Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Nellies matte

CP?

Min dotter föddes i v.26+5. Nu är hon 15 månader (korrigera ålder 12 månader) allt har gått jättebra och hon följer normalkurvan viktmässigt och vad gäller uyvecklingen följer hon korriferad ålder.
    När vi var på kontroll nu senast kom dom plötsligt fram till att hon antagligen har någon form av hjärnskada, detta pga hennes vader har ökad muskeltonus. Nu går vi hos sjukgymnast och ska träffa neurolog om ca 3 månader för att se om musklerna lugnat ner sig. Hon kan stå och hon går små stapplande steg med stöd men hon kan inte sitta och detta beror troligen på den höga spänningen i vaderna.
    Vi har gjort magnetkamera röntgen då hon var 6 månader, inte för att dom misstänkte ngt utan pga att man alltid gör det på barn som är så mkt för tidigt födda. Hon har även gjort EEG. Dom har inte sett ngt avvikande.

Jag tror jag behöver lite stöd. Någon som haft liknande symptom på sitt barn? Någon som kan ge mig lite peppning och säga nåt positivt om att detta inte är en cp skada som läkarna verkar tro att det är..

• Svar på tråden CP?
  • mamman i skogen

Säger som snuffe välkommen in i tråden. Jag kan på en gång peppa dig lite vad fantastiskt att din dotter kan ta ett par steg...Det är ju toppen en cp skada kan ju vara allt från knappt märkbar till väldigt svår med stpora motoriska problem. Om hon enbart är påverkad i vaderna så verkar det ju som en spastisk diplegi och dessa barn kan ha variernade svårigheter med motoriken men det är också enelt att behandla och träna då man kan koncentrera sig på ett område.
    Försåtr att du tycker att det är jättejobbigt med all rätt men tro mig det kommer bli fantastiskt bra i slutänden för våra barn är helt fantastiska små kämpar och det enda som är negativt med ordet CP är pomgivningens felaktiga bild av det.

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • ulricaa

CP betyder ju clever and pretty !!!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • knäppisen

Min lillkille (född v 29+0) gick hos sjukgymnast när han var i din dotters ålder och både sjukgymnast och Neoläkare trodde/hoppades att spänningarna i benen skulle ge med sig. Tydligen kan det vara så med små barn att de har förmycket eller förlite spänningar. Utan att det behöver vara en CP-skada.
    Nu blev det inte så för O, så jag håller också till i CP-tråden som Snuffe tipsade om.

• Snoffsan

Min tjej föddes 30+0. Hon undersöktes oxå då på neo och allt såg bra ut. Men när hon var 2 år så kunde hon fortfarande inte gå utan stöd och då blev vi skickade till neurologen och då upptäcktes att hon har en cp-skada spastisk diplegi.

Det kom som en jättechock för oss. Trodde att man alltid såg det på en gång, men nu vet jag ju att det inte är så.

Hon fick då ortoser att ha på dagarna för att lära sig att gå och hade rullator.

Hennes skada är rätt lindrig och hon är idag snart 5 år och klarar sig bra. Hon går utan stöd men har rullstol som avlastning när hon blir för trött, på långa promenader och så. Hon har även ortoser på sig när hon sover för att stretcha musklerna.

Det är bara hennes ben som är påverkade och den allra finaste finmotoriken i händerna, inget som märks rydligt än.

Hör gärna av dig om du vill fråga nåt.

Vet hur det känns att få en sån diagnos sent.

• mamman i skogen
    ulricaa skrev 2009-02-05 15:55:57 följande:
    Så klart smartare och sötare barn får man leta efter
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Alisa
    ulricaa skrev 2009-02-05 15:55:57 följande:
    Åhh! Detta var det härligaste jag läst på länge    Kommer le hela dagen!
Svar på tråden CP?