• Dinkanesh

Chihuahua, Papillon eller Papihua..

Vi har bestämt oss för att vi vill ha hund igen, tillfället är rätt och allt stämmer.
    Är sugna på en långhårig chihuahua, men renrasiga är de så grymt dyra.
    Den lite större rasen Papillon är också väldigt fina och av det jag kan hitta om dem så verkar det vara pigga små hundar.
    Är det vettigt att köpa en blandras just mellan dessa två raser?
    Någon med erfarenhet från ena rasen eller bägge? Eller kanske finns det rentav någon som äger en Papihua?
    Det jag är rädd för är att få en liten hund som är mer i luften än på marken och bjäbbar på allt och alla. För alla jag varit i kontakt med har varit just såna. Men huvudet säger mig samtidigt att det ändå MÅSTE ha med uppfostran att göra, eller brist på.
    Eller?

• Svar på tråden Chihuahua, Papillon eller Papihua..
  • qattla

Dels ligger det väl lite för små hundar att vara bjäbbiga, men det är ju så att MÅNGA med små hundar blir burna nätan hela tiden. Då lär de sig att hela världen är farlig och de små liven lär sig aldrig att hantera hund-hund-relationer.

• köttbullelydnad

Jag skulle rekommendera er att trots priset köpa en renrasig. Särskilt eftersom blandrashundarna med bara en gnutta vavva i sig har en förmåga att vara dyrare än renraserna många gånger. Med en renras kan ni se tillbaka gällande sjukdomar, lynne, etc.
    Ang "bjäbbande" småhundar så är det aldrig hundarnas fel utan de som fostrar dem - eller rättare sagt _inte_ fostrar dem. Ett tydligt ledarskap krävs för alla hundar, och en trygg och lugn hund har inget behov av att skälla på allt och alla.

• hmcc

Papilloner är supermysiga och jag tror att dom är rätt lika vavvorna.
    Uppfostran är a och o, mina skulle aldrig skälla på en annan hund för att dom helt enkelt aldrig fått göra det.
    Är du konsekvent får du en supertevlig hund.
    Titta inte på priset, det är en engångskostnad och du får så mycket mer i en renrasig hund, det är kollad mot ärfliga sjukdomar, du får i dom flesat fall en bra och engagerad uppfödare, en rasklubb med aktiviteter.

• Waitmstar

Vet inte om det gäller båda raserna.. Men jag har en papillon hemma som har tandlossning- det började i tidig ålder. Och på djursjukan sa de att det var vanligt. Uppfödaren har rapporterat att även syskon i andra kullar lider av detta..

Vad gäller hennes temprament är hon underbar. Men hon äger verkligen huset. När vi har andra djur på besök skäller hon om de ska gå förbi henne, eller om de vill gå upp för trappan.
    Om vi människor får för oss att springa inne skäller hon ut oss också.
    Smäller det i grinden så skäller hon.

Det går hur bra som helst att gå med henne utan koppel. Väldigt läraktig!! Jag hade en period när hon var liten då jag övade in massa partytrick- dessa kan hon fortfarande :)

Hon är en prydnadshund- liten för sin ras, och regnar det eller är kallt ute så vägrar hon gå på promenad. Är det vackert väder kan hon gå flera mil.

• Dinkanesh

Tack för era erfarenheter kring raserna.
    Tyvärr är det en fråga om pengar för vår del. Max 10 lappar får vovven kosta, mer går inte.
    Har sett världens vackraste Chihuahua, en cremefärgad, långhårig tik. Men hon skulle kosta 18 000. Det går inte.
    Synd att man inte har några mille i bakfickan.

• köttbullelydnad

Dinkanesh skrev 2009-02-04 20:32:23 följande:

Tack för era erfarenheter kring raserna. Tyvärr är det en fråga om pengar för vår del. Max 10 lappar får vovven kosta, mer går inte. Har sett världens vackraste Chihuahua, en cremefärgad, långhårig tik. Men hon skulle kosta 18 000. Det går inte.Synd att man inte har några mille i bakfickan.
    Om ni går in på rasklubbens hemsida ser ni vad de rekommenderar för priser för seriösa uppfödare. Över de priserna anses inte vara seriöst, om det inte handlar om avelsdjur med fina meriter/kvalitéer.
  • hmcc

Pappisar kan du få för det priset.

