• salamanca

Tips & idé tråd

Startar härmed en tips & idé tråd =)
    Vissa saker kanske lite mer självklara men ibland kan det ta ett tag innan 5 kronan trillar ner....

Självklart men tog mig ett tag att inse att jag bara behövde lägga handen på litens mage för att se att allt står rätt till istället för att stå blixt stilla & lyssna i evigheter.

Jag använder IKEAS uppblåsbara sköt bords kudde. På detta har jag först överdraget sedan en frote handuk för att slutligen under rumpan ha en tillklippt plastad frote. På detta sätt går allt smidigare då sonen kräks,bajsar & kissar gärna på skötbordet -bara dra bort ett lager & fortsätta + att man inte behöver tvätta ALLT. =)

Tips som jag fick här inne är en annan självklarhet & det är att viker man bara bebis strumpa 2 gånger ramlar den inte av.

Har man en baby björn behövs inte köpas en speciell dregel lapp - vanlig haklapp funkar bra & är lätt att bytas ut om liten kräks =)

Min kille tycker om att bli avtorkad med mjuka avklippta t-shirt bitar istället för sträv tvätt lapp. Funkar både vid allmän tvätt, bad & blöj byte.

Ville ha svart flisfilt till liten. Hittade ingen för bebis så köpte en stor på Ikea som jag fick ut 4 filtar! Alla räcker att vikas dubbelt & alla får fin veckad kant. Bästa av allt - man slipper sy!

Detta tips fick jag på annan tråd;

Åh, jag kanske ska presentera MUSIKKANINEN oxå! =)
    kicki.kanske.net/index.php

Jag sydden den till att börja med för långa bildfärder, men den visade sig snabbt vara suverän för att hålla ungen lugn en extra halvtimme på morgonen när vi ville sova vidare ("Vill du lyssna på Bamse ett tag?") och sen när han blev lite större och fick svårt att somna började vi använda den på kvällarna.

spelaren ligger inne i "magen" på kaninen, och även om barnet fått upp dragkedjan själv sen första början är det rätt sällan han pillar på den (eftersom han mestadels bara lyckas stänga av, och han VILL ju lyssna). Spelaren har en mjukvarukontroll för maxvolym, så jag har ställt in den så att det inte GÅR att få skadligt högt ljud i högtalaren.
    Han brukar ligga med den som kudde när han lyssnar på kvällarna. Lite klurigt att få tag på den när han somnat, men ett snabbt ryck löser problemet!

...flera vänner har uttryckt en önskan om egna kaniner, och jag har hunnit göra några fler djur som presenter. :)

Kom gärna in med tips & för alla åldrar!

• Svar på tråden Tips & idé tråd
  • Zirup

Mitt tips är att köpa ett berg med frottélappar på IKEA. När bäbisen är liten så kan man placera ut dem på strategiska platser i lägenheten/huset för det är alltid lite mjölk som vänder på vägen. När bäbisen är större så är dom perfekta att använda som haklappar: bara att vika på mitten som en trekant och trä ena fliken genom den färgglada flärpen på andra fliken. Speciellt till smakisar så fungerar det ypperligt då uppsugningsförmågan är betydligt bättre i en handduk än i en haklapp.

• salamanca
    Svar på #1
    Har också dem överallt! Köpte 40 st men skall tillbaka & köpa fler! Det där med att använda dem som haklappar sedan var ju en väldigt bra idé!
    Annat tips jag har är att ha natt lampa vid sköt bordet så ingen behöver vakna upp vid natt byten & att byta ut glödlampan i sängbords lampan mot en röd. Bebis vaknar inte lika mkt & påminner om ljuset de ibland fick inne i mammas mage =)

Fler tips!
  • Smulanflen

Jag har gjort en mobil av dom små djuren man kan köpa på IKEA för 5:- & hängt den över skötbordet  

Tog 2 blompinnar o satte dom i kors, snören som jag fäste i djuren o hängde 1 djur i mitten o ett djur i varje ände av pinnen. Väldigt populär
    Jag målade pinnarna röda innan. 
  • Smulanflen

Jag har köpt billiga hundbajspåsar o har i skötväskan o även vid skötbordet.

För då slipper jag kasta hela soppåsen om den bara är halvfull med kissblöjor.
    Och perfekt när man är iväg att ha med sig
  • salamanca

Vill tipsa om denna produkt! Såg tips om den på annan tråd idag - verkar super bra!

Hund bajs påsar är god ide!

• salamanca
    Svar på #10
    Va bra! Skall läsa så fort liten slutat jollra & vill sitta lite för sig själv för ett tag / sova... =)
  • salamanca
    Svar på #10
    Massor av bra läsning!
    Du tipsade om sov påsar, vet du var jag kan hitta så tunna som på din bild? Finns alltid bara sånna där tjocka stora historier hela tiden!
Svar på tråden Tips & idé tråd