koppar spiral , kostnad ?
Vad kostar det och sätta in en koppar spiral ?
Vad kostar det och sätta in en koppar spiral ?
gratis
Jag fick min gratis på barnmorskemottagningen, min barnmorska satte in den.
gratis här oxå
gratis här med.
Hur kommer det sig att den är gratis ? :)
kopparspiralen är gratis men hormonspiralen kostar runt 1000 kr. vet inte varför kopparspiralen är gratis.
koppar spiral är gratis men hormon spiral får man betala 900-1000kr för
Förlåt om jag snor tråden men vad är d för skillnad på hormon och koppar spiral?
Ingen fara :) Jag undrar desamma.
Hormonspiral innehåller gestagen, som medför att livmoderns slemhinna blir tunn och gör det omöjligt för ett ägg att fästa. Dessutom blir sekretet i livmoderhalsen tjockt och ogenomträngligt för spermier. Hormonspiralen ger ett mycket bra skydd i fem år. Därefter kan man direkt byta till en ny spiral.
Ni kan läsa mer här:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=22720
Eftersom jag inte "tål" hormornerna som finns i p-piller, p-stav, hormonspiral etc så valde jag spiral utan hormoner.
så man kan inte bli gravid direkt när man tagit ut hormonspiralen?....det är som p-piller att det kan ta ett tag?
MrsCaroline skrev 2009-02-06 00:28:09 följande:
man kan bli gravid 24 timmar efter att man tagit ut en hormonspiral. jag valde den eftersom man blöder mindre, ofta försvinner mensen helt. med en kopparspiral kan man blöda mer och få mer mensvärk.
På mitt mvc sa hon att kopparspiralen är gratis för att den inte innehåller några läkemedel. Men jag kanske har fattat fel, är inte helt säker.
Den var gratis för mig också...
Jag tror man kan bli gravid nästan på en gång med hormonspiral också.
Om ni går in på länken ovan så har de listat för- resp nackdelar med de båda olika spiralerna.
gratis på mödravården..