• Svar på tråden Läroprocess eller lärprocess?
  • Årsskiftet

hot fuss skrev 2009-02-04 22:14:14 följande:

kom igen. jag vet ju att fl kryllar av besserwissar och ordmärkare.
    It takes one to know one ;) Lärprocess i obestämd form.
  • mindless

Själv skulle jag säga läroprocess (i analogi med läroverk), men jag tycker båda funkar. En snabb sökning visar också att båda är ungefär lika vanliga.

• hot fuss
    Årsskiftet skrev 2009-02-04 22:29:28 följande:
    hot fuss skrev 2009-02-04 22:14:14 följande: It takes one to know one ;) Lärprocess i obestämd form.
    okej. säker? är inför ett stort seminiarie på fredag, pp-presentation på projektor

så:

"kolbs lärocirkel visar de olika stegen i en lärprocess?"

jag tycker inte det låter rätt
  • Årsskiftet

hot fuss skrev 2009-02-04 22:31:16 följande:

okej. säker? är inför ett stort seminiarie på fredag, pp-presentation på projektor så:"kolbs lärocirkel visar de olika stegen i en lärprocess?"jag tycker inte det låter rätt
    Svårt det blev nu för jag tycker inte heller att ditt exempel låter riktigt. Tog min högskoleexamen i Kalmar och där skulle man benämna det som lärprocess men som mindless säger så fungerar kanske båda?
  • hot fuss
    Årsskiftet skrev 2009-02-04 22:34:28 följande:
    hot fuss skrev 2009-02-04 22:31:16 följande: Svårt det blev nu för jag tycker inte heller att ditt exempel låter riktigt. Tog min högskoleexamen i Kalmar och där skulle man benämna det som lärprocess men som mindless säger så fungerar kanske båda?
    tror jag behåller mitt läroprocess istället
  • Årsskiftet

hot fuss skrev 2009-02-04 22:38:24 följande:

tror jag behåller mitt läroprocess istället
    Gör det. Kan inte tänka mig att någon skulle reagera på det. Lycka till med presentationen :)
  • giftgrodan

Språkrådet säger:

"fråga
    Heter det lärsituationer eller lärosituationer?

Och vad med lärprocess och läroprocess?
    svar
    Båda går. Men formen med läro-, d.v.s. lärosituation och läroprocess, är vanligast i tidningstexter. Det gäller över huvud taget att förleden läro- är vanligare än lär-."

så ta det som låter bäst

• Björnmossa

Läroprocess, läromedel, lärorik, läroverk, läropengar.

Lärprocess har jag aldrig hört tidigare, tycker inte det låter nåt vidare.

• FreddeLeon

Jag har en annan fundering kring det här med läroprocess kontra lärprocess. Kan det möjligtvis vara så att läroprocess syftar på en utifrån betraktelse av den lärande processen, medan lärprocessen är det som sker i elevens inre väsen som en följd av läroprocessen?

Exempelvis:

Lärobok är något externt
    Läromedel är något externt
    Lärosituation är något externt
    Lärosäte är något externt

medan

"Jag lär mig" är något som sker inom en person
    "Hen lär sig" är något som sker inom en person
    "Vi lär oss" är något som sker inom flera personer

För att förtydliga skulle jag säga att man använder Läroprocess för att beskriva undervisningen. Och Lärprocess för att beskriva den process som utgör den enskilda elevens progression i lärandet.

Svar på tråden Läroprocess eller lärprocess?