• LeWi

Ägg med dubbelgula - hur räkna i recept??

Jag har ett storpack ägg hemma och hittills har vartenda ett av dem haft dubbelgula.
    Förmodligen är det kraftigt genmanipulerade och muterade höns som lagt dem

Problemet är att det blir rysligt svårt att baka!
    Hur räknar jag ett ägg med två gulor?
    Som ett eller som två? Mängden vita känns ju ungefär som för ett vanligt ägg så om jag räknar ägget som två så kanske det blir fel pga för lite vita?

Om jag räknar dem som 1 och ska ha 3 ägg i receptet så blir det ju som 3 ägg plus 3 gulor...

Hur fel kan det bli? 
    Hur ska jag räkna?

I reject your reality and substitute my own.
  • Svar på tråden Ägg med dubbelgula - hur räkna i recept??
  • linjes

jag skulle ha räknat som ett

• LeWi

Ett alltså?
    Jag har ju noll koll på den kemiska biten av bakningen - du tror inte det blir mysko med så mycket gulor?

Kanske skulle sila bort de extra och göra smörkräm eller nått Räcka ut tungan

• Twiist3d

Jag skulle tagit bort den ena gulan och sparat på något vis! haha.. gjort en omelett kanske..

• qattla

Släng den ena gulan då, eller frys in den.

• jentho

Dubbelgulor kommer oftast från höns som nyss börjat lägga ägg, eller när de börjar om efter att inte ha värpt på länge.
    Räkna det som ett ägg då gulorna inte är lika stora som en vanlig gula, jag räknar det alltid som ett, det enda som kan bli är att tex sockerkakan blir lite gulare, men det är ju bara fint!

• LeWi
    jentho skrev 2009-02-04 14:11:48 följande:
    Dubbelgulor kommer oftast från höns som nyss börjat lägga ägg, eller när de börjar om efter att inte ha värpt på länge.Räkna det som ett ägg då gulorna inte är lika stora som en vanlig gula, jag räknar det alltid som ett, det enda som kan bli är att tex sockerkakan blir lite gulare, men det är ju bara fint!
    Fast det är rätt gigantiska ägg
    Helmysko att heela lådan på typ 20 ägg är dubbelgulor Fundersam

Nåväl, jag tror jag kör en kombination.
    Räknar dem som ett om det bara är ett par stycken är det många ägg sållar jag nog bort någar gulor, kan vara bra att ha ibland
  • jentho

Hihi, den lådan skulle jag vilja ha!
    Har nån sjuk mani på ägg med dubbelgulor, vet att de smakar precis som andra ägg...men nja, lite godare ändå i mitt tycke!

Hoppas det löser sig med bakeriet iaf!!

• maximum

Brukar också ha gigantiska ägg med dubbla gulor.
    Räknar dom som ett ägg. kakorna blir saftiga och goda.

Svar på tråden Ägg med dubbelgula - hur räkna i recept??