Hur gör man geléövdrag på frukttårta?
Hej, som rubriken lyder undrar jag hur man gör geléöverdrag på en tårta med frukt?
Hej, som rubriken lyder undrar jag hur man gör geléöverdrag på en tårta med frukt?
Jag brukar köpa en god gelé i affären. Havtorn är gott, sen finns det ju även vinbärsgeléer och själv har jag kokat äppelgelé.
Ta några msk gelé och värm i en kastrull tills den smälter (koka inte!) och blir som en slät sås. Häll detta över frukttårtan och bred försiktigt med en kniv eller plastskrapa så att du får till det snyggt.
Superenkelt! För gelén stelnar när den blir kall och så får du en kanonfin tårta som smakar underbart!
Du köper nånting som heter Gelesocker multi. Man värmer det med lite vatten på spisen och skedar över frukten sen. Jättelätt!
har ett recept på en cheesecake m blåbär och hallon ovanpå där blandar man bara ihop en påse kall drottningkräm och lägger ovanpå så ser det ut som på riktigt men enklare, o gott!
Tack för era svar!
Anabla - om du har det receptet vill jag gärna ha det!
Så här gjorde jag sist på min sons tårta
Garneringsgelé
1,5 dl vatten
1,5 dl Gelésocker Multi
Blanda gelésocker och vatten i en kastrull. Låt koka upp och sjuda i 0,5 minut. Låt svalna. Håll koll på gelén , när den böjrar tjockna skeda ut den på bären. Låt stelna helt.
Ett enkelt recept på garneringsgelé till tårtor och bakelser som garnerats med frukt, bär och godis.
Ingredienser
1 dl vätska
1 dl Gelésocker Multi
Gör så här
1-1,5 dl vätska och 1 dl gelésocker kokas upp och låt koka i 1/2 minut. Låt kallna några minuter men håll koll, när det börjar tjockna så stelnar det fort. Skeda ut gelén på frukten eller bären på bakverket. Låt stelna.
Vätskan kan varieras i det oändliga, beror på vad du ska använda den till.
Vatten=smaklöst, klar genomskinlig. Vattnet kan smaksättas med ex. citron
Vätskan kan även vara saft av något slag. Gelén blir då färgad som saften. Kanske är det lämpligt att bland vatten med lite saft, svagare färg på gelén.
Källa: Dan Sukker + egna noteringar