• cleo2000

Info om Varberg mottages tacksamt inför flytt

Hej!
    Vi kommer eventuellt att flytta till Varberg i höst.

Bor i dag i egen villa i Umeå med man o 2 barn. Vi kommer att flytta på grund av studier och arbetstillfällen.

Skulle jättegärna vilja få informatione från er som bor i Varberg eller som känner till staden väl.

Vill veta om de olika stadsdelarna, ev. "rykten" om man får uttrycka sig så, var är lämpligt att bo med två små barn (2 o 4 år). Vi har än så länge inte bestämt oss för om vi ska köpa hu, BR el bo i hyresrätt. Men när vi har mer koll på de olika bostadsområdena så kanske detta klarnar.

Vars ligger Campus Varberg i förhållande till de bostadsområden du rekommenderar?
    Vilka förskolor rekommenderas?
    Annat av intresse för en nyinflyttad mottages tacksamt!

Tack så jättemycket på förhand!

• Svar på tråden Info om Varberg mottages tacksamt inför flytt
  • cleo2000

Puffar lite till.... visst finns det lite trevliga Varbergsmänniskor på Familjeliv?!?!

• Wallsan

Flyttade själv till Varberg för 6 år sedan.
    Varberg är en liten ort, man kan lätt promenera genom staden, så det är inga direkta avstånd att tala om oavsett var man bor.
    Hyresrätter är svåra att få tag i, och är lättast att få i utkanterna av staden eller i de mindre attraktiva områdena (Håsten, Sörsedammen och Brunnsberg). Särskilt de två förstnämnda har dåligt rykte.
    Förskolor finns flera bra med fina lokaler och utemiljöer. Till hösten tror jag t.o.m. att det behövs fler barn till förskolorna, så det vore ju rätt läge att flytta hit då...
    Campus ligger nere i hamnen, kan inte direkt rekommendera någon speciell stadsdel att bo i (själva satte vi gränsen max 2km från torget och bor nu i villa centralt), det är mysigt överallt (undantaget områdena ovan då, eller det vet jag egentligen inte mycket om men de har som sagt dåligt rykte) . Precis mitt i smeten skulle jag heller inte bo med barn, av bekvämlighetsskäl. Gjorde det ett tag när dottern var liten och tyckte det var jobbigt för man var hela tiden tvungen att ta sig iväg till grönområden.

Varberg är en underbar stad som det är lätt att förälska sig i! Barnvänlig, med allt på promenad eller cykelavstånd.

Skriv till mig i min inbox om du har fler frågor, eller om ni hittar nåt ställe så kanske jag kan lotsa er rätt/komma med synpunkter.

Lycka till!

Svar på tråden Info om Varberg mottages tacksamt inför flytt