Flytta till Norge och ta med FP
Hur funkar det med FP?
Vi flyttar till Norge, jag är gravid med vårt andra barn och ska behålla min FP enligt 1 år och 9 månader-regeln. Men hur funkar det i Norge? Jag jobbar inte här, har inte haft någon inkomst här.
Hur som helst så jobbar pappan i Norge och jag är här och ska vara hemmafru och föda barn. Försäkringskassan skriver "Om endast en av föräldrarna arbetar är det i första hand från arbetslandet som familjeförmånerna ska betalas ut." Alltså Norge.
www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/foralder/
Men jag är ju inte berättigad till någon FP i Norge eftersom jag inte jobbat här...? Får jag motsvarande vad jag är berättigad till i Sverige ändå?
Ja, jag har försökt få tag i Försäkringskassan men det är kört. De svarar inte på mail och jag sitter bara inte på svensk mobil från i deras telefonköer....
Någon som varit i en liknande situation (ska gälla samma sak i Norge som i EU har jag förstått)? HJÄLP
(min tillfälliga lösning tills jag är säker på att jag får min FP är att skriva mig och sonen hos mina föräldrar. Men samtidigt är jag ju folkbokförd i Norge. Kan jag få skit för det?)