Tips & idé tråd
Startar härmed en tips & idé tråd =)
Vissa saker kanske lite mer självklara men ibland kan det ta ett tag innan 5 kronan trillar ner....
Självklart men tog mig ett tag att inse att jag bara behövde lägga handen på litens mage för att se att allt står rätt till istället för att stå blixt stilla & lyssna i evigheter.
Jag använder IKEAS uppblåsbara sköt bords kudde. På detta har jag först överdraget sedan en frote handuk för att slutligen under rumpan ha en tillklippt plastad frote. På detta sätt går allt smidigare då sonen kräks,bajsar & kissar gärna på skötbordet -bara dra bort ett lager & fortsätta + att man inte behöver tvätta ALLT. =)
Tips som jag fick här inne är en annan självklarhet & det är att viker man bara bebis strumpa 2 gånger ramlar den inte av.
Har man en baby björn behövs inte köpas en speciell dregel lapp - vanlig haklapp funkar bra & är lätt att bytas ut om liten kräks =)
Min kille tycker om att bli avtorkad med mjuka avklippta t-shirt bitar istället för sträv tvätt lapp. Funkar både vid allmän tvätt, bad & blöj byte.
Ville ha svart flisfilt till liten. Hittade ingen för bebis så köpte en stor på Ikea som jag fick ut 4 filtar! Alla räcker att vikas dubbelt & alla får fin veckad kant. Bästa av allt - man slipper sy!
Detta tips fick jag på annan tråd;
Åh, jag kanske ska presentera MUSIKKANINEN oxå! =)
kicki.kanske.net/index.php
Jag sydden den till att börja med för långa bildfärder, men den visade sig snabbt vara suverän för att hålla ungen lugn en extra halvtimme på morgonen när vi ville sova vidare ("Vill du lyssna på Bamse ett tag?") och sen när han blev lite större och fick svårt att somna började vi använda den på kvällarna.
spelaren ligger inne i "magen" på kaninen, och även om barnet fått upp dragkedjan själv sen första början är det rätt sällan han pillar på den (eftersom han mestadels bara lyckas stänga av, och han VILL ju lyssna). Spelaren har en mjukvarukontroll för maxvolym, så jag har ställt in den så att det inte GÅR att få skadligt högt ljud i högtalaren.
Han brukar ligga med den som kudde när han lyssnar på kvällarna. Lite klurigt att få tag på den när han somnat, men ett snabbt ryck löser problemet!
...flera vänner har uttryckt en önskan om egna kaniner, och jag har hunnit göra några fler djur som presenter. :)
Kom gärna in med tips & för alla åldrar!