• Anonym (sjuk)

Timvikarie och sjukskriven, hur fungerar det?

Hur fungerar det om man är timvikarie och blir sjukskriven under en längre tid (4-6 veckor).

Får man pengar ändå för det eller förlorar man hela sin inkomst?

• Svar på tråden Timvikarie och sjukskriven, hur fungerar det?
  • Anonym

Det måste väl bero på om du har en SGI eller ej? Har du det får du väl pengar från FK. Har du SGI 0 så har du ingen sjukpenning.

Arbetsgivaren får du nog ej pengar ifrån, eftersom du endast är anställd av dem de dagar du tackar ja till jobb.

• Anonym (FK)

Om du under sjukskrivningen är schemalagd så får du sjukpenning för de dagar su skulle ha arbetat. Såvida du har någon SGI förstås. Annars står du utan inkomst, ja.

• Anonym

Anonym (FK) skrev 2009-02-05 08:56:47 följande:

Om du under sjukskrivningen är schemalagd så får du sjukpenning för de dagar su skulle ha arbetat. Såvida du har någon SGI förstås. Annars står du utan inkomst, ja.
    Det kan väl inte stämma? Man kan ju vara sjukskriven även som arbetslös. I vanliga fall betalar väl arbetsgivaren de första 14 dagarna, och det borde TS missa (förutom schemalagda dagar som du säger) men sedan tar ju FK över väl?
    Har ts bara arbetat ihop en SGI bör hon ha rätt till pengar eftersom hon är arbetslös de dagar hon inte har tider på jobbet.
  • Anonym

Du får pengar om du har redan inbokade pass, en karensdag gäller som för alla andra.

• Anonym (FK)

Anonym skrev 2009-02-05 09:20:07 följande:

Anonym (FK) skrev 2009-02-05 08:56:47 följande:
    Det kan väl inte stämma? Man kan ju vara sjukskriven även som arbetslös. I vanliga fall betalar väl arbetsgivaren de första 14 dagarna, och det borde TS missa (förutom schemalagda dagar som du säger) men sedan tar ju FK över väl?Har ts bara arbetat ihop en SGI bör hon ha rätt till pengar eftersom hon är arbetslös de dagar hon inte har tider på jobbet.
    Nej, som timanställd får man bara sjukpenning för de dagar under sjukskrivningen som man skulle arbetat. Eftersom man inte kan få ersättning för förlorad arbetsinkomst när man inte förlorar något. Såvida man inte stämplar upp A-kassa de andra dagarna.
  • Linny

Det är ganska avancerat att förklara. Skulle nästan behöva rita upp det.

Det beror på hur länge du är bokad. Är du bokad för över en månad så får du sjuklön på samma sätt som alla andra, för de pass du är bokad på. Om du bara är bokad tex. 3 veckor framåt när du blir sjuk, så är det inte säkert du får sjuklön alls. Det beror på hur många pass du har arbetat innan du blir sjuk. Du ska sammanlagt ha arbetat 14 pass utan att något mellanrum (man kan ju ha tex. en vecka mellan vissa pass eller några dagar) är större än 14 dagar. Så du räknar alltså bakåt och slutar bara om mellanrummen överstiger 14 dagar. Har du ett så stort mellanrum och bara kommit upp till tex. 10 pass så får du ingen sjuklön alls. Har du inget sådant stort mellanrum utan kan fortsätta räkna bakåt tills du kommer upp till 14 arbetade pass; ja då får du sjuklön för alla pass du har bokade framåt.
    Detta förutsätter förstås att det är en och samma arbetsgivare det gäller.
  • Ina81

Jag har själv varit i det nyss och kravet är att du ska vara arbetssökande på arbetsförmedlingen för att få. Annars är det bara för de uppboka dagarna du får. Jag hade tur var ej inskriven på ams när jag blev sjuk men jag blev beviljad sjukpenning av fk. Visserligen bara lägsta nivå men jag fick mina pengar. Dom första 14 dagarna fick jag bara för dom dagarna jag inbokade men efter det fick jag för 7 dagar i veckan. Lycka till!!!!!!!!!!!!

• pluttmaja

jag var timanställd o blev sjukskriven. Min arbetsplats betalade de dagarna som jag var planerad, tror det var typ 5st. Sedan betalade fk ut sjukpenning till mig i tre månader.

Detta var förra året, så jag vet inte om det har ändrats.

• lilla sandra

Samma för mej.

pluttmaja skrev 2009-02-05 09:33:30 följande:
    jag var timanställd o blev sjukskriven. Min arbetsplats betalade de dagarna som jag var planerad, tror det var typ 5st. Sedan betalade fk ut sjukpenning till mig i tre månader. Detta var förra året, så jag vet inte om det har ändrats.
  • Anonym

Anonym (FK) skrev 2009-02-05 09:26:11 följande:

Eftersom man inte kan få ersättning för förlorad arbetsinkomst när man inte förlorar något.
    Fast det gör man ju! Är man sjuk så tvingas man ju tacka nej till erbjudna tider = förlorar inkomst.
  • Anonym (FK)

Anonym skrev 2009-02-05 10:06:26 följande:

Anonym (FK) skrev 2009-02-05 09:26:11 följande:
    Fast det gör man ju! Är man sjuk så tvingas man ju tacka nej till erbjudna tider = förlorar inkomst.
    Ja, fast har man inga inbokade tider så kan man inte med säkerhet säga attman förlorat någon inkomst. Hur ska du kunna veta för vilka dagar du skulle få sjukpenning om du intehar något inbokat. Ska man då anta att man skulle blivit erbjuden den och den dagen? Det går ju inte såklart...
  • Linny

Ska förtydliga att detta alltså avser sjuklön (dvs den ersättning man får från arbetsgivaren vid sjuklön).

Linny skrev 2009-02-05 09:29:38 följande:
    Det är ganska avancerat att förklara. Skulle nästan behöva rita upp det. Det beror på hur länge du är bokad. Är du bokad för över en månad så får du sjuklön på samma sätt som alla andra, för de pass du är bokad på. Om du bara är bokad tex. 3 veckor framåt när du blir sjuk, så är det inte säkert du får sjuklön alls. Det beror på hur många pass du har arbetat innan du blir sjuk. Du ska sammanlagt ha arbetat 14 pass utan att något mellanrum (man kan ju ha tex. en vecka mellan vissa pass eller några dagar) är större än 14 dagar. Så du räknar alltså bakåt och slutar bara om mellanrummen överstiger 14 dagar. Har du ett så stort mellanrum och bara kommit upp till tex. 10 pass så får du ingen sjuklön alls. Har du inget sådant stort mellanrum utan kan fortsätta räkna bakåt tills du kommer upp till 14 arbetade pass; ja då får du sjuklön för alla pass du har bokade framåt. Detta förutsätter förstås att det är en och samma arbetsgivare det gäller.
  • Fins Mamma

Anonym skrev 2009-02-05 09:20:53 följande:

Du får pengar om du har redan inbokade pass, en karensdag gäller som för alla andra.
    precis! jag jobabr inom barnomsrogen som springvik, men fick ej någon erasättning när jag fick vattkoppor!!!!!
  • Linny

Men det beror ju som sagt på hur långt framåt du var inbokat (mindre eller mer än en månad) samt (om det var mindre än en månad) hur många pass du hade arbetat, och med hur stora mellanrum, innan du blev sjuk

Fins Mamma skrev 2009-02-05 15:21:05 följande:
    precis! jag jobabr inom barnomsrogen som springvik, men fick ej någon erasättning när jag fick vattkoppor!!!!!
  • Fins Mamma

Linny skrev 2009-02-05 15:26:32 följande:

Men det beror ju som sagt på hur långt framåt du var inbokat (mindre eller mer än en månad) samt (om det var mindre än en månad) hur många pass du hade arbetat, och med hur stora mellanrum, innan du blev sjuk
    jobbar oftast 4-5 pass per evcka sen 07! är ju på inrigning så var bara bokad 2 dagar!!!!!!
  • Linny

Finsmamma: Men då borde du  ju kunnat få för två dagar (nja, en karens förstås). Tyvärr är det ju så att inringd personal inte bokas och alltså inte har någon planering..

MEN om du har arbetat 4-5 pass per vecka sedan 07 så bör du närma dig 1095 pass.. Jobbar man det på en treårsperiod så har man sedan företrädesrätt till ledig tjänst, förutsatt att man har rätt kompetens.. Man måste dock själv meddela att man vill göra anspråk på sin rätt till förtur, så gör det om du är intresserad av en tjänst. Det är dock inte självklart att det gäller en tillsvidaretjänst utan kan även handla om vikariat.
  • Fins Mamma

Linny skrev 2009-02-05 15:33:07 följande:

Finsmamma: Men då borde du  ju kunnat få för två dagar (nja, en karens förstås). Tyvärr är det ju så att inringd personal inte bokas och alltså inte har någon planering.. MEN om du har arbetat 4-5 pass per vecka sedan 07 så bör du närma dig 1095 pass.. Jobbar man det på en treårsperiod så har man sedan företrädesrätt till ledig tjänst, förutsatt att man har rätt kompetens.. Man måste dock själv meddela att man vill göra anspråk på sin rätt till förtur, så gör det om du är intresserad av en tjänst. Det är dock inte självklart att det gäller en tillsvidaretjänst utan kan även handla om vikariat.
    jag vet,men jobabr ju intesommrarna där, jag har ju andra heltidsjobb då tyvärr
Svar på tråden Timvikarie och sjukskriven, hur fungerar det?