• Love family

hur mkt kalorier är det ca i det här?

En paprika med avskuret lock.
    steka lite svamp i olja, med knappt en handfull corn färs, lite majs och kryddor som peppar. lägga det i ugnen med lite mager ost på. Är det nyttigt, en bra mat som man kan äta om man vill gå ner i vikt? försöker äta rätt blandat med motion. mest gå och hoppa hopprep..
    är så dålig på det här med kalori räkning..:)

• Svar på tråden hur mkt kalorier är det ca i det här?
  • Trailer T

300-400 kalorier kanske

• Love family

rätt nyttigt med andra ord som en måltid :) kul att hitta nått nyttigt som jag blir mätt på och får bra näring i mig av...:)

• Love family

Jag har fått nojja på denna maträtt så det blev det för min del idag igen :) haha gud vad gott det är. trodde aldrig att corn färs skulle vara så gott. godare än köttfärs tyker jag ockanske nyttigare? men imorgon får jag nog ge mig så kosten blir allsidig..haha. men skulle lätt kunna leva på det här...

• Micke54

Totalt omöjligt att svara på paprika har ju ingen standardstorlek en näve cornfärs kan ju diffa minst 100% beroende på vilkens näve det gäller.
    Har du konserverad majs som ligger i sockerlag eller fryst majs?
    Hur mycket är lite mager ost? Vilken fetthalt har det? Sånt måste man veta samt vad allt väger. Annars blir det ju en gissning som är lika exakt som vilken gissning som helst.
    Sen är det ju inte "nyttigt" bara för att det är lite kalorier nyttigheten sitter ju i innehållet. //M

• Love family

ca 50 gr corn färs...en mellanstor orange paprika ( men skär bort en del av den för en öppning ) färsk skogs champinjoner ca 5 st normalstora...fryst majs...strör över 3 nypor med 12 procentig riven ost..

• Micke54

Quornfärs: ca 90 kcal per 100 g
    Paprika: 21.3 kcal per 100 g
    osten 240kcal per 100g
    svampen 24kcal per 100g
    majs 119.6kcal per 100g

Sen är beror det ju på vad det väger är ju fortfarande svårt att säga hur mycket tex 3 av dina nypor är :)

• Love family

tack så mkt...försöker äta rätt och äter minimalt med kolhyderater nämligen. Men försöker ändå få i mig rätt näring. så jag försöker lära mig goda maträtter. utan massa onödiga såser...mår bättre sen jag slutade att äta ris pasta och potatis. Tar någon smörgås ibland...1 grr veckan typ.

Det jag har på listan nu är avocadoröra med kyckling, denna paprika blandning, räksallad...en frukt om dagen som oftast blir ett äpple. Vilket äpple är nyttigast egentligen?
    dricker vatten eller loka istället för läsk och sockrade juicer.

någon gång ibland så pressar jag en egen apelsin för att lyxa till det. Men ikväll så har jag min synd dag. äter inte fet mat, men unnar mig några choklad bitar tills kvällen...det är helt ok för annars så är det ju rätt tråkigt att leva och det kan bli ett problem. ska se till så jag håller ett kalori intag som jag gör av med plus lite till. alltså gör av med mer kalorier än vad jag får i mig så att säga. vill samla på mig nyttiga recept är det tänkt och göra en egen snygg receptbok...så maten inte blir så ensidig men ändå nyttig och med låg kalorieintag och få kolhyderater..

• Lincon

Då tycker jag du borde äta mer fett och skita i alla lightprodukter som den där 12% osten... Annars kommer din kropp börja svälta om den varken får kolhydrater eller fett.
    Och du behöver inte alls ta samma mängd av "riktiga" produkter med fett och de mättar bättre än lightprodukter som är proppade med en massa annan skit till utfyllnad.

• jagäraf

Håller med ovanstående! Strunta i lightprodukter, de är livsfarliga. Tag bort alla kolhydrater, ät grädde och smör och du kommer med största sannolikhet rasa i vikt (om du har övervikt vill säga).

• Lincon
    jagäraf skrev 2009-02-06 17:52:56 följande:
    Håller med ovanstående! Strunta i lightprodukter, de är livsfarliga. Tag bort alla kolhydrater, ät grädde och smör och du kommer med största sannolikhet rasa i vikt (om du har övervikt vill säga).
    Ja visst gör man!! Är själv ett levande exempel
  • jagäraf

Jag också! Gick ned 10 kg på några månader och nu håller min man på. Har gått ned 3 kg på en månad och hoppas på många fler med tiden. Fast man blir ganska trött på grädd- och smörsmak, tycker jag.

• Love family

Ni skulle inte se mig som överviktig tror jag, men jag till mina 160 cm ska väl väga 50 läste jag i någon tråd och jag väger 52 nu. Är rädd att gå upp igen eftersom jag kämpat bort graviditets kilona plus att jag tog kortison som gjorde att jag svällde. så jag har gått ner över 20 kilo på knappt ett halvår och mår jättebra fysiskt och psykist... Men vill stanna vid 50 kilo och sen behålla vikten och då fortsätta att äta rätt. cornfärs väljer jag ju för att jag tyker det är godare än köttfärs tex...:) är så tacksam för alla era råd TACK!!!!

• jagäraf

50 kg till 160 cm är nog verkligen i underkant. Jag väger nu 58-59 kg till mina 161 cm och har ett bmi på ca 22 vilket är ganska mitt i bmi-skalan. Jag skulle inte vilja väga 50 kg idag, var smal som ung (45-48 kg) och tycker kroppen är vackrare med några kilo till. 55 är mitt drömmål men jag är nöjd som det är idag också. Lycka till i alla fall.

Svar på tråden hur mkt kalorier är det ca i det här?