• Anonym (undrar)

hur hindrar man någon från att folkbokföra sig på sin adress?

som rubriken lyder,
    kan man hindra någon från att folkbokföra sig på sin adress?

Jag och min man ligger i skilsmässa och har aldrig bott ihop på pappret då han är skriven på sin egna lägenhet han har kvar.I verkligheten bor vi ihop.

Nu när vi ska flytta isär vill han göra livet surt för mig och hotar att säga upp sin lägenhet för att kunna skriva sig där jag bor,så att jag inte ska ha rätt att bo kvar utan att vi ska behöva byta min lägenhet mot 2 stycken....
    Hela grejen är helt absurd...
    ska kontakta skattemyndigheten imorgon men tänkte höra om någon här vet om man kan "blockera" en person från att skriva sig hos sig? Hur går man i så fall tillväga?

• Svar på tråden hur hindrar man någon från att folkbokföra sig på sin adress?
  • Lolilla

Genom att göra precis som du säger. Ring skattemyndigheterna och säg som det är.

• juluu

Det kan man inte hindra tyvärr. Däremot kan man be skattemyndigheten att starta en utredning om någon står skriven hos en.
    Och med adressändring på nätet är väldigt lätt att felaktigt skriva sig nånstans.

Skilde mig i somras, och exmaken stod skriven hos mig. Han hotade mig mm, så jag åkte till polisen för att kolla mina rättigheter.

De sa att så länge han stod skriven hos mig hade han rätt att komma och gå som han ville.
    Och i samma veva så berättade dom att dom har JÄTTEPROBLEM med att folk skriver sig på adresser som dom inte hör hemma.

• Anonym

Man kan aldrig tvinga någon att byta lägenhet, men man kan ansöka om att få kvarsittanderätt till den gemensamma bostaden. Dvs. att tillfälligt få bo kvar i bostaden tills dess bodelningen görs och då det avgörs vem slutligen ska få bostaden.

Om ni har lämnat in ansökan om skilsmässa till tingsrätten så är det den folkbokföringsadress som gällde det datumet som den lämnades in till tingsrätten som man tittar på om han tänker ansöka att bo kvar i din lägenhet.

Eftersom han vid tidpunkten för skilsmässoansökan redan hade en egen bostad där han var folkbokförd kan han alltså inte kräva att få kvarsittanderätten till din lägenhet. Eftersom dels den som har störst behov av den gemensamma bostaden får kvarsittanderätten och dels denna rätt endast gäller gemensam bostad. Han kan iofs hävda att din bostad är er gemensamma eftersom ni faktiskt bor där tillsammans. Men han kan väl knappast ha större behov till den än du eftersom han har en annan bostad.

• Anonym

juluu skrev 2009-02-04 20:41:44 följande:

Det kan man inte hindra tyvärr. Däremot kan man be skattemyndigheten att starta en utredning om någon står skriven hos en. Och med adressändring på nätet är väldigt lätt att felaktigt skriva sig nånstans. Skilde mig i somras, och exmaken stod skriven hos mig. Han hotade mig mm, så jag åkte till polisen för att kolla mina rättigheter. De sa att så länge han stod skriven hos mig hade han rätt att komma och gå som han ville. Och i samma veva så berättade dom att dom har JÄTTEPROBLEM med att folk skriver sig på adresser som dom inte hör hemma.
    Det är just därför som man ansöker om kvarsittanderätt till gemensam bostad för om domstolen har fattat ett sånt beslut måste den andre genast flytta och har ingen rätt att komma in i bostaden.

Sen görs en bodelning och då bestämmer man vem som får bostaden. Men fram till dess bodelningen sker kan man alltså få kvarsittanderätt.
  • Anonym (undrar)

Vet du av erfarenhet att det säkert är möjligt att göra detta?
    Har för mig att jag läst om folk som fått problem med detta, fast det kanske är när personen varit skriven där från början när allt var frid och fröjd..och sen vägrar skriva sig någon annanstans..