Hittar du nåt billigare så var noga med att det är en bra uppfödare, det finns alltid folk som vill tjäna pengar på folk som promt ska hålla sig inom en viss gräns.

Det kan vara värt att spara ett par månader till för att få det man vill ha.

Tänk på att dom lever länge så valet måste vara genomtänkt.

• lillan1975
    Svar på #2
    hej du verkar ju kunna endel,hur får jag min chivava att inte skälla på allt?
    Jag lyfter aldrig upp honom utan säger tyst......han e 7 mån mvh Linda
  • köttbullelydnad

lillan1975 skrev 2009-02-04 21:11:15 följande:

Svar på #2hej du verkar ju kunna endel,hur får jag min chivava att inte skälla på allt?Jag lyfter aldrig upp honom utan säger tyst......han e 7 mån mvh Linda
    Han är inne i spök/slyngelåldern så fortsätt träna mycket lydnad och ha ett gott ledarskap så lossnar det efter ett tag.
  • strenua

Papillon är inte såå mycket större än chihuahua. Eller ja, det finns ju de som är ganska stora men min tik väger precis under tre kilo. Jämfört med en chihuahua är det inte så mycket. Men sen ser hon ju större ut för hon har så mycket härlig päls

• hmcc

Tyst honom vid minst knyst.
    Men skrik inte åt honom utan sätt din hand vid honom och få honom att sitta om han inte tystnar av sig själv.

Var lugn och stilla och tänk på att dom skäller för att dom är osäkra.

Gör det varje gång han vill skälla till slut räcker det att du pratar med lugn röst.

Många gånger skriker vi åt dom men då får man motsatt effekt, det funkar om man vill att hunden ska skälla ;)

• Dinkanesh

Tyvärr så finns det inte en möjlighet i världen att få ihop mer pengar, om vi nu inte vinner på lotto eller något, men det ska man inte direkt lita på.

Uppfostran blir nog inga större problem, vår förra hund var en riktigt brukshund som vi köpte som problem hund.
    Så det låter bra att det inte sitter i generna på de små att bjäbba som galningar. Då går det att göra något åt, menar jag.

Tack för många bra svar!

• köttbullelydnad

Dinkanesh skrev 2009-02-04 21:38:13 följande:

Tyvärr så finns det inte en möjlighet i världen att få ihop mer pengar, om vi nu inte vinner på lotto eller något, men det ska man inte direkt lita på. Uppfostran blir nog inga större problem, vår förra hund var en riktigt brukshund som vi köpte som problem hund. Så det låter bra att det inte sitter i generna på de små att bjäbba som galningar. Då går det att göra något åt, menar jag. Tack för många bra svar!
    Spara, spara, spara
  • hmcc

Inköpskostnaden är ett engångsbelopp...vänta till hunden blir sjuk, min första hund kostade mer än 10 nya hundar i veterinärvård under sin livstid.

Det är bara och hålla ut tills ni har sparat.

I detta läget är det lätt att göra nåt dumt, dvs köpa en hund för att den är billig...sånt kan man ånga bittert sen.

• Dinkanesh

Alltså...i min värld är inte 10 000 kr för en hund billigt, inte på något vis.
    Det finns inte en chans att spara pengar som vi lever just nu, då får vi vänta tills vi hittar jobb men då har vi istället inte möjlighet att ha en valp.

Jag har bara träffat trevliga blandraser, vi har inga planer på att avla, inte att ställa ut eller tävla. Vi vill bara ha en fungerande liten familjehund.
    Så en blandras känns som en möjlighet när alla vill ha hutlösa summor för rasrena hundar, även såna utan stamtavla.

• köttbullelydnad

Dinkanesh skrev 2009-02-04 22:18:36 följande:

Alltså...i min värld är inte 10 000 kr för en hund billigt, inte på något vis. Det finns inte en chans att spara pengar som vi lever just nu, då får vi vänta tills vi hittar jobb men då har vi istället inte möjlighet att ha en valp. Jag har bara träffat trevliga blandraser, vi har inga planer på att avla, inte att ställa ut eller tävla. Vi vill bara ha en fungerande liten familjehund. Så en blandras känns som en möjlighet när alla vill ha hutlösa summor för rasrena hundar, även såna utan stamtavla.
    Helt ärligt så är det lika hutlösa summor på små blandrashundar också idag, framför allt om de har vavva i sig.
  • ja88

Men tänk ett snäpp längre än inköpspriset... både papillon och chihuahua bör/ska ögonlysas och framförallt knäledsundersökas innan parning. Särskilt hos chi så är patellaluxation väldigt vanligt, och inte tror du väl att blandrasuppfödarna bryr sig om att hälsoundersöka sina avelsdjur, deras föräldrar osv. Skulle ni få en hund som drabbas av patellalux så är det en större, DYR operation som gäller...

Att köpa chihuahuablandis idag förstår jag inte hur man kan göra. Bortåt 10 000 eller mer för en blandras! Det är lika mycket/mer än vad de flesta renraser normalt kostar... Visst är det mycket pengar, men kan man spara ihop 10 000 så kan man väl spara ihop lite till? Hur ska det annars gå med hundens löpande kostnader och som sagt, om den skulle bli sjuk eller skadad och behöva dyr vård...

• EttElaktTroll

Försäkring?

ja88 skrev 2009-02-05 02:37:10 följande:
    Men tänk ett snäpp längre än inköpspriset... både papillon och chihuahua bör/ska ögonlysas och framförallt knäledsundersökas innan parning. Särskilt hos chi så är patellaluxation väldigt vanligt, och inte tror du väl att blandrasuppfödarna bryr sig om att hälsoundersöka sina avelsdjur, deras föräldrar osv. Skulle ni få en hund som drabbas av patellalux så är det en större, DYR operation som gäller... Att köpa chihuahuablandis idag förstår jag inte hur man kan göra. Bortåt 10 000 eller mer för en blandras! Det är lika mycket/mer än vad de flesta renraser normalt kostar... Visst är det mycket pengar, men kan man spara ihop 10 000 så kan man väl spara ihop lite till? Hur ska det annars gå med hundens löpande kostnader och som sagt, om den skulle bli sjuk eller skadad och behöva dyr vård...
  • ja88

EttElaktTroll skrev 2009-02-05 02:40:25 följande:

Försäkring?
    Ja, vadå försäkring? Försäkringar har självrisk och en viss procent av den överskjutande delen, de täcker inte allt. Dessutom kan hunden behöva akut vård på icke kontorstid och då måste hela summan läggas upp om man vill ha med sig hunden hem.

En patellaoperation skulle jag tro kan sluta mellan 15-20 000 för ETT knä (helt beroende på djursjukhus samt hur avancerat ingreppet blir), + rehab, mediciner osv. Visst täcker försäkringen en del men långt ifrån allt.

...eller ska jag tolka ditt inlägg som att du tycker det är en bra deal att köpa en billigare blandrasvalp även om den blir sjuk och måste behandlas för många tusen, för att det finns försäkringar som hjälper till med kostnaden? :-S
  • MilosMamma07

Hejsan.

Vi har en liten tjeja på 2,5 år, det är en blandras av 75%Chihuahua och 25% papillon

Bjäbbiga hundar har med uppfostran att göra. Våran var väldigt osker förut och skällde när hon hörde någon utanför våran dörr, ute skäller hon ALDRIG på nån om hon inte blir rädd.

Nu skäller hon ingenting, det är bara träna, vi har gått flera lydnadskurser och hon tycker det är så jäkla kul, en riktigt arbetskämpe. Tiisha som hon heter har myycket bättre kondition än mej o min sambo ihop. Hon älskar att få gå i skogen osv.

Ska du köpa en blandras kolla upp uppfödaren, och så du får bekräftat att föräldrarna är friska osv.
    Våran plutta fick Cherry eye och fick opereras ca 1 år gammal.
    det gick på försäkringen och ingreppet tog bara 30 min, det var inte uppfödarens fel utan är mycket vanligt bland små raser.

Ang knä och leder har Många raser problem med det, man kan ine stirra sej blind på en sådan sak, men självklart ska man ha det i åtanke vilken hund man än köper.
    Att ha en hund kan bli mycket dyrt.

Jag hoppas du hittar en ny familjemedlem snart, man får så otroligt mycket kärlek tillbaka av denna llla hund, en riktigt underbar liten varelse.

Svar på tråden Chihuahua, Papillon eller Papihua..