• Queeena

Hur mycket gick/har ni gått upp i vikt i v.32??

Jag börjar få panik, jag blir bara större och större. Jag har redan gått upp ca 14kg i v 32... Jag vet inte hur detta ska sluta. Jag har iof haft problem med att röra mig för mycket pga foglossning... Jag kanske måste tvinga mig att gå fastän det gör ont.. annars kommer jag sluta på +30 kg =(( Livrädd för det...

• Svar på tråden Hur mycket gick/har ni gått upp i vikt i v.32??
  • Morbid angel

Viktuppgången är ju väldigt individuell,så länge du äter hälsosamt och rör på dig i den mån du orkar så kommer du gå upp så mycket din kropp behöver.Dessutom så går man oftast ner graviditetskilona igen

I v 30 hade jag gått upp 25 kg,allt som allt 33 kg.

• Tina80

Under båda mina graviditeter kände en sådan press av att inte gå upp för mycket, till slut var det det enda jag tänkte på. Jag kunde heller inte röra på mig pga rygg och fogproblem. Gick upp ca 20kg båda gångerna och har sedan fått kämpa av mig kilona. Det jag vill ha sagt e att njut av din graviditet, vikten kan du ta itu med efteråt! Viktigast e ändå hur du o bebisen mår! Lycka till!

• Guldlock74

ja me v 31 14 kg... och ont i höfterna
    förra graviditeten gick jag upp ett kilo i veckan mellan v 30 och 42 så jag har också lite panik. Tycker att jag äter rätt bra och inte mkt snask, men det hjälper inte.
    Ska kanske försöka börja simma lite nån gång i veckan... får se om jag orkar prioritera det. Man är ju helt slut på kvällarna som det är liksom.

• Panthera leo

Har gått upp ca 30 kg hittils och går in i vecka 33 i morgon. Har gått upp massor under alla mina graviditeter. Har svår foglossning samt att jag inte kan träna vilket gör att det svullnar upp mer. Sen har jag en benägenhet att lägga på mig vätska också. Äter inte onyttigt men kan dock inte träna i den utsträckning jag brukar göra som icke gravid.

Har aldrig haft problem att gå ner allt så jag känner ingen panik så. Så är du rörlig så är det givetvis bra att du tränar under graviditeten. Kan du inte nu så ta det efteråt. Upp kommer du att gå ändå. Ha inte panik nu, det är bättre att både du och barnet mår bra istället för att panikträna, banta under en graviditet.

För att bli av med överflödigt efter förlossning så är lååånga promenader ett hett tips, ta med barnvagnen och ut i friska luften. Jag gick ner allt tack vare det och sen tränar jag både cykling och löpning vilket också är ett bra alternativ för kombinerad träning. Men promenader är bäst mot överflödiga graviditetskilon och vätskesamling.

• belive 23

jag har gått upp elva 12 kg och ä i vecka 27, känns lite jobbigt men det är ju inte så många gånger i livet man kan gå upp i vikt och bara njuta.
    sen tänker jag att när bebisen blir ännu större och kanske ligger och trycker på olika organ och man mår både illa och ont i magen så kanske man inte kan njuta av att äta så det är lika bra att passa på nu:)
    Man får vara rund när man är gravid:) Jag personligen tycker att det är fint, va så avensjuk på alla som hade stor mage förut, brukade fundera på hur det skulle kännas. så det brukar jag tänka på när duma tankar kommer om vikten...

• Queeena

Tack för era svar.. Känns bra att man inte är ensam. Jag vill och tänker absolut inte banta under graviditeten, men jag vill inte släppa allt och svälla för mycket heller.. Jag känner dock att det är jobbigt att böja sig, sätta på sig skorna osv.. ont i ryggen och bäckenet.. Det blir ju inte bättre av att man blir större. Man hamnar i nån farlig zon, man kan inte röra på sig vilket medför extra kilon, vilket i sin tur medför orörlighet.. Ond cirkel det där =)))

• Glamrockare

jag är i vecka 31 o hade vecka 26 gått upp 1.5 kg så nu är jag väll uppe på kanske 2.5 kg totalt.

Jag har gått ner ca 7-.8 kg sedan start om inte mer.

Gravid med andra barnet i vecka 31
  • Tina80
    Glamrockare skrev 2009-02-05 15:37:36 följande:
    jag är i vecka 31 o hade vecka 26 gått upp 1.5 kg så nu är jag väll uppe på kanske 2.5 kg totalt.Jag har gått ner ca 7-.8 kg sedan start om inte mer.
    det verkar ju inte hälsosamt att gå ner så mycket under en graviditet.
  • Glamrockare
    Tina80 skrev 2009-02-05 15:40:09 följande:
    det verkar ju inte hälsosamt att gå ner så mycket under en graviditet.
    I normala fall inte men nu hade jag ca 15 kg övervikt när jag blev gravid o då gör det inte så mkt. Men är man normalviktig nej då är det inte gör bra.
  • Rockenrola

ts ja rekomenderar att simma om du har besvär av foglossning o svårt att röra dig .. ja har själv bara prövat en gång .. (igår) men de va helt underbart att kunna röra sig så utan att de gjorde ont.

jag har gått upp 12 kg o är i början av v.32 31+2 idag

• Glamrockare
    Rockenrola skrev 2009-02-05 15:53:36 följande:
    ts ja rekomenderar att simma om du har besvär av foglossning o svårt att röra dig .. ja har själv bara prövat en gång .. (igår) men de va helt underbart att kunna röra sig så utan att de gjorde ont.jag har gått upp 12 kg o är i början av v.32 31+2 idag
    väldigt bra tips!

jag går på sjukgymnastik just för att jag har sådan foglossningar att jag knappt kan sitta, gå eller stå o vatten blir allt mkt mer skonsamt o man blir lättare.

väger man ex. 70 kg "på land" väger man 7 kg i vattnet.
  • Queeena

Jag ska faktiskt skriva in mig på gravidvattenyoga! Man kanske ska varva det med vanlig simning...

Svar på tråden Hur mycket gick/har ni gått upp i vikt i v.32??