• juluu

Anonym skrev 2009-02-04 20:43:51 följande:

juluu skrev 2009-02-04 20:41:44 följande:
    Det är just därför som man ansöker om kvarsittanderätt till gemensam bostad för om domstolen har fattat ett sånt beslut måste den andre genast flytta och har ingen rätt att komma in i bostaden.Sen görs en bodelning och då bestämmer man vem som får bostaden. Men fram till dess bodelningen sker kan man alltså få kvarsittanderätt.
    OKOK, fast i mitt fall gällde det en hyresrätt som bara jag stod på kontraktet, och problemet var inte att han ville bo kvar egentligen, utan han vägrade byta adress. Och i samband med det fick jag den infon att det går inte att göra så mycket mer, än att Skattemyndigheten startar en utredning (som tar lång tid), och att folk kan skriva sig lite varsomhelst tyvärr.
  • Lolilla

Anonym (undrar) skrev 2009-02-04 20:45:25 följande:

Vet du av erfarenhet att det säkert är möjligt att göra detta?Har för mig att jag läst om folk som fått problem med detta, fast det kanske är när personen varit skriven där från början när allt var frid och fröjd..och sen vägrar skriva sig någon annanstans..
    Han är inte skriven hos dig/bor hos dig nu, utan bor och är skriven någon annanstans. Ni ligger i skilsmässa. Ring skattemyndigheterna. Jag har mycket svårt att tro att han har rätt att skriva sig/flytta in hos dig mot din vilja
  • Anonym

Har ni lämnat in ansökan om skilsmässa kan du skriva till tingsrätten och i samma mål begära att få ett interimistiskt beslut på kvarsittanderätten till bostaden. Du behöver inte betala någon ny ansökningsavgift eftersom det avgörs i samma mål.

• juluu

Lolilla skrev 2009-02-04 20:47:33 följande:

Anonym (undrar) skrev 2009-02-04 20:45:25 följande:
    Han är inte skriven hos dig/bor hos dig nu, utan bor och är skriven någon annanstans. Ni ligger i skilsmässa. Ring skattemyndigheterna. Jag har mycket svårt att tro att han har rätt att skriva sig/flytta in hos dig mot din vilja
    Nä RÄTT att göra det har han inte...Men genom adressändring p ånätet är det tydligen oerhört lätt att förfalska och skriva sig nån annanstans. Och när den skadan väl är skedd så går det inte att häva, utan krävs en utdragen utredning av Skattemyndigheten först.
    Fick denna info av polisen i somras, och de sa även att de har jättestora problem med att folk gör så.
  • Anonym

Eftersom ni faktiskt bor tillsammans i bostaden så är det er gemensamma bostad. Så börja i rätt ände.

1. Ring skatteverket och berätta om att han tänker försöka folkbokföra sig hos dig men att ni ligger i skilsmässa och att du har för avsikt att ansöka om kvarsittanderätten.

2. Skriv till tingsrätten och begär interimistiskt beslut om kvarsittanderätten.

3. När du har fått det beslutet skickar du en kopia till skattverket och visar att han inte har någon rätt att folkbokföra sig i bostaden.

På t ex denna sida hittar du mer information om kvarsittanderätt:
    www.famratt.com/fragorosvar/bostad/bost06.htm

• Anonym (undrar)

Stort tack för alla era snabba svar!!
    FL är verkligen toppen när man behöver hjälp!
    ska ringa skattemyndigheten imorgon och berätta hur det ligger till, tycker det låter skumt att man verkligen får skriva sig vart man vill utan kontraktsinnehavarens godkännande, det är ju bara jag som står på kontraktet.

Men måste jag verkligen ansöka om kvarsittningsrätt? han är ju skriven på en annan lägenhet där han har första hands kontrakt?

• Anonym

Anonym (undrar) skrev 2009-02-04 21:00:23 följande:

Stort tack för alla era snabba svar!! FL är verkligen toppen när man behöver hjälp! ska ringa skattemyndigheten imorgon och berätta hur det ligger till, tycker det låter skumt att man verkligen får skriva sig vart man vill utan kontraktsinnehavarens godkännande, det är ju bara jag som står på kontraktet. Men måste jag verkligen ansöka om kvarsittningsrätt? han är ju skriven på en annan lägenhet där han har första hands kontrakt?
    Det blir en bedömningsfråga om din bostad är er gemensamma eller inte. Det som talar emot att det skulle vara er gemensamma är att han folkbokförd på en annan adress. Men det som talar för att din bostad, enligt dig själv, i praktiken har varit er gemensamma.

