Tänk på alla miljögifter och avgaser etc. om inte fostret hade legat väldigt skyddat i mammans livmoder hade det nog varit svårt för oss att föröka oss.

• Pyris

Precis, fostret ligger ju väl skyddad i din mage. Moderkakan fungerar ju som filter som tar bort allt det dåliga.. och det lilla som du eventuellt skulle få i dig (om hon inte sitter där inne o röker då eller nyligen har rökt) tar nog moderkakan bort skulle jag tro. Som sagt så tror jag du får i dig mer skit av att andas vanligt än att gå in ett rum som tillhör en rökare.

• Sweetie82

Har varit tvungen att avslöja min graviditet nu på jobbet då vi har många som hävdar att de har astma å inte kan vistas i hennes rum. Hade jag inte sagt nåt hade jag åkt på att hjälpa henne mer eller mindre varje gång jag jobbar. Nu slipper jag gå in hos henne. Det är som att vara i ett rum med tio rökande personer när man kommer in till henne. Å nej, jag överdriver inte.

Tänkte bara meddela hur allt gått

• Pyris

Skönt du slipper det. Även om skadligt eller inte, så är det ju inte direkt mys o gå in i ett rum där det stinker äckelpäck, speciellt inte då man är gravid.

• Sweetie82
    Pyris skrev 2009-02-11 11:01:47 följande:
    Skönt du slipper det. Även om skadligt eller inte, så är det ju inte direkt mys o gå in i ett rum där det stinker äckelpäck, speciellt inte då man är gravid.
    Ja, det känns skönt att slippa. Har dock inte pratat med chefen om detta ännu, då jag inte fått tag på henne men mina arbetskompisar jag berättat för håller helt med mig om att jag absolut inte ska gå in hos henne nu när jag är gravid. Skönt!
  • Kinya

Vad skönt att de är så samarbetsvilliga!

Helt galet att ni överhuvudtaget tvingas jobba i en rökig miljö som denna! Vill man ha hjälp så tycker jag att man får sluta röka inomhus. Men så är jag allmänt mot rökning också... har ingen sympati alls!

Svar på tråden Är ett inrökt rum skadligt för fostret?? SNABBA SVAR ÖNSKAS