• hmcc

Kliar på magen och ryggen så att jag kan bli galen!

Jag blir galen av att klia.

Jag har kliat mig sönder och samman dom senaste veckorna.

Jag har samma tvål, sama tvättmedel samma allt!

Dum fråga kasnke...kliar det att vara gravid?
    (är i v 16)

• Svar på tråden Kliar på magen och ryggen så att jag kan bli galen!
  • Nettan 80

Japp det kan det göra. Jag hade jättemycket klåda på exakt samma ställen som du. BVC sa att det kunde bero på alla hormoner som flödar plus att magen nu i ditt fall börjar växa och då tänjs skinnet. Ibland kan det ha att göra ngt med levern, MEN det är mycket ovanligt. Smörja in dig med en fet kräm OFTA, det hjälpe mig.

• Snart vår tur

Fostret behöver mycket fettsyror under utvecklingen och det tar den av dig om det inte finns tillräckligt i kosten. Detta kan göra att huden blir torr och eftersom huden är mer spänd nu än tidigare så kan det klia o strama.

Ett tips är att äta extra omega3 när du är gravid (o ammar)..det finns märken som är just för gravida (som är säkra o studerade på gravida) ex. Mumomega o Efanatal, båda finns på Hälsokosten. När jag va i v.16-18 nångång blev min hud jättetorr o kliades, då ökade jag intaget av fettsyror. (tog två kap. omega 3 istället för 1, hällde på lite extra olivolja över salladen) Jag använder en kroppsolja från hälsokosten som heter 'havandeskapsolja' (märke Weleda) som ska förebygga brisningar på magen, denna olja är underbar, jag smörjer hela kroppen med den..nu är jag bebis-len och har ingen klåda längre! Har bara naturliga kropps/ansiktsprodukter istället för syntetiska mineraloljor som bara lägger sig som en hinna på huden o gör ingen nytta. (weledas havtorn-duschtvål är oxå underbar!!)

Har du extrem klåda ska du ta upp det med barnmorskan så de kan kolla dina levervärden...kassa levervärden leder till graviditetsklåda.

• smultronrt

Du har inte utslag på magen va??? Det finns ju något som heter graviditetklåda!! Om du googlar på det så kan du hitta bilder på hur det ser ut.. Annars är även mitt tips att smörja in magen med någon hudkräm..

• hmcc

Den lille rackarn tar allt ;)

Dumma jag var hos BM idag och glömde fråga, men jag har hennes e-mailadress :)

Det där med torrheten kan nog stämma, jag är jättetorr i ansiktet så det säkert ha ett samband.

Omega 3 är nog inte så dum att få i sig...jag är lite kass på dt där med att äta fisk.

• hmcc

Näe inga utslag, men jag ska ändå googla.

• hmcc

Har googlat nu.

Det stämmer klockrent in på mig...f-n det låter allvarligt med graviditesklåda...

• Nettan 80

Men graviditetsklåda uppkommer i vanligast fall i handflator och fotsulor, så det behöver du nog inte vara rädd för.

• hmcc

Nettan 80 skrev 2009-02-04 20:00:42 följande:

Men graviditetsklåda uppkommer i vanligast fall i handflator och fotsulor, så det behöver du nog inte vara rädd för.
    ...jag hoppas du har rätt jag blir jättenervös av det här.
  • Nettan 80

www.medicallink.se/News/showNews.cfm

Läs detta, du behöver inte vara orolig för detta. Du ska egentligen inte läsa en massa, man blir bara så orolig för allt. jag var likadan, det finns ju alltid ngt som stämmer in på en själv och sen stressar man bara upp sig. Det är väldigt vanligt att ha sån klåda som du har, alla mina kompisar har upplevt samma sak. Smörja nu in dig ikväll så ska du se att det lägger sig sen.

• Nettan 80

Och dessutom så står det att det är under senare delen av graviditeten som det isf brukar uppkomma. Tror verkligen inte du behöver oroa dig. Ring din BM imorgon så su slipper oroa dig. Kramkram

• hmcc

Tackar, känns lite lättare nu, jag inbillar mig att jag har ALLT ;)

Det blir ett samtal så fort dom öppnar imorrn.

• smultronrt
    hmcc skrev 2009-02-04 20:02:04 följande:
    Nettan 80 skrev 2009-02-04 20:00:42 följande: ...jag hoppas du har rätt jag blir jättenervös av det här.
    Prata med din BM då.. det kan enkelt kolla med ett blodprov.. Tror jag läste någonstanns att utan utslag så är det inte gravklåda.. Jag har med massa klåda men jag har inte gravklåda.. det är rätt vanligt med klåda under graviditeten.. för mig hjälper det oftast att smörja in ormrådet med salva eller hudkräm..
  • hmcc

Skönt att höra att det kan klia "ändå"...fast jag blir lite orolig när jag läser att det är värst kvällar och nätter för det är så jag har det, men däremot kliar det inte på händer och fötter och inga utslag.

• smultronrt
    hmcc skrev 2009-02-04 20:17:44 följande:
    Skönt att höra att det kan klia "ändå"...fast jag blir lite orolig när jag läser att det är värst kvällar och nätter för det är så jag har det, men däremot kliar det inte på händer och fötter och inga utslag.
    kliar mässt på kvällar hos mig med.. det är för att man slapnar av då och tänker mer på hur man mår.. När du håller igång på dagarna så känner du inte efter på samma sätt..

Det är nog ingen fara ska du se.. men det är alltid bra att ta upp sådana saker med BM.. så jag tycker du säger att du har klåda vid nästa besök..
  • hmcc

Jag tänkte på det innan jag åkte dit idag och så glömde jag bort det...jag var så upptagen att lyssna på Holgers hjärta. ;)

• Entillmamma

På mig brukar det lia på magen, tror det är just för at skinner töjer sig fort nu i slutet, för har inga utslag.

Men tidigare i grav, runt v. 24-28 hade jag gaviditetsklåda, hade utslag på bröstkorgen, och senare ävn ut på armarna och ryggen. Det kliade så jag höll på att bli tokig!! Spec. efter baddusch. Fick en beövningskräm att smörja på, och det hjälpte nått enormt. Fick även tabletter för det, men använde dem aldrig då jag helst klarar mig utan medicin (även ogravid). Trodde klådan skulle sitta i hela grav., men den gick över efter ca en månad tack och lov!
    Just ja, innan jag fick salvan och tabletterna så tog dom prover, men det var inget med levern.

• pilluta

smörj in dig, jag har använta cano derm från apoteket och ababyolja, fungerar skit bra

Svar på tråden Kliar på magen och ryggen så att jag kan bli galen!