För att "mota Olle i grinden" så kan det därför vara klokt att ansöka om kvarsittanderätten eftersom då också får ett beslut som du kan visa upp för skatteverket för det fall han försöker folkbokföra sig hos dig. För har du ett beslut på kvarsittanderätt kan han inte folkbokföra sig där. Men ett tips är att du ringer till tingsrätten imorgon och frågar hur du ska göra och om det behövs kvarsittanderätt eller inte i ditt fall.
  • juluu

Anonym (undrar) skrev 2009-02-04 21:00:23 följande:

tycker det låter skumt att man verkligen får skriva sig vart man vill utan kontraktsinnehavarens godkännande, det är ju bara jag som står på kontraktet.
    Man får inte göra det...men det är oerhört lätt att göra via nätet, och det finns ingen som kontrollerar sådant, och det sker dagligen att folk gör så.

Rätt var det är kan det alltså stå en person skriven hos en som man inte ens känner, och den personen har t o m rätt att gå in i ens bostad (ävon om mna står ensam på kontraktet), fram tills dess att utredning gjorts....SKRÄMMANDE, men tyvärr funkar det så enl polis. Det hjälper inte att ringa polisen hellerm det enda de kan göra är att avhysa personen om den t ex brukar våld eller hotar.
  • Anonym
    Svar på #13
    Även om man i praktiken kan folkbokföra sig i någon annans bostad så innebär inte det att man har någon rätt att gå in i den bostaden.
  • juluu
    Svar på #14
    Det sa polisen till mig att dom fick, och att dom hade jtteproblem med det här, för att folk gör så, och sen går in i lägenheter och annat.
    Västra Götalandspolisen, Frölunda. I mitten på juni fick jag den informationen av en poliskvinna.
  • Anonym

juluu skrev 2009-02-04 21:30:11 följande:

Svar på #14Det sa polisen till mig att dom fick, och att dom hade jtteproblem med det här, för att folk gör så, och sen går in i lägenheter och annat. Västra Götalandspolisen, Frölunda. I mitten på juni fick jag den informationen av en poliskvinna.
    Man måste skilja på adressändring och folkbokföring. För att ändra sin folkbokföring på nätet måste man logga in med e-legitimation och sen görs en prövning innan skatteverket folkbokför dig på den nya adressen. Adressändring är enklare att göra och innebär bara att din post istället går till den nya adress du anmäler.

Sen har man absolut ingen rätt att gå in någon annans bostad. Gör man det ändå kan det bedömas som hemfridsbrott. Så även om jag gör en adressändring så att min post kommer till någon annans adress så innebär inte det att jag har rätten till deras bostad.
  • juluu
    Svar på #16
    Nej inte adressändring, folkbokföring pratar jag om.
  • juluu
    Svar på #16
    Nej inte adressändring, folkbokföring pratar jag om.
  • juluu

Oj det kom två ggr...
    Ja jag vet bara det polisen sa till mig, och jag pratade även lite med en jurist om det.

Hursom haver så hoppas jag att det löser sig för dig TS.

• Anonym

juluu skrev 2009-02-04 21:38:25 följande:

Svar på #16Nej inte adressändring, folkbokföring pratar jag om.
    Enligt skatteverket själva görs en kontroll innan folkbokföringen ändras.

"Kontroller och registrering av ny adress i folkbokföringen gör Skatteverket först efter du lämnat in anmälan. Skatteverket kan därför inte kan garantera att din folkbokföring kommer att ändras i enlighet med din anmälan."

www.skatteverket.se/etjanster/flyttanmalan/information.4.3dfca4f410f4fc63c86800011714.html
Svar på tråden hur hindrar man någon från att folkbokföra sig på sin adress?