• Tuffelisa

Utöka bolån, ränta?

Hej!

Jag har ansökt om ett lån på huset, skrev att jag ville "utöka mitt bolån". Jag fick lånet beviljat men det skulle kosta 4ggr så mycket per månad som jag hade tänkt mig.
    Får man inte behålla sin bolåneränta när man utökar sitt bolån? För enligt deras avgift/mån skulle räntan bli 16%

• Svar på tråden Utöka bolån, ränta?
  • Rae

Jag antar att du inte hade pantbrev uttagna på mer än det du hade lån på tidigare. Då kan det nog bli ett topplån med ganska hög ränta + betala pantbrev. Är inte så insatt men tror det är så här.

• Butterscotch

Pantbrev och topplån har inget med varann att göra. Pantbrev måste man ha för alla lån, oberoende av om det är bottenlån eller topplån. Nu är det min tur att inte vara säker, men pantbrevsavgiften betalar man väl som ett engångsbelopp, eller menar ts att den avgiften skulle läggas på det övriga utökade lånet?

Vad är husets marknadsvärde och hur mycket lån har ni i dagsläget?

Är du förresten säker på att 16% skulle motsvara bara ränta, det låter absurt? Det kanske inkluderar en kort amorteringsplan också?

• Tuffelisa

Jo jag har pantbrev som täcker den nuvarande lånesumman, den jag vill låna och lite till. Sen tycker jag det lät så konstigt att han kallade det för "avgift per månad" inte ränta. Med detta blir 2/3 av huset belånat.

• Butterscotch

2/3 av marknadsvärdet i lån var ju inte galet mycket, då tycker man ju att du borde få samma ränta som du hade tidigare (om du har rörlig ränta alltså).

Nä, det måste ingå nåt annat i "avgift per månad"... du får nog be om ett förtydligande kring vad beloppet består av.

• Tuffelisa

Jag ska ta och ringa banken imorgon och höra vad de menar. Fick nämligen lånelöftet nu, och vart så ställd

Tack för era svar

• dellelgarin

Angående pantbrev.
    Vi skall ta ett nytt lån på huset som täcker över de pantbrev vi redan har, då får vi betala för den del som överstiger.

Jag har det bra här på åkern
  • Tuffelisa

Jag missförstod bankens mail Hon hade skrivit lite luddigt, men det skulle betyda att vi får lånet om vår avgift är 2800kr.
    Eftersom vi har hus och inte Br har vi inte avgift, så därför vart jag förvirrad, det var alltså vår egen boendekostnad som hon menade

• Butterscotch

Vad bra att det löste sig! Fick ni samma ränta på det nya lånet som på de befintliga?

Svar på tråden Utöka bolån, ränta?