Timvikarie och sjukskriven, hur fungerar det?
Hur fungerar det om man är timvikarie och blir sjukskriven under en längre tid (4-6 veckor).
Får man pengar ändå för det eller förlorar man hela sin inkomst?
Hur fungerar det om man är timvikarie och blir sjukskriven under en längre tid (4-6 veckor).
Får man pengar ändå för det eller förlorar man hela sin inkomst?
Det måste väl bero på om du har en SGI eller ej? Har du det får du väl pengar från FK. Har du SGI 0 så har du ingen sjukpenning.
Arbetsgivaren får du nog ej pengar ifrån, eftersom du endast är anställd av dem de dagar du tackar ja till jobb.
Om du under sjukskrivningen är schemalagd så får du sjukpenning för de dagar su skulle ha arbetat. Såvida du har någon SGI förstås. Annars står du utan inkomst, ja.
Anonym (FK) skrev 2009-02-05 08:56:47 följande:
Du får pengar om du har redan inbokade pass, en karensdag gäller som för alla andra.
Anonym skrev 2009-02-05 09:20:07 följande:
Det är ganska avancerat att förklara. Skulle nästan behöva rita upp det.
Jag har själv varit i det nyss och kravet är att du ska vara arbetssökande på arbetsförmedlingen för att få. Annars är det bara för de uppboka dagarna du får. Jag hade tur var ej inskriven på ams när jag blev sjuk men jag blev beviljad sjukpenning av fk. Visserligen bara lägsta nivå men jag fick mina pengar. Dom första 14 dagarna fick jag bara för dom dagarna jag inbokade men efter det fick jag för 7 dagar i veckan. Lycka till!!!!!!!!!!!!
jag var timanställd o blev sjukskriven. Min arbetsplats betalade de dagarna som jag var planerad, tror det var typ 5st. Sedan betalade fk ut sjukpenning till mig i tre månader.
Detta var förra året, så jag vet inte om det har ändrats.
Samma för mej.
Anonym (FK) skrev 2009-02-05 09:26:11 följande:
Anonym skrev 2009-02-05 10:06:26 följande:
Ska förtydliga att detta alltså avser sjuklön (dvs den ersättning man får från arbetsgivaren vid sjuklön).
Anonym skrev 2009-02-05 09:20:53 följande:
Men det beror ju som sagt på hur långt framåt du var inbokat (mindre eller mer än en månad) samt (om det var mindre än en månad) hur många pass du hade arbetat, och med hur stora mellanrum, innan du blev sjuk
Linny skrev 2009-02-05 15:26:32 följande:
Finsmamma: Men då borde du ju kunnat få för två dagar (nja, en karens förstås). Tyvärr är det ju så att inringd personal inte bokas och alltså inte har någon planering..
Linny skrev 2009-02-05 15:33:07 följande: