• Gyöngyöm81

Mellangårdsmassage...flera som provat?

Förra graviditeten provade jag weledas mellangårdsolja, fick lite bristningar under förlossningen, dock endast på insidan (där man inte smörjer), fick 3-4 stygn, som kändes värre än själva fl!
    Denna gången provar jag att massera 1-2 ggr dagligen med apotekets mandelolja, undrar om det hjälper nåt...

Finns det någon mer som har provat att massera mellangården för att undvika större bristningar och isf vad använder/använde du?

Tack för alla svar på förhand!

• Svar på tråden Mellangårdsmassage...flera som provat?
  • Lilla ärtans mamma

Min BM sa sist att det var hormonellt..mao hade inte min mamma så var risken liten att jag skulle få sådana åkommor. Och andra kloka gummor säger att det känns mest skönt än att det gör nytta att sörja med oljorna. Hmm. Jag fasar lite för att spricka och bli sydd vid BF men jag vet just inte om det går att förebygga

• imsel

Jag vet inte om det hjälper.
    Men jag hade inte använt madelolja i underlivet.
    Ta extra virgin olivolja istället, det använder jag varje gång jag duschar och smörjer med (även när jag inte är gravid) Det är oxå bra för svamp.

april april din dumma sill
  • maximum

Jag håller på att testa med olivolja. Finns billiga småflaskor på öb. Smörjer in mig efter varje dusch. Men har ju inte fött än så vi får väl se.

• Destination Unknown

Å jag använder olivolja på magen för att hålla skinnet mjukt o smidigt, hittills har jag inte fått bristningar.. men har 12 veckor kvar så vi får se =)

• Gyöngyöm81

Jag frågade min bm idag om vad man ska helst smörja/massera med...hon sa att olivolja torkar ut huden (så man kan spricka lättare) och isf ska man prova med vaselin eller annan olja.
    Vet ej vad som är bäst, men köpte vaselin också iaf ;)
    Det finns ju sådana kvinnor också som inte smörjer alls och spricker ändå ingenting. De har tur!

• gustafssons

jag har smörjt med weledas havandeskapsolja och nu mandelolja.
    Ska ha med den på förlossningen oxå, för att smörja in under förlossningen, vår doula rekomenderar det starkt.

• miss lyckad

Jag smorde inget när jag väntade mitt första barn och jag sprack inte något. Nu är jag gravid igen (v.18) och jag kommer nog inte smörja ngt nu heller, är lite för lat för att hålla på med en massa bök efter jag har duschat

Svar på tråden Mellangårdsmassage...flera som provat?