• blivandebondhustru

Konsten att misslyckas med pannkakor :-(

Idag är det pannkaksdag och jag har förberett mig inför ännu ett misslyckande. För mig är verkligen en konst att få pannkakorna riktigt bra och fina och enligt vissa är det en konst att misslyckas.
    Många tycker att det är busenkelt, och andra tycker som jag, att det är pest och pina varje gång det är dags.

Jag har inga problem att komponera ihop en sjurätters middag. Men just dessa jä*la pannkakor fixar jag inte.

Någon som har tips på hur man bäst lyckas?

• Svar på tråden Konsten att misslyckas med pannkakor :-(
  • idiblon yes

Japp, ta lite extra mjöl och ett extra ägg så att smeten blir tjock. Stek sedan i OLJA o inte i margarin, så är det lätt som en plätt. Då kan du showa o kasta dem i luften och ha dig också... *lovar* /Från en som förut hade samma problem som du

Det krävs mycket resurser för att kunna hålla en hög moralisk standard.
  • blivandebondhustru

Men blir pannkakorna så där tunna och fina då?

Har nämligen provat att försöka med en lite tjockare smet men då blev hela pannkakan tjockare
    Har även provat att steka i olja (rapsolja) men då tyckte sambon att pankanan blev för krispig.
    Vilken olja brukar du använda?

• svårt att vara unik

Hög värme som man sänker allteftersom man steker. Lite smet som man snurrar runt i pannan tills den stelnat. Vi steker i smör. Receptet är från hemkunskapsboken det med mycket ägg.

Hemma hos oss är det sambon som är pannkakskungen, men han försöker lära mig också.

• FruFoxy

Pannan tycker jag nästan är den viktigaste. Har en vanlig stekpanna (ej teflon) som jag steker i och så har jag endast smör i under den första pannkaksgräddningen och det är smör som jag smällter för att sedan hälla ner i smeten. Det blir nästan ingenting kvar i pannan då, sen tillsätter jag inge smör alls. Sen steka på ganska hög värme (5:an på vanlig spis)

Det receptet jag kör med har man 2 ägg, 4 dl mjöl, 6 dl mjölk. Lite socker, lite salt och ca 50g smällt smör.

Har aldrig fått några klagomål på mina pannkakor.

• JuliaåRonjasmammis

Jag kan inte heller göra pannkakor!! Har försökt med det mesta, olika stekpannor, steka i olja, steka i smör, extra ägg mm mm, men det funkar inte. Det blir bara en enda stor mjölgegga!

Känns pinsamt att inte kunna fixa till något så "enkelt" när man är 41 år...

• jentho

Prova mildas smör/rapsolja på flaska.
    Den är suverän tycker jag, och jag håller med idiblon yes ha i ett extra ägg och lite lite extra mjöl så brukar det bli kanon, jag tycker att de blir lagomt tunna och goda iaf!
    Ingen annan har klagat än!
    Lycka till!!

• idiblon yes
    blivandebondhustru skrev 2009-02-05 11:09:38 följande:
    Men blir pannkakorna så där tunna och fina då? Har nämligen provat att försöka med en lite tjockare smet men då blev hela pannkakan tjockare Har även provat att steka i olja (rapsolja) men då tyckte sambon att pankanan blev för krispig. Vilken olja brukar du använda?
    De blir kanske inte riktigt lika tunna, det beror på hur man häller på! Jag har stekt i olivolja. Nackdelen är att det tar litegrann smak, men det gör inte mig någonting. Fan vad kräsen han verkar vara, då! Annars hänger nog en del på stekjärnets kvalitét också.
    Det krävs mycket resurser för att kunna hålla en hög moralisk standard.
  • Nyfiken gul

het stekpanna och helst INTE i teflon!

Första pannkakan är en provpannkaka.  Fastnar pannkakan i stekpannan är smeten för tunn. Blanda i lite mer mjöl och stek en till.

Smörj/smöra ordentligt i pannan.

3/4 dl  räcker till en hel och tunn pannkaka.  Vänd på stekpannan så smeten rinner ut åt alla håll.

Vänd INTE pannkakan förrän ovansidan har stelnat.

Jag har aldrig olja utan steker pannkakorna i riktigt smör - enda gången jag använder smör att steka i. Har aldrig fastnat en pannkaka under dom 15 år jag stekt pannkakor..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • blivandebondhustru

Har en sådan där gammal och svintung stekpanna just för pannkakor.
    Brukar steka på ganska hög värme. Har ju en sådan där induktionsspis och då är det 12 nivåer på varje vred. Brukar då steka på 9. Äsch! Det är väl bara att kasta sig in i leken och försöka så gott det går.
    Jag brukar alltid få till en pannkaka som blir helt perfekt. Men då får ju ingen röra den just för att jag vill titta på den och försöka klura ut hur jag lyckades med just den

• svårt att vara unik

Kan tillägga att vi bara har teflonpannor och det går utmärkt, mao gå inte och köp en ny panna bara för pannkakorna.

Tror tricket är att inte ha för mycket smet, utan, som jag skrev i mitt förra inlägg, snurra runt pannan så smeten sprider sig överallt. Vi har smält smör i smeten och lite smör mellan varje pannkaka. Fast det är nog mest för smakens skull...

• JuliaåRonjasmammis

Hm, nu måste jag ju nästan prova ikväll igen, frågan är bara vilka av alla dessa råd jag ska lyssna på?!

• LadyK

haha, när jag skulle göra mina första pannkakor när jag flyttat hemifrån som 18-åring , så blev de totalt misslyckade. Bara en stor gegga i pannan. Jag beklagade mig för min gamla farmor och hon frågade direkt hur många ägg jag hade i. Ägg???? Det hade jag helt glömt.....Hade bara mjölk, mjöl och smör. Så glöm inte äggen!

• Nyfiken gul
    blivandebondhustru skrev 2009-02-05 11:17:32 följande:
    Har en sådan där gammal och svintung stekpanna just för pannkakor.Brukar steka på ganska hög värme. Har ju en sådan där induktionsspis och då är det 12 nivåer på varje vred. Brukar då steka på 9. Äsch! Det är väl bara att kasta sig in i leken och försöka så gott det går.Jag brukar alltid få till en pannkaka som blir helt perfekt. Men då får ju ingen röra den just för att jag vill titta på den och försöka klura ut hur jag lyckades med just den
    sen är det ju bra om du har en riktigt rejäl stekspade och inte nån smörkniv...

stekspaden ska nå under hela pannkakan (på längden alltså)
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • blivandebondhustru

Nu vet jag vad jag har gjort för fel!
    Jag har haft för het stekpanna
    Provade att bara ha på 7 och nu belv dom inte hårda, brända eller frasiga. Smeten flöt ut perfekt och pannkakorna fick en jämn och fin färg. Underbart goda blev dom också enligt testpanelen

Jag använder ingen stekspade alls. Har en sådan där pannkaksspattel eller vad det nu heter.

• svårt att vara unik

Grattis till lyckade pannkakor!!

Svar på tråden Konsten att misslyckas med pannkakor :-(