• AngelEye

God sås till kyckling?

Är trött på paprikasås, currysås, cafe de paris och bearneise.

Några andra goda tips? =)

• Svar på tråden God sås till kyckling?
  • Zanna1983

Gör en sås med rosépeppar och dragon

• vera82

Kyckling i dragonsås.Supergott! Om du googlar på det så kommer det fram flera recept

• anniepannie84

röror är ju väldigt gott med... typ tzatziki eller köpa såna där diper från olw och estrella... ranch till ex är en favorit hemma hos oss med ugnsrostad potatis..:)

• Tussen06

Kallsås: creme fraiche som du smular ner feta ost i. salt, peppar, vitlök och lite citronsaft.

• StrawberryDaquiri

Jag brukar göra en med grädde, dijonsenap, vitlök, gräslök, stekt bacon och hönsbuljong. Låt det koka upp och lägg sedan i den stekta kycklingen och koka allt lite svagt nån minut! Brukar steka kycklingen i ugnen och sen röra ihop såsen på 2minuter, jätte praktiskt o enkelt!

• Noblesse

Vi brukar göra en supergod sås till kyckling och pasta (godast med färsk pasta, fettuchini) & broccoli. Vi blandar 2 dl creme fraiché med 1,5 dl grädde och 1/2 dl mjölk, kokar upp det och tillsätter ca: 2 "knorr italiensk örtagårdsbuljonger", salt och peppar. Låter det sedan småkoka några minuter och när det är klart så lägger vi i lite soltorkade tomater. Hur gott som helst, och verkligen superenkelt!

• h8him

Rödvinssås, citronsås, apelsinsås... Väldigt många funkar till kyckling, det beror mest på tillagning och tillbehören. Kryddsmör är gott till kyckling, liksom ratatouille. Mums, nu blev jag hungrig.

• Foodlover

Den är gudomligt god och så lätt att göra. Kan verkligen rekomanderas!

4 kycklingfilléer
    2 tsk smör
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1/2 msk vetemjöl
    2.5 dl Kelda lagalätt
    1 msk balsamvinäger
    1 msk kycklingfond
    2 vitlöksklyftor
    3 tomater
    2 msk basilikablad

Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Vispa ut mjölet i lite vatten. Vispa i gräddmjölk, balsamvinäger och kycklingfond. Häll i pannan. Låt sjuda ca 10 min. Skala och skiva vitlöken, skär tomaterna i bitar. Fräs i smör i en stekpanna och lägg över till kycklingen. Strö över basilikan och servera med potatisklyftor.

• ullivera

lät gott,,skall jag prova idag!!

Noblesse skrev 2009-02-04 21:36:36 följande:
    Vi brukar göra en supergod sås till kyckling och pasta (godast med färsk pasta, fettuchini) & broccoli. Vi blandar 2 dl creme fraiché med 1,5 dl grädde och 1/2 dl mjölk, kokar upp det och tillsätter ca: 2 "knorr italiensk örtagårdsbuljonger", salt och peppar. Låter det sedan småkoka några minuter och när det är klart så lägger vi i lite soltorkade tomater. Hur gott som helst, och verkligen superenkelt!
  • gagge

Lättcremefraiche, vitlök, färsk basilika, salt och svartpeppar.
    Kör med stavmixer, bladen, vitlök med lite av cremefraichen.
    Vänd ner resten och smaka av med kryddorna.
    Kör du allt med mixern så blir den ganska så lös.

Mina älskade två prinsessor!
  • Hujeda

Kycklingfilé i grönpepparsås

125 gr kycklingfilé /person
    Läggs i smord eldfast form eller långpanna utan salt och kryddor.
    Sätt in i ugnen i 175 grader i ca 30 min.

Sås:

100 gram smör
    ½ msk fransk senap
    1 msk kinesisk soya
    Knappt ½ msk krossad grönpeppar
    ½ burk mjukost Cream Bonjour Soft naturell

Soltorkade tomater i olja eller lag
    2 dl grädde eller matlagningsgrädde

Alla ingredienser blandas och kokas upp. Låt sjuda en stund. Skiva fileérna och lägg i smord ugnssäker form.
    Lägg över strimlade tomater som varit inlagda i olja eller lag.
    Häll över såsen och låt rätten stå i kylen minst 2 timmar, gärna över natten, innan den sätts in i ugnen.
    Grädda i 200 gr i ca 15-20 minuter innan servering.

Servera rätten med ris eller klyftpotatis, sallad och ev gelé.

Till 6-8 personer görs dubbel sats av såsen.

Smaklig spis!!

• AngelEye

tack så jättemycket allihopa! ska prova alla, jag lovar ! :)

• 0LillaJag0

världens godaste är att ta skyn från kycklingen när du gör den i ugnen.. späda med matgrädde och cremefraiche lite kyclkingbuljong soya.. kok ihop
    så gott!

• Sephora

Finns en jättegod färdig sås att köpa i kyldisken i din affär. Rund burk, "Cuisine" någonting ... minne! :( Jag brukar blanda den med creme fraiche för att dryga ut den. Smarrig! Det finns flera smaker att välja mellan.

• Alicat

om vi gör kycklingdelar i ugn (typ stinas kyckling) så brukar jag fräsa lite finhackad lök och/eller finhackade chanmpinjoner, sen tillsätter jag skyn från kycklingen, lite grädde (och ibland även en sked creme fraiche), pudra med maizena såsredning och koka upp.

gott till klyftpotatis och kyckling är också att riva en bit fetaost (på den fina sidan) och blanda med creme fraiche/gräddfil. på sommaren har jag även i finhackade örter från trädgården (timjan, basilika, persilja, gräslök)

Svar på tråden God sås till kyckling?