• Fille Fjonkan

Är Hoppediz en bra "första sjal"?

Jag har kommit fram till att jag behöver en bärsjal, så att jag och Tösen lätt kan följa med Kisen på skogspromenader. Jag har kikat runt lite på olika sjalar ett tag nu. Först tänkte jag mig en elastisk sjal. Det låter skönt och verkar vara bra för nybörjare. Jag bestämde mig för en Ultimate Baby Wrap. Men Tösen är ju redan 4 månader och väger ca 7 kg, så kanske är det inte så smart ändå...

Jag har nu kommit fram till att en Hoppediz (Kapstadt) 4.6 m verkar vara ett bra val. Har jag rätt?

• Svar på tråden Är Hoppediz en bra "första sjal"?
  • Liten

Vi har en hoppediz delhi 4,6 m, det var (och är) våran första och enda sjal och vi har använt den sedan Yumi föddes. Hon är två månader nu, och vi har aldrig använt en vagn.
    Det är hur lätt och smidigt som helst, och lätt att knyta, så jag tycker absolut att ni ska satsa på en hoppiz!
    Ska också köpa en kapstadt nu till hösten.. :)

• melles mamma

ja,en vävd sjal borde det bli hoppizen är en bra sjal men det finns ännu bättre tex storchenwiege,didymos,easycare

• Lady Namárië

Jag har haft min Hoppediz i tre dagar och jag ÄLSKAR den! Vi hade en lånad elastisk sjal tidigare, men jag tycker att det är mycket enklare att knyta Hoppizen. Trots att min plutt är väldigt liten ännu tyckte jag att han "wobblade" för mycket i den elastiska sjalen, och att ryggen inte fick tillräcklig avlastning. Snygg är Hoppizen också, och det är kanon att kanterna har olika färg.

Ett tips om du bestämmer dig för en Hoppediz: Hos de flesta nätförsäljarna kan man få det tjocka häftet med knytinstruktioner på engelska för en liten extra slant. Om du inte kan tyska tror jag att det är en bra idé. Visst är det många bilder, men jag tycker att det är väldigt skönt att förstå texten också!

• Fille Fjonkan

Liten och Lady Namárië: Det låter ju väldigt lovande

melles mamma: Vad är det som gör de andra sjalarna bättre? Efter vad jag har förstått har storchenwiege glattare yta som gör den lite lättare att få slät. Har de andra fördelar ocså jämfört med Hoppediz?

En sak som bidrar till att jag lutar åt just Hoppediz (förutom det relativt trevliga priset) är att de finns enfärgade och i svart. Jag vill inte ha en alltför färgglad sjal och jag tycker de randiga tenderar att se lite för "antroposofiska" ut för att jag ska trivas i dem (Jag har ingenting emot antroposfer, det är bara inte min smak riktigt.). Och så tycker jag de avsmalnande ändarna verkar bra, men jag har ju aldrig använt någon sjal så det är bara en chansning.

• NovaAlexandra

fillewegler: jag har en svart hoppediz, kanterna är beiga. Det var inte vad jag ville ha så jag tänkte varna lite!

• Fille Fjonkan

NovaAlexandra: Jaså!? Är det en Kapstadt alltså? Det framgår ju inte att den har annan färg på kanterna. Beiga kanter låter dock ganska ok för mig. Hellre beige än någon annan färg (förutom kanske grå) om de inte finns att få helt svart...

Tack för varningen!

• Caro Lin e

Hoppediz är en bra bassjal. Det är den billigaste av de diagonalvävda och är en bra sjal för pengarna. Är man beredd att lägga lite mer pengar kan man också få en bättre sjal. Hoppediz är handvävd och kan därför vara lite ojämn i väven. Storchenwiege, Didymos, easycare (och fler andra, men det är dessa jag har mest erfarenhet av) är maskinvävda och avlastar alla något bättre än Hoppediz. De har en lite annorlunda känsla i tyget och en del upplever dem som något mer lättknutna. Särskillt Didymos och easycare (min favorit) är det något verkligt speciellt med!
    Både Didymos och Storchenwiege finns också i engärgade modeller, t ex Storchenwieges Leo-färger och Didymos Indio-färger. www.storchenwiege.de och www.didymos.de

Svar på tråden Är Hoppediz en bra "första sjal"?