• kärlektillminaflickor

koppar spiral , kostnad ?

Vad kostar det och sätta in en koppar spiral ?

• Svar på tråden koppar spiral , kostnad ?
  • buffybus

gratis

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • mamma2004

Jag fick min gratis på barnmorskemottagningen, min barnmorska satte in den.

• gagge

gratis här oxå

Mina älskade två prinsessor!
  • kärlektillminaflickor

Hur kommer det sig att den är gratis ? :)

• inil

kopparspiralen är gratis men hormonspiralen kostar runt 1000 kr. vet inte varför kopparspiralen är gratis.

• Winglur

Förlåt om jag snor tråden men vad är d för skillnad på hormon och koppar spiral?

• kärlektillminaflickor

Ingen fara :) Jag undrar desamma.

• MrsCaroline
    Kopparspiral innehåller inget hormon utan skyddar mot graviditet genom att skapa en miljö som medför att spermierna inte överlever och att ett befruktat ägg får svårt att fästa i livmoderväggen. Kopparspiralen påverkar inte alls ägglossningen. Det innebär att man kan bli gravid redan första månaden efter att man tagit ut spiralen.

Hormonspiral innehåller gestagen, som medför att livmoderns slemhinna blir tunn och gör det omöjligt för ett ägg att fästa. Dessutom blir sekretet i livmoderhalsen tjockt och ogenomträngligt för spermier. Hormonspiralen ger ett mycket bra skydd i fem år. Därefter kan man direkt byta till en ny spiral.

Ni kan läsa mer här:
    http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=22720

Eftersom jag inte "tål" hormornerna som finns i p-piller, p-stav, hormonspiral etc så valde jag spiral utan hormoner.

~ Världens Lyckligaste ~
  • Mc angel

så man kan inte bli gravid direkt när man tagit ut hormonspiralen?....det är som p-piller att det kan ta ett tag?

Gud vad underbart det är att vara mamma!!!
  • Winglur

MrsCaroline skrev 2009-02-06 00:28:09 följande:

Kopparspiral innehåller inget hormon utan skyddar mot graviditet genom att skapa en miljö som medför att spermierna inte överlever och att ett befruktat ägg får svårt att fästa i livmoderväggen. Kopparspiralen påverkar inte alls ägglossningen. Det innebär att man kan bli gravid redan första månaden efter att man tagit ut spiralen. Hormonspiral innehåller gestagen, som medför att livmoderns slemhinna blir tunn och gör det omöjligt för ett ägg att fästa. Dessutom blir sekretet i livmoderhalsen tjockt och ogenomträngligt för spermier. Hormonspiralen ger ett mycket bra skydd i fem år. Därefter kan man direkt byta till en ny spiral. Ni kan läsa mer här: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp... Eftersom jag inte "tål" hormornerna som finns i p-piller, p-stav, hormonspiral etc så valde jag spiral utan hormoner.
    Ok. Då blir det nog en kopparspiral för min del.
    Jag tycker det är lite läskigt med allt som gör att ägglossning etc rubbas, alltså, efter att man slutat/tagit ut det.
  • inil

man kan bli gravid 24 timmar efter att man tagit ut en hormonspiral. jag valde den eftersom man blöder mindre, ofta försvinner mensen helt. med en kopparspiral kan man blöda mer och få mer mensvärk.

• C R

På mitt mvc sa hon att kopparspiralen är gratis för att den inte innehåller några läkemedel. Men jag kanske har fattat fel, är inte helt säker.

• MrsCaroline

Den var gratis för mig också...

Jag tror man kan bli gravid nästan på en gång med hormonspiral också.

Om ni går in på länken ovan så har de listat för- resp nackdelar med de båda olika spiralerna.

~ Världens Lyckligaste ~
  • mariemonroe

gratis på mödravården..

Svar på tråden koppar spiral , kostnad